۰ نفر

راهنمای تهیه طرح کسب و کار برای گل فروشی ها

کسب و کارآفرینی با شکل و شمایل مدرن

۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 138437
کسب و کارآفرینی با شکل و شمایل مدرن

شاخه های گل با خود احساسات و لطافتی را به همراه دارند و هدیه دادن آنها به مثابه انتقال احساسات افراد به یکدیگر است. در گوشه و کنار شهر گل فروشی هایی حضور دارند که با تزئینات زیبایی، گل ها را آراسته می کنند و شکل و شمایل جدیدی به شاخه گل ها می دهند.

 این در حالی است که بیشتر این گل فروشی ها، تزیینات گل را به صورت سنتی انجام می دهند و کمتر گل فروشی روی بسته بندی سرمایه گذاری می کند.  در بازاری که هر روزه فضای رقابتی در آن بیشتر می شود، هر کسب و کاری باید همگام با نیازهای مخاطبان جامعه محصولات خود را به روزرسانی کند. گل  فروشی ها نیز برای کسب  سهم مناسبی از بازار باید برنامه ریزی های مناسبی در حوزه بازاریابی و تبلیغات انجام دهند و نسبت به بازار خود در ایران شناخت و تحلیل مناسبی داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، برای داشتن برنامه ریزی مناسب و تحلیل از بازار گل در ایران می توان Business plan یا طرح مناسبی از این کسب وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش های مهمی از Business plan فروشگاه های عرضه کننده گل اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

در نخستین بخش از Business plan، گل فروشی ها باید توصیفی از کسب و کار خود ارائه کنند. معمولاً این کسب و کارها فعالیت های خود را به صورت B2C  پیش می برند و با مشتریان مختلف همراه هستند. گل فروشی ها از آن کسب و کارهایی هستند که صاحبــان خوش سلیقه ای را می خواهند؛ افرادی که بتوانند گل ها را با خلاقیت مناسبی تزیین و به مشتریان عرضه کنند. از طرفی گل ها محصولاتی هستند که با احساسات مخاطبان سروکار دارند.

در چند سال گذشته برخی از گل  فروشی ها، محصولات خود را با بسته بندی های مناسبی به بازار عرضه می کنند. این در حالی است که هر یک از مخاطبان روحیات خاصی دارند؛ به عنوان نمونه بعضی از افراد جامعه با بسته بندی های گل ارتباط خوبی برقرار می کنند اما خیلی ها مخالف بسته بندی گل هستند و ترجیح می دهند گل را به صورت سنتی یا با گلدان خریداری کنند. در این بخش از طرح کسب و کار، فــروشـــگـــاه هـای عـــرضـــه کننــده گل می توانند برآوردی از نیروی کار را مطرح و خلاصه ای از سرمایه  موردنیاز برای این کسب وکار را برآورد کنند.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

یکی دیگر از بخش های مهم در Business plan، تحلیلی از بازار گل در ایران است. هر یک از فروشگاه های معتبر گل فروشی، باید نسبت به بازاری که در آن حضور دارند، آشنایی کامل داشته باشند و شناخت رقبا در این بازار بسیار حائز اهمیت است. یکی از اقداماتی که برای این بخش از بازار باید انجام داد، بنچ مارک است؛ به عبارت دیگر این موضوع بسیار حایز اهمیت است که فروشگاه های عرضه کننده گل باید فعالیت های سایر فروشگاه های گل را زیر نظر داشته باشند و از عملکرد مثبت آنها الگوبرداری کنند.

به عنوان نمونه در چند سال گذشته برخی از کسب و کارهای آنلاین در حوزه گل و محصولات تزئینی به بازار ایران ورود پیدا کرده اند که این کسب و کارها رقبای فروشگاه های عرضه کننده گل هستند. از طرفی در مقوله بنچ مارک، الگو برداری از فعالیت های گل فروشی های معتبر بین المللی نیز بسیار می تواند در مدیریت این نوع فروشگاه ها مثمر ثمر واقع شود.

