۰ نفر

احسان خاندوزی نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس:

کنترل نرخ ارز با مهار نقدینگی، سیاست‌های پولی صحیح و وضع مالیات‌های بازدارنده سوداگری ممکن است/ ۵میلیارددلار از ارزهای صادراتی بازنگشته در اختیار ۷۵صادرکننده شناخته شده است

۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۲
کد خبر: 454239
کنترل نرخ ارز با مهار نقدینگی، سیاست‌های پولی صحیح و وضع مالیات‌های بازدارنده سوداگری ممکن است/ ۵میلیارددلار از ارزهای صادراتی بازنگشته در اختیار ۷۵صادرکننده شناخته شده است

نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در واکنش به نوسانات ارزی کشور طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر به این نکته اشاره می‌کند که مکانیسم رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان را دلیل اصلی عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور چه از سوی صادرکنندگان داخلی و چه از سوی شرکای خارجی می‌داند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ احسان خاندوزی با اشاره به خسارتهای نوسانات گسترده ارزی به اقتصاد کشور گفت: بدون تردید نرخ ارز یکی از قیمت‌های کلیدی در بازارهای اقتصادی به شمار می رود که در سابقه ذهنی و تاریخی فعالان اقتصادی ایران نقش لنگر ثبات یا بی‌ثباتی را ایفا می‌کند، به همین جهت هم هست که سیاست های ارزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. خزانه داری ایالات متحده با شناسایی همین نقش کلیدی است که تمرکز خود را اولا بر مساله محدودیت کردن صادرات نفتی و غیر نفتی ایران و ثانیا محدودیت دسترسی بانک مرکزی به ارزهای صادراتی یا منابع ارزی خود قرار داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد:متاسفانه عملکرد ضعیفی که در ماه‌های گذشته توسط دستگاه‌های اجرایی ارائه شده موجب شده که در مجموع شاهد نوسانات تمام متغیرهای بی ثبات کننده اقتصاد کلان باشیم که در راس آنها نرخ ارز قرار دارد. برای برون رفت از این مساله یکسری تدابیر ساختاری و بلندمدت باید مورد توجه قرار بگیرد، که عمدتا از مسیر کنترل نقدینگی و اتخاذ سیاستهای پولی و اعتباری صحیح و وضع مالیات های بازدارنده سوداگری در بازار دارایی ها می گذرد. یک مسیر کوتاه مدت هم وجود دارد که در آن بیش از همه باید به افزایش دسترسی بانک مرکزی به ارزهای صادراتی کشور اشاره کرد. در این مسیر کوتاه مدت، 2فرصت مهم پیش روی کشور قرار داشته که متاسفانه تا به امروز در استفاده از این فرصت ها تعلل شده است. 

خاندوزی در تشریح این فرصت های ارزی گفت: فرصت اول عبارت است از بازگشت مجموع ارزهای بلوکه شده کشور در بانک های خارج از ایران که به سرعت و با تمرکز بیشتر باید در دستور کار قرار بگیرد.  همانطور که مستحضرید  بین 3تا 7میلیارد دلار ارزش صادرات  دلاری ایران به این کشورها است که متاسفانه ارز این تجارت در کره جنوبی، عراق، ژاپن و چین بلوکه شده است و دیپلماسی ما نتوانسته در زمینه آزادسازی ارزهای خارجی کاری ترتیب دهد. 

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تاکید کرد: سفر امروز و فردای نخست وزیر عراق به کشورمان فرصتی است برای اینکه رایزنی های لازم برای بازگشت ارز صادراتی ایران از عراق برنامه ریزی شود .از طریق دیپلماسی باید تلاش کنیم تا این 4کشور که محل تمرکز اصلی ارزهای صادراتی ما هستند نهایت همکاری برای بازگشت ارزهای صادراتی ایران  انجام دهند. ضمن اینکه باید راه های غیر قابل شناسایی برