۰ نفر

بررسی شیوه کسب و کار کمپانی خودروسازی جگوار

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷
کد خبر: 182736
بررسی شیوه کسب و کار کمپانی خودروسازی جگوار

جگوار کارز یک شرکت خودرو سازی بریتانیایی است که دفتر مرکز آن در شهر وایتلی انگلستان واقع شده. در حال حاضر جگوار زیر مجموعه جگوار لندرور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، این کمپانی در سال 1984، خود را به عنوان یک شرکت مستقل معرفی کرد، اما در سال 1990، شرکت خودرو سازی فورد، جگوار را به طور کامل خریداری کرد. طی سال 2008، شرکت هندی تاتا موتورز، سهام جگوار را از فورد خرید و با ادغام لندرور و جگوار، کمپانی جگوار لندرور را به وجود آورد.

چشم انداز

هدف جگوار کیفیت، مشتری مداری و مدیریت بخش منابع انسانی بود. بر این اساس، چشم انداز کمپانی شامل این موارد می شد:

- تولید خودرو های جگوار در کلاس جهانی برای خریداران خودرو های لوکس و بالاترین درصد امنیت و رضایت شغلی برای کارکنان.

- فراهم آوردن فضای کاری ایمن و کارکنانی با انگیزه  که با افتخار و لذت در این کمپانی کار کرده که برای پیشرفت شغلی دائما در حال تلاش هستند.

- مدیری که برای تمام کارکنان احترام قائل بوده و متعهد شده تا با تمرین و آموزش کارمندان و نیز فراهم کردن آسایش و رفاه برای آنها، در جهت رشد و موفقیت کمپانی گام بردارد. مدیر و کارکنان شانه به شانه هم کار می کنند تا به اهداف مشترک خود دست پیدا کنند. کارکنان کمپانی جگوار نیز در هر روز کاری، متعهدند تا این موارد را رعایت کنند:

کیفیت: ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت و در سطح جهانی.

توجه به مصرف کننده: سعی و کوشش جهت بالا بردن انتظارات مصرف کنندگان.

پاسخگویی ومسئولیت پذیری: پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری در قبال هر آنچه انجام می دهند.

احترام: رعایت احترام نسبت به یکدیگر، تواضع و داشتن تعصب نسبت به کاری که انجام می دهند.

ارتباطات: داشتن تعامل و ارتباط نزدیک با یکدیگر، فارغ از اینکه چه جایگاهی در کمپانی دارند.

کار گروهی: همکاری با یکدیگر، در قالب اعضای یک تیم.

سازگاری: تعهد و آمادگی برای سازگاری در مقابل هر گونه تغییر و دگرگونی.

برنامه های کمپانی جگوار بر رابطه نزدیک میان کارمندان و مدیران بنا نهاده شده، زیرا از دید این کمپانی کارکنان تصمیم گیــرندگـــان کلیدی جگوار هستند.

استراتژی

موسس جگوار بر این باور است که فرهنگ ساختار و استراتژی یک سازمان باید در کنار یکدیگر قرار بگیرد. سازمانی که پیش از تغییر فرهنگ خود به دنبال تغییر استراتژی باشد، کاری از پیش نخواهد برد. استراتژی سازمان شامل جهت گیری های کلی کسب و کار و برنامه ریزی برای دستیابی به آن خواهد بود. سازمان هایی که در گیر ایجاد تغییر هستند، اغلب روی استراتژی و ساختار سازمان تأکید کرده و تغییر فرهنگ سازمان را نا دیده می گیرند. در  نتیجه، فرهنگ سازمانی، نقش لنگر نامرئی را بازی می کند که در صورت عدم توجه به حضور آن، می تواند کسب و کار را پایین کشیده، نابود کند.

کارکنان این کمپانی در اوایل دوران فعالیت آن، دائما منتظر بودند تا از مقام های بالا دستور بگیرند و خودشان اختیار هیچ گونه تصمیم گیری نداشتند. زمانی که جگوار رویکرد خود را تغییر داده و خود- مدیریتی و کار گروهی را در شرکت رواج داد، فضایی ایجاد شد که کارکنان را تشویق می کرد تا مسئولیت و تصمیم گیری فعالیت های خود را بر عهده بگیرند.

جگوار استاندارد های تولید خود را طوری طراحی کرد تا از هرگونه اتلاف جلوگیری شود. برای مثال مراحلی از تولید که ارزشی برای کمپانی در پی نداشت حذف می شدند تا به این ترتیب، تمرکز کارکنان بیشتر متوجه مراحلی باشد که برای کمپانی ارزش آفرین هستند.

اهداف

به گفته مدیر این کمپانی، تمام تلاش جگوار بر تولید خودرو های نسل جدید آن متمرکز است که از لحاظ طراحی و عملکرد، مصرف کننده را تحت تأثیر قرار داده و جذب کند. تیم جگوار معتقد است اداره متعهدانه کمپانی، برای رشد و پیشرفت تمام اجزای تجارت آنها را لازم است. آنها با ساخت خودرو هایی که هم از لحاظ عملکرد و هم از لحاظ استاندارد های محیط زیستی قابل قبول هستند، خود را به چالش کشیده اند.

از جمله اهداف این کمپانی که قصد دارد تا سال 2020 به آن دست پیدا کند شامل موارد زیر است:

- تولید خودرو هایی که گاز دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

- کاهش پسماند ها و محل های دفن زباله، جهت کاهش تأثیرات مخرب روی محیط زیست.

توجه به کیفیت

برای بالا بردن کیفیت محصولات، جگوار متعهد شده هر گونه مشکلی را شناسایی و بر طرف کنند. جگوار هر گونه مشکل یا نقصی را درست در همان ابتدای تولید شناسایی می کند و احتمال هر گونه خطایی را به صفر می رساند. خودرو های ساخت این کمپانی، پیش از ورود به بازار و گذراندن مراحل بعدی، باید 100درصد سالم و بدون نقص باشند.

برای اعمال هر گونه تغییر، مدیران و سر پرستان جگوار با تیمی از مشاوران خارج سازمانی، همکاری می کنند. با وجود تأکید جگوار بر حفظ کیفیت محصولاتش، پیوسته به دنبال روش هایی است تا دائما کیفیت خودرو های خود را به روز کند.

بر اساس رویکرد قدیمی جگوار، مقامات بالای سازمان، وظایف کارکنان را به آنها دیکته می کردند، اما در رویکرد تازه این کمپانی، انتظار می رود که تمامی اعضای جگوار مسئولیت کار های خود را بر عهده گرفته و در صورت نیاز، از مدیر خود کمک بگیرند. کارکنان با رضایت کامل از این رویکرد جدید استقبال کردند، زیرا این روش، میزان تأثیر گذاری و مسئولیت کارکنان را بیشتر کرده و الگو های کاری آنها را بهبود می بخشید.

ساخت نخستین خودروی برقی جگوار

درحالی که رقیبانی مثل مرسدس بنز و بی.ام.دبلیو، به طور مداوم در باره برنامه های خود برای ساخت خودرو های برقی که بدون سر نشین قادر به حرکت هستند، صحبت می کنند، اما جگوار زمانی خودرو های خود را به دنیا معرفی می کند که کاملا آماده ورود به بازار باشند. خودروی برقی جگوار با نام I-PACE به بازار عرضه شد.

این کمپانی خودرو سازی بریتانیایی، خیلی دیر وارد بازار رو  به رشد و بسیار رقابتی خودرو های برقی شد، جایی که کمپانی تسلا، برای خودرو سازانی همچون جگوار، تهدید به شمار می رود. بسیاری بر این باورند که جگوار نسبت به سایر شرکت ها، در این زمینه موفق نخواهد بود. با این حال مدیر عامل این کمپانی، نظری خلاف آنها داشته و معتقد است که جگوار شرکتی خلاق و پیشرو بوده و تولید I-PACE، این ادعای او را به اثبات خواهد رساند.