یکی دیگر از اقداماتی که در این بخش از بازار باید انجام داد، شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت های فروشگاه های گل فروشی است؛ به عنوان نمونه ارسال و توزیع رایگان گل به مشتریان برای این فروشگاه ها به عنوان نقاط قوت تلقی می شود.

برنامه بازاریابی

یکی از مهم ترین  بخش های  Business plan، برنامه بازاریابی است. فروشگاه های عرضه کننده گل باید براساس 4p  آمیخته بازاریابی اقدام به تدوین برنامه  بازاریابی کنند. در وهله اول شناخت مشتریان این فروشگاه ها بسیار حایز اهمیت است، به عبارت دیگر مشتریان این فروشگاه ها از تزئین ماشین عروس تا تاج گل برای مراسم ختم را شامل می شود و نحوه برخورد با هریک از این مشتریان نیز متفاوت است.

گل فروشی ها باید مدل ها مختلفی برای تزئین تاج گل برای مراسم ختم، ماشین عروس، دسته گل، سبد گل و... داشته باشند و این مدل ها از طریق تهیه بروشورهای مناسب تبلیغاتی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

تنوع در گل برای این فروشگاه ها بسیار حائز اهمیت است، به عبارت دیگر فروشگاه های عرضه کننده گل باید در تلاش باشند از گل های مختلفی در محصولات خود استفاده کنند اما با توجه به اینکه بیشتر این گل فروشی ها از تنوع بالایی برخوردار هستند، نحوه تزئین و بسته بندی گل پتانسیل این موضوع را دارد که به عنوان مزیت رقابتی این فروشگاه ها محسوب شود. بسته بندی گل ها باید به گونه ای باشد که پتانسیل ارسال آن به نقاط مختلف شهر میسر باشد.

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای مختلف می توانند از این بستر در راستای فعالیت های سازمان استفاده کنند. فروشگاه های عرضه کننده گل نیز می توانند با راه اندازی صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام خود فعالیت هایی را در این راستا انجام دهند.

اگرچه هر یک از این گل  فروشی ها باید وب سایت جذاب و مناسبی را برای خود طراحی کنند. در راستای این موضوع، باید عکس های مناسبی از محصولات گل فروشی ها تهیه شود و تهیه این عکس ها را می توان از طریق استفاده از گالری های عکاسی میسر کرد.

دکوراسیون داخلی فروشگاه های عرضه گل بسیار حائز اهمیت است. در این فروشگاه ها باید از طراحی مدرنی استفاده شود که با طبیعت حس همزادپنداری داشته باشد. از طرفی نحوه چیدمان گل ها و محصولات دیگر و نمای دلپذیر برای این فروشگاه ها در جذب مخاطبان بسیار می تواند مثمر ثمر واقع شود.

یکی از اقداماتی که باید در برنامه  بازاریابی فروشگاه های عرضه کننده گل مدنظر قرار گیرد، تمرکز بر برنامه های وفادار سازی مشتریان است. به عنوان نمونه می توان از سیستم باشگاه مشتریان در این کسب و کارها مبتنی بر کارت استفاده کرد. مثلا برنامه های وفاداری برای زوج های جوان و... داشته باشید و در تاریخ سالگرد ازدواج این افراد، هدیه ای را برای آنها ارسال کنید یا پیشنهاد های ویژه ای برای این مشتریان داشته باشید.

فروشگاه های عرضه کننده گل اقداماتی دیگر می توانند در راستای توسعه کسب و کار خود داشته باشند، به عنوان نمونه این فروشگاه ها از طریق راه اندازی اپلیکیشن یا روی بستر وب سایت خود، می توانند این امکان را برای مشتریان مهیا کنند که مخاطبان دسته یا سبد گل را خودشان به صورت آنلاین طراحی کنند و سپس آن را سفارش دهند و فروشگاه آن را به صورتی که مشتریان می خواهند آماده و تزئین کند.

در پایان، فروشگاه های ارائه دهنده گل می توانند در Business plan  خود به قسمت های برنامه طرح و توسعه، ساختار سازمانی، برنامه مالی و... اشاره کنند و تحلیل ها و برنامه ریزی های مناسبی را در این خصوص اتخاذ کنند.