۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش:

تاریخ شروع سال تحصیلی اعلام شد

۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۵۱
کد خبر: 459653
تاریخ شروع سال تحصیلی اعلام شد

وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست مشترک مدیران کل آموزش‌وپرورش آموزش ابتدایی استان‌ها با بیان اینکه در دوره‌ابتدایی به دنبال حافظه محوری نیستیم، گفت: شروع سال‌تحصیلی از ۱۵شهریور قطعی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، غروب روز گذشته نشست مشترک مدیران کل آموزش‌وپرورش و معاونان آموزش ابتدایی استان ها برگزار شد. محسن حاجی میرزایی در این نشست اظهار کرد: آموزش کودکان با سنین کم در دست معاونان آموزش ابتدایی است و باید بررسی کنیم که آیا توانسته ایم در این بخش به پیشرفت و توسعه دست پیدا کنیم، باید هدف نهایی ما آموزش ابتدایی با کیفیت باشد و از خود بپرسیم آیا با برنامه های خود می توانیم به سمت آموزش ابتدایی با کیفیت‌تر برویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر این موضوع را هدف گذاری کنیم مطمئناً می توانیم در هر دوره به پیشرفت برسیم و زمینه‌های خلاقیت و ابتکار پدید خواهد آمد و از همه ظرفیت و توانایی خود برای داشتن یک آموزش ابتدایی با کیفیت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط ستاد تا صف باید سریع و بدون واسطه باشد و این باید به عنوان شاخصی مهم برای سال تحصیلی آینده تلقی شود، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که آیا می توانیم پیامی را از ستاد تا سطح معلمان ارسال کرده و از آنها پاسخ نیز دریافت کنیم. در این صورت نیاز داریم در کوتاه ترین زمان این کار را در دستور کار قرار دهیم و شبکه شاد توانسته است این امکان را برای ما فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اصل مهم شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور است و این موضوع قطعی است و از ۱۵ شهریور همه دانش آموزان باید تحت آموزش قرار بگیرند اما کیفیت عرضه خدمات آموزشی می تواند به صورت حضوری، نیمه حضوری، تلویزیونی، بسته های آموزشی یا شبکه شاد باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید تا آغاز سال تحصیلی چندین بار مانور تبادل پیام بین استان ها و مدارس صورت گیرد، گفت: آموزش و پرورش در دوره کنونی و در بستر فضای مجازی به مانند حضور در اتاق شیشه‌ای است که همگان می توانند عملکرد آن را مشاهده و نقد کنند زیرا تدریس معلم در منظر همگان قرار گرفته است و هر موضوعی که در معرض شفافیت قرار می گیرد، در کنار آسیب هایی که وجود دارد می تواند باعث رشد آن می شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه کار در حوزه ابتدایی سقف ندارد و مجال برای خلاقیت آن زیاد است، گفت: بسته تحولی خوانا در حوزه ابتدایی بسیار مهم است و باید آن را به طور جدی پیگیری کنیم تا توانایی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، شنیدن و مهارت‌های پایه دانش آموزان ارتقا یابد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره ابتدایی به دنبال حافظه محوری نیستیم و همه افراد باید مجال بروز و ظهور پیدا کنند، گفت: انجام این کار در دروه ابتدایی بهترین زمان آن است و طلایی ترین دوره حضور دانش آموزان در مدرسه، حضور در دوره ابتدایی خواهد بود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شکل محتوایی نظارت نسبت به سال های قبل متفاوت است، تاکید کرد: هر مدیر نسبت به عملکرد درست معاون خود، هر رئیس منطقه نسبت به عملکرد درست مدیران خود و هر مدیرکل نسبت به عملکرد درست مدیران مناطق و معاونان خود، باید اطمینان پیدا کند.

وی در پایان تاکید کرد: بازماندگان از تحصیل به هر طریق ممکن باید به مدرسه بازگردانده شوند و شرایط کرونا نباید فرصتی برای جدایی کودکان از آموزش و مدرسه ایجاد کند.

پیش‌بینی شروع سال تحصیلی در سه حوزه اقدامات مرتبط با دانش‌آموز، نیروی انسانی مدرسه و برنامه درسی

در این نشست رضوان حکیم زاده با اشاره به گزارش نتایج اقدامات مهم سیاست‌گذاری و اجراشده در فاصله جلسه اول تا دوم اظهار کرد: امضای چارچوب همکاری‌های مشترک انسداد مبادی بی‌سوادی، دریافت مستمر اطلاعات بازماندگان از تحصیل از استان‌های کشور و برگزاری نشست مشترک با نمایندگان معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از اقدامات انجام‌گرفته در این دوره است.

وی در ادامه گفت: نهمین نشست شورای هماهنگی و بهبود شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور برگزار شد که این نشست مصوبات خوبی برای بهبود شاخص‌های آموزشی و پرورشی این مناطق به‌ویژه در شرایط شیوع کرونا داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تهیه و تولید محتوای الکترونیک موردنیاز برای تمامی دروس کتاب‌های درسی ۶ پایه توسط قطب‌ها و استان‌های زیرمجموعه هر قطب را از دیگر نتایج نشست مذکور دانست و گفت: در پایه اول تا سوم ابتدایی مجموعاً ۳۰۸ و در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی ۶۱۷ فیلم آموزشی با همکاری قطب‌ها و استان‌های زیرمجموعه هر قطب تهیه‌شده است.

حکیم زاده راه‌اندازی و انجام فعالیت مدرسه تابستانی تلویزیون با رویکرد مهارت‌آموزی در شبکه آموزش، آموزش و توانمندسازی مربیان پیش‌دبستانی برای اولین بار، توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی و آموزش والدین را از دیگر موارد و نتایج مهم خواند و گفت: برگزاری ویدئوکنفرانس با معاونان آموزش ابتدایی استان‌های کشور و تبیین بسته تحولی خوانا برای آن‌ها را از دیگر نتایج و اقدامات مهم در فاصله برگزاری جلسه اول و دوم معاونان ابتدایی استان‌ها با وزیر آموزش‌وپرورش است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در مورد جلسات گذشته در مورد پیش‌بینی تمامی اقدامات برای شروع سال تحصیلی با هر شرایط احتمالی گفت: این موضوع در سه بخش اقدامات مرتبط با دانش‌آموز، اقدامات مرتبط با نیروی انسانی مدرسه و اقدامات مرتبط با برنامه درسی پیگیری شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش مدیریت بازگشایی مدارس (همکاری با معاونت آموزش متوسطه و مشارکت فعال در تدوین و تصویب مصوبه بازگشایی حضوری مدارس مناطق روستایی و عشایری) و راه‌اندازی پویش مردمی «همه باهم با هر تبلت یک مدرسه می‌سازیم» را از دیگر اقدامات پیش‌بینی برای شروع سال تحصیلی با هر شرایط احتمالی مرتبط با دانش‌آموز مطرح کرد.

وی در ادامه گفت: آموزش و توانمندسازی والدین دانش آموزان در زمینه مدیریت یادگیری فرزندان در فضای مجازی و شبکه شاد از دیگر اقدامات است که تقویت دانش عمومی اولیا در آموزش و یادگیری فرزندان در ۱۴ حوزه؛ هدف زبان آموزی در دوره ابتدایی، ارکان چهارگانه زبان، (شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن)، انواع قصه های کودکان و ویژگی های هریک از آنها، اهمیت و اهداف انشاء در دوره ابتدایی، آشنایی با نگاره ها و نشانه ها، آشنایی با ویژگی های کودکان، آمادگی روحی و روانی، آمادگی مجازی، روان خوانی، روش ها و مهارت های درست خوانی کتاب، شناخت اجمالی ارزشیابی کیفی – توصیفی، شیوه های تشویق کودکان به قصه پردازی، قصه گویی، قصه خوانی و کتاب خوانی و فعالیت های آموزشی مکمل املاء نویسی و کتاب خانه و کتاب خوانی کودک از این موارد است.

اقدامات مرتبط با نیروی انسانی مدرسه

عضو شورای معاونان وزیر آموزش‌وپرورش در مورد اقدامات مرتبط با نیروی انسانی مدرسه گفت: آموزش و آماده‌سازی معلمان برای سال تحصیلی جدید از این موارد است که در عناوین و سرفصل‌های دوره آموزشی مهارت‌های تدریس در فضای مجازی و شبکه شاد با عنوان‌های، مهارت‌های آغازین و قبل از تدریس، مهارت‌های ارائه درس و حین تدریس و مهارت‌های پایانی و پس از درس آموزش داده می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و آماده‌سازی راهبران آموزشی برای سال تحصیلی جدید را یکی دیگر از اقدامات مرتبط با نیروی انسانی نام برد و گفت: نظارت بالینی با رویکرد تحولی، مهارت‌های راهبری، طراحی و اجرای روش تدریس تلفیقی، مهارت‌های کوچینگ، ارزشیابی کیفی و توصیفی در کلاس‌های چندپایه، دست سازه‌های آموزشی بومی بازی و یادگیری محلی از مواردی است که در این حوزه انجام می‌شود.

حکیم زاده آموزش و آماده‌سازی مدیر و نیروی انسانی مدرسه برای سال تحصیلی جدید را از موارد مهمی دانست که با سرفصل‌های آموزش و مدیران در مدرسه مجازی و عناوین وظایف مدیر در ارتباط با دانش آموزان در فضای مجازی، وظایف مدیر در ارتباط با کارکنان در فضای مجازی، وظایف مدیر در ارتباط با اولیا در فضای مجازی، وظایف مدیر در ارتباط با برنامه درسی در فضای مجازی، وظایف مدیر در ارتباط با جامعه محلی در فضای مجازی، وظایف مدیر در ارتباط با فضا و تجهیزات در فضای مجازی و وظایف مدیر در ارتباط با فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در فضای مجازی ارائه می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان اقدامات مرتبط با برنامه درسی را پیگیری مستمر طراحی و اجرای رابط کاربری مناسب محتواهای الکترونیک تولیدشده و بارگذاری مجدد محتواهای الکترونیک تولیدشده در رابط کاربری جدید عنوان کرد.