۰ نفر

۶ اشتباه مهلک در ساختن برند

۲ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۳
کد خبر: 141772
۶ اشتباه مهلک در ساختن برند

در ساخت برند یک اشتباه می تواند تمام زحمات یک شرکت را به باد دهد پس لطفا از شش اشتباه معمول زیر فاصله بگیرید:

1- مشتری مدار بودن به جای رقیب مدار بودن:

امروزه تمام شرکت ها مدعی مشتری مداری هستند که قدرت این مزیت رقابتی سال های گذشته را با چالش روبه رو کرده است، اگر مشتری مداری در رقابت با رقبا تأثیر دارد حتماً به آن توجه ویژه کنید و اگر ندارد، آن یکی از کارهای معمولی است که اگر انجام ندهید بازنده اید و نه نقطه تمایز شما. این موضوع برای شرکت های تازه تأسیس و کارآفرین ها نیز صادق است، متمایز باشید، نه بهتر. چون با تمایز است که برنده می شوید نه با بهتر بودن.

2- تعریف نکردن تمرکز برند:

هر برند موفقی یک نقطه تمرکز دارد؛ اگر برند پیشرو (لیدر) بازار هستید، تمرکز برند پیشرو بودنش است، برندهای دوم به بعد باید بتوانند ایده های دیگری برای تمرکز پیدا کنند. به مثال زیر توجه کنید:

a. پیتزا هات پیشرو در فروش پیتزا در آمریکا

b. پیتزا دومینو برند دوم متمرکز می شود بر حمل به در خانه کمتر از 30 دقیقه

c. پیتزا پاپا جان روی ترکیبات بهتر پیتزا، خود را متمرکز کرده است.

d. پیتزا لیتل سیزار با تمرکز بر دو پیتزا با قیمت یک پیتزا

در ایران صدها پیتزافروشی وجود دارد که هیچ کدام بر موضوعی تمرکز نکرده اند و خب هیچ کدام هم بر دیگری ارجحیت ندارد.

این موضوع برای کارآفرینان بسیار حیاتی است، داشتن تمرکز و بنا نهادن اهداف، استراتژی و پیاده سازی فرآیندهای سازمان منطبق بر آن تمرکز. برندها و کارآفرینان باید بتوانند به دو سؤال زیر پاسخ دهند:

• در چه حوزه ای (دسته کالا/خدمات) در حال رقابت هستم؟

• چگونه می توانم تمایزم (تمرکزم) را در دو یا سه کلمه بیان کنم؟

3- فکر کنید که نام برند مهم نیست:

اسم برند یکی از مؤثرترین ابزاری است که مالکان برند در دست دارند، کمتر کسی دوست داشت انگور چینی را امتحان کند ولی با تغییر نام انگور چینی به کیوی این میوه در دنیا به محبوبیت رسید. نامگذاری محصولات مرحله بعد از نوشتن استراتژی شرکت است.

4- نداشتن هویت بصری قوی:

برای موفقیت در ارائه محصولات و خدمات، هر برند باید یک هویت بصری قوی داشته باشد تا بتواند تمایز برندش را نشان دهد، این هویت بصری باید همیشه با نام برند همراه باشد. اگر نمی توانید برای تمرکز انتخاب شده و نام برندتان یک هویت بصری تعیین کنید، در تغییر یک یا هر دو آنها کوتاهی نکنید.

5- یک شبه می توانم برند بسازم:

ساخته شدن یک برند به سال ها فعالیت نیاز دارد و هیچ برندی یک شبه به وجود نیامده است، برندهایی که در مدت بسیار کوتاه از زمان تأسیس شان می درخشند معمولاً عمرهای بسیار کوتاهی دارند. کارآفرینان فراموش نکنند که با روابط عمومی می توانند برندشان را بسازند و بعد از ساخته شدن برند با تبلیغات باید آن را محافظت کنند.

6- گسترش برند:

اگر می خواهید اوج بگیرید از قرار دادن نام برندتان روی کالاها و خدمات متنوع اجتناب کنید بسیاری از برندها با یک ایده شروع می کنند و بعد از موفقیت اولیه شروع به گسترش خطی می کنند. یکی از مهم ترین دلایل شکست برندها و حتی برندهای بین المللی و بزرگ مانند سونی، یاهو، نوکیا و... همین امر بوده است. برندتان را حفظ کنید و برای توسعه کسب و کارتان برندهای جدید خلق کنید.