۰ نفر

قالیباف اصل خبر داد:

ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه از ابتدای سال

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۸
کد خبر: 460674
ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه از ابتدای سال

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:در ۵ ماهه ابتدای سال، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول وارد بازار سرمایه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسن قالیباف اصل  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بازار سرمایه اظهار کرد:در حال حاضر بازار سرمایه رشد خوبی را تجربه کرده است که عده‌ای در این باره می‌گویند عامل اصلی آن، افزایش سطح قیمت‌ها در بازار است.

او گفت:زمانی که اصل ۴۴ مطرح شد، عده‌ای می‌گفتند که قرار است شرکت‌های بخش دولتی برای خرید و فروش وارد بورس شوند که این موضوع  نه تنها باعث اُفت بازار نشد، بلکه بازار در چند ماهه اخیر رشد چشمگیری را نیز تجربه کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ما سال‌های گذشته اگر در طول یک سال ۵۰ یا ۶۰ هزار کد معاملاتی صادر می‌کردیم خوشحال می‌شدیم، اما امسال روزانه ۱۰۰ هزار کد بورسی صادر می‌شود.

قالیباف اصل تصریح کرد: هم اکنون  حدود ۵۰ تا ۶۰ در صد سهام داران تازه وارد هستند و  مبلغی که در صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. سال قبل مجموع پول ورودی به بازار ۳۵ هزار میلیارد تومان بود، اما در حال حاضر با وجود گذشت پنج ماه از شروع سال ۹۹ ،حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار شده است.

او اظهار کرد: اگر این حجم از پول وارد بازار‌های موازی سرمایه می‌شد قطع به یقین سبب افزایش تورم و قیمت ها می شد، اما نه تنها این اتفاق در بازار سرمایه رخ نداده، بلکه سبب حرکت نقدینگی به سمت تولید هم شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سعی ما امسال بر این است که عرضه های اولیه و سهام شناور را در بازار افزایش دهیم تا شرکت‌های زیادی وارد بازار شوند.در حال حاضر سهام شناور از ۲۰ درصد به ۲۷ افزایش یافته است .

قالیباف اصل گفت: بازار سرمایه برای اولین بار به شرکت‌ها اجازه داد تا بتوانند با سهام ممتاز وارد بورس شوند که در این خصوص ما می‌توانیم به شرکت آریا ساسول اشاره کنیم.

آمادگی ۱۵۰ شرکت برای ورود به بازار سرمایه

او بیان کرد:اقدامی که در حال حاضر سازمان و اوراق بهادار در نظر گرفته این است که پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری نسبت به قبل آسان‌تر شود زیرا در گذشته شرکت‌ها شکایتشان در این خصوص بود که ما چندین ماه طول می‌کشد تا در بورس پذیرش شویم، اما هم اکنون پذیرش شرکت ها یک ماهه انجام می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هم اکنون ۵۰ شرکت در بورس تهران و حدود ۱۰۰ شرکت در فرابورس آماده عرضه هستند. ما در حال حاضر در هر هفته شاهد دو عرضه اولیه هستیم که یکی از آن‌ها در بورس و دومی در فرابورس است.

قالیباف اصل اظهار کرد: آزاد سازی سهام عدالت که از خرداد ماه انجام شد، برخلاف نظر کارشناسی بعضی از دوستان نه تنها سبب اُفت بازار نشد بلکه به ارتقای سرمایه گذار‌ی نیز کمک کرده است.

قالیباف اصل گفت:مشکل اقتصاد ما این است که بنگاه‌های بزرگ برای سرمایه گذاری نداریم در حالی که اگر ما بخواهیم مانند کشورهای ابر قدرت در بورس حرفی داشته باشیم باید بنگاه‌های بزرگ را هرچه سریع‌تر راه بیاندازیم.

او بیان کرد: سال گذشته مجموع تامین مالی شرکت‌های سرمایه گذار در مجموع  ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که هم اکنون با گذشت چند ماه از سال  این رقم به ۲۶۰ هزار میلیارد رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بحث عرضه سلف‌های نفتی به ما مربوط نمی‌شود بلکه خود دولت باید در این قضیه نفوذ کند.