۰ نفر

چگونگی سازماندهی تیمی در استارتاپ‌ها

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۱۴
کد خبر: 182874
چگونگی سازماندهی تیمی در استارتاپ‌ها

تقسیم وظایف بین اعضای شرکت، از جمله مسئولیت‌های هر مؤسس تازه‌کار است. در اینجا نکاتی آورده می‌شود که بسیاری آن‌ها را مفید یافته‌اند.

ساماندهی شرکت

از جمله چالش‌های اکثر مؤسسان، تجاری‌سازی است. در ابتدایی‌ترین حالت، هر شرکت سه گام مهم در جهت راه‌اندازی کسب‌و‌کار پیش‌رو دارد:

  1. بازاریابی: واجدین شرایط

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، یک واجد شرایط فردی است که تمایل خود را برای خریداری محصول نشان داده و بودجه و اختیارش را داراست. وظیفه عمده بازاریاب یافتن و تحویل واجدین شرایط به شرکت است.

  1. فروش‌‌: قرارداد بستن

فروش همان قرارداد بستن با واجدین شرایط است. این نقش می‌تواند بوسیله فروشنده و یا خود محصول اجرا شود. کسی یا چیزی باید واجد شرایط را به خریدار تبدیل کند.

  1. رضایت مشتری: راضی نگه‌داشتن مشتری و فروش دوباره به آن‌ها

فروش به مشتری عالی است، ولی باید همان چیزی را که قول داده‌اید تحویل دهید. طوریکه خریدار ترجیح دهد در آینده دوباره و بیشتر خرید کند. این عملکرد اغلب مشتری‌مداری تلقی می‌شود.

بازاریابی، فروش و مشتری مداری سه رکن اصلی هر گروه تجاری است.

اینجا یک لم وجود دارد. هر کدام از این سه حوزه باید جداگانه مدیریت شوند. در هر زمان، هر شخص فقط مسئولیت یکی از این سه بخش را می‌تواند داشته باشد، نه دو یا سه بخش. برای مثال، در حالت مطلوب شما فردی را مسئول بازاریابی، دیگری مسئول فروش و یک نفر مسئول رسیدگی و جلب رضایت مشتری گمارده‌اید. هر کدام از آن‌ها باید یک گزارش به مدیرعامل تحویل دهند. هرکدام می‌توانند تیم مجزایی برای تدوین گزارش داشته باشند.

در اینصورت استخدام افراد برای هر مسئولیت و هدف‌گزاری آسان‌تر خواهد شد. انگیزه‌دهی به هر بخش و مدیریت سهولت می‌یابد. این عملکرد تمرکز بر روی دستیابی به اهداف دارد و از بهانه‌تراشی جلوگیری می‌کند. به محض اینکه اختلالی در تقسیم وظایف رخ دهد، کارآیی افت می‌کند. افرادی که در بازاریابی موفق‌اند، در فروش موفق نیستند. فروشنده‌ها هم نخواهند توانست وظایف بخش مشتری‌مداری را انجام دهند و برعکس.

تمرکز بر موارد زیر همیشه به مؤسسان توصیه می‌شود:

  1. تعداد واجدین شرایط دست‌یافته در هر روز/ هفته (و هزینه پرداختی هرکدام)
  2. درصد قرارداد‌های نزدیک به معامله (و زمان مقرر)
  3. افزایش خرید مشتری‌های ثابت (و بطور کلی رضایت مشتری)

این پایه‌ای ترین ساختار یک تیم تجاری و نقطه خوبی برای شروع است.