۰ نفر

چطور از ایده‌ی کسب و کار خود محافظت نماییم

۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸
کد خبر: 166735
چطور از ایده‌ی کسب و کار خود محافظت نماییم

چگونه می توانم از ایده ی کسب و کار خود محافظت کنم؟ چگونه می توانم برای کسب و کار خود سرمایه گذار پیدا کنم بدون اینکه ایده ام لو برود؟ اگر ایده‌ی مرا بدزدند چه میشود؟

در ادامه‌ی مطلب، حقایقی را در مورد محافظت از ایده‌ی کسب و کارتان مطرح می‌کنیم:

شما مالک ایده‌ی خود نیستید و نمی‌توانید آن را بفروشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، ایده مثل یک نسیم تابستانی است، می‌توان از یک ایده خوب استفاده کرد اما نمی توان مالک یک ایده شد و یا حتی آن را از کس دیگری دزدید. ایده، مثل یک لطیفه‌ی خوب است. استفاده از لطیفه‌ی دیگران سرقت محسوب نمی‌شود. البته استثناهایی هم برای این قاعده وجود دارد. مثلا شما می‌توانید حق‌امتیاز یک اختراع، و کپی رایت یک کار جدید(موسیقی، فیلم، کتاب،‌ نرم‌افزار) را به دست آورید.

اولین دلیل برای اینکه نمی‌توانید یک ایده را بفروشید این است که مالک آن نیستید. دومین دلیل این است که نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که آن را بخرد. شما فقط می‌توانید با ایده‌ی خود یک کسب و کار ایجاد کنید، ارزش‌افزوده خلق نمایید، یک تیم جمع‌ کنید و کاری انجام دهید، تعهد مشتریان را به دست آورید، و به فروش زودهنگام دست یابید.

واقعا دلهره آور است ... نمی‌توانم کاری کنم؟ باید ایده‌ام را فاش کنم؟

اگر فکر می‌کنید می‌توانید ایده‌ی خود را بفروشید، دیگر ادامه‌ی این مطلب را نخوانید، چون این مطلب برای شما نیست. دارید وقت خود را هدر می‌دهید. ولی اگر می‌خواهید کار کنید تا ایده‌ی خود را اجرایی نمایید می‌توانید به سراغ ادامه‌ی مطلب بروید. من می‌خواهم به شما کمک کنم تا جایی که می‌توانید از ایده‌تان محافظت کنید.

هیچ وقت ایده‌تان را شانسی و بدون برنامه‌ریزی فاش نکنید.

اولین کاری که باید بکنید این است که ساکت باشید. بررسی کنید ببینید با چه کسانی و تا چه حد می‌خواهید ایده‌‌ی خود را به اشتراک بگذارید. یادتان باشد اگر کسی ایده‌ی شما را شنید و قبل از شما آن را اجرا کرد دزد نیست.این افراد لیاقت برنده شدن را دارند. و شما هم اگر کاری جز صحبت کردن انجام ندهید سزاوار ضرر و زیان هستید.

دومین کاری که باید بکنید این است که بفهمید چه کسی نیاز به دانستن این راز دارد و به او بگویید. اگر می‌توانید ایده‌ی خود را به طور کامل به تنهایی اجرا کنید همین کار را بکنید. ولی اگر به تیم احتیاج دارید افراد تیم را با دقت انتخاب نمایید. قبل از اینکه کل ایده‌تان را با آنها در میان بگذارید، احساسات و علایق آنها را جویا شوید.

به چه کسی می‌توانید اعتماد کنید؟

اگر نتوانید در مورد ایده‌ی خود به کسی اعتماد نمایید نمی‌توانید تیم جمع کنید. یادتان باشد ایده به تنهایی هیچ ارزشی ندارد، بلکه کار و فعالیت شما و گاهی حتی تیم شماست که به آن معنا می بخشد.

مطمئن باشید که سرمایه‌گذاران قانونی، ایده‌ی شما را نخواهند دزدید. ولی اگر ایده را در یک گروه 30 نفره (یا بیشتر) از سرمایه‌گذاران مطرح کنید، در این صورت اگر خلافی هم رخ دهد نمی‌توان کسی را متهم نمود.

شما نمی توانید هم ایده ی خود را مخفی نگه دارید و هم به طور همزمان آن را اجرایی کنید، ولی می توانید هوشمندانه تصمیم بگیرید که تا چه حد در مورد ایده ی خود صحبت کنید.

آیا باید ایده‌ی خود را قانونی کنید؟

برخی از کارشناسان قانونی قبل از اینکه چیزی به آنها بگویید با اصرار از شما می‌خواهند اسناد محرمانه ای را امضا کنید. بهتر است این کار را انجام دهید و در صورت امکان آن را قانونی کنید،‌ ولی به این اسناد اعتماد نکنید و فکر نکنید که مشکل شما را حل می کنند .

نتیجه‌ِ‌ی نهایی: در مورد ایده‌تان حرف نزنید، بلکه آن را اجرا کنید.

تمام روز نگران این نباشید که چه کسی می‌خواهد ایده‌ام را بدزدد. خودتان پا پیش گذاشته و یک کسب و کار بسازید. هوشمندانه از ایده‌ی خود محافظت نمایید ولی بدانید که اگر ریسک به اشتراک‌گذاری ایده‌تان را به جان نخرید، فرصت‌ها را از دست خواهید داد.