۰ نفر

با ۸ مهارت ارتباطی مدیران برجسته آشنا شوید

۷ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 172947
با ۸ مهارت ارتباطی مدیران برجسته آشنا شوید

ارتباط می تواند به رفع ابهامات، بهره وری و خلق کار گروهی سازنده بیانجامد و در عین الهام بخش نیز باشد. ارتباط نامناسب و ناموفق، از سوی دیگر، نتایجی کاملا متضاد را به همراه دارد.

وقتی صحبت از کسب و کار به میان می آید، برقراری ارتباط سازنده نیز به عنوان کلید اصلی موفقیت مطرح می شود. چرا؟ ارتباط می تواند به رفع ابهامات، بهره وری و خلق کار گروهی سازنده بیانجامد و در عین الهام بخش نیز باشد. ارتباط نامناسب و ناموفق، از سوی دیگر، نتایجی کاملا متضاد را به همراه دارد.همین کیفیت برقراری ارتباط است که مدیران برجسته را از سایر مدیران متمایز می کند.

1) بیش از آنچه حرف بزنند، گوش می دهند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برترین ها ، مدیران موفق می آموزند که حتما دلیلی برای وجود دو گوش و یک دهان در انسان وجود دارد. در نظر داشته باشید که مردم علاوه بر آنکه دوست دارند بدانند که شما به آنها گوش می دهید، واقعا به دنبال این هستند که حرف آنها را بشنوید. در واقع، ثابت شده که شنونده خوب بودن یکی از ویژگی های مدیران موفق است. به همین دلیل است که مدیران برجسته مرتبا این مهارت را تمرین می کنند و صادقانه تلاش می کنند که متوجه صحبت های کارمندان خود بشوند و به ایشان اطمینان بدهند که به حرف های آنان دقت می کنند.

2) در بیان نظرات خود شفاف هستند

مدیران برجسته و ماندگار افرادی هستند که همواره و نه فقط در طی جلسات و مصاحبه های رسمی حضور دارند. این ویژگی را در مدیریت گوگل می توان دید که مدیران همیشه در دسترس هستند و کارمندان هم از این وضعیت بسیار خشنودند.

اینگونه مدیران اشتباهات خود را نمی پوشانند، وعده و وعید بی اساس نمی دهند و در انتقال اطلاعات به کارمندان رویکرد بازتری دارند. این مدیران اطلاعات و دانش را بسیار سخاوتمندانه با دیگران به اشتراک می گذارند. صداقت با کارمندان به آنها حس ارزشمند بودن می دهد که می تواند محیط تیمی بی نظیری را خلق کند.

3) کارمندان را از یکدیگر متمایزمی کنند

تراویس بردبری گفته است که مدیران برجسته می دانند که چگونه باید کارمندان را مورد خطاب قرار دهند و کاری کنند که یکایک افراد حس کنند که جدای از دیگران مورد خطاب قرار گرفته اند.

هرگز پیش آمده کنفرانس یا جلسه ای را ترک کرده باشید و این احساس را داشته باشید که طرف صحبت فرد سخنران مستقیما شخص شما بوده اید؟ این مهارتی است که تمام مدیران موفق دارا هستند. قطعا مدیران آنقدر مشغله دارند که فرصت صرف وقت مجزا با یکایک کارمندان را ندارند، اما باید بتوانند ارتباط های خود را در گروه طوری پخش کنندکه تفاوت آنها با یک مدیر معمولی حس شود.

4) برای تشویق و قدردانی از کارمندان وقت صرف می کنند

مرکز تحقیقاتی هاروارد دریافته است که میزان قدردانی نشان داده شده به اعضای یک تیم نسبت مستقیم با موفقیت آنها دارد. حتی تیم هایی که از عملکرد بالایی برخوردار نیستند به محض مورد تشویق قرار گرفتن توسط مدیران خود پیشرفت قابل توجهی در عملکرد خود را تجربه کرده اند.

حتی اگر از نظر زمان در تنگنا هستید، بدانید که کمی تشویق و قدردانی تاثیر بسیارقابل توجهی دارد. با اینکار نه تنها حسی از قدردانی و تشکر را به کارمندان سختکوش خود منتقل می کنید، بلکه آنها را برای ادامه راه به بهترین نحو ترغیب می کنید.

5) انتقادات آنها سازنده است

گفتیم که مدیران برجسته از ابزار تشویقی به موقع استفاده می کنند اما این بدین معنی نیست که تمام مدت مشغول تشویق دیگران هستند. در صورت لزوم این مدیران بازخوردهای منفی هم ارایه می دهند اما به طریقی که از تاثیرگذاری قابل توجهی برخوردار باشند.

مدیران موفق به جای عصبانی شدن، در کمال آرامش بازخورد لازم را در مواقعی که امکان اقدام وجود دارد به کارمند خود ارایه می دهند. از این پس در هنگام ارایه بازخورد کمی صبر کنید و فکر کنید که آیا واقعا راهی برای بهبود عملکرد شخص وجود دارد- اگر نه تلاشتان بیهوده است.

6) از دریافت بازخورد از دیگران استقبال می کنند

مدیران موفق از اعتراف به اشتباه نمی هراسند. این گروه از مدیران نه تنها در ارایه بازخورد تاثیرگذار موفق هستند بلکه با روی باز نظرات دیگران را می پذیرند.

به خاطر داشته باشید که در اکثر مواقع بهترین نظرات را از کارمندانی که تازه به جمع شما پیوسته اند دریافت می کنید، به این دلیل که چشمان آنها کنجکاوانه در پی شناخت محل کار جدیدشان است. اگر پذیرای نظرات دیگران باشید فرصت نوآوری را نیز بیشتر به دست خواهید آورد.

7) در اتاق آنها همواره به روی کارمندان باز است

اگر قصد دارید یک تیم را رهبری کنید، فراموش نکنید که سیاست درهای باز از اهمیت خاصی برخوردار است. باید محیطی را خلق کنید که تمام اعضا تیم با ابراز عقیده در آن محل احساس آرامش داشته باشند. ایده های جدید یا تصمیمات حرفه ای باید به راحتی در سازمان مطرح شوند.کار را با تیمی که تحت مدیریت شما فعالیت می کنند آغاز کنید. شک نکنید که این فرهنگ به سرعت در سازمان شکل می گیرد.

8) علت کارها و فعالیت ها را توضیح می دهند

مدیران برجسته می دانند که کارمندان خوب به انگیزه هایی بیش از پرداخت های مالی نیاز دارند. اگر ماموریتی را به تیم خود محول می کنید یا سعی دارید روحیه افراد را ارتقا بخشید، به ذکر علت ها بپردازید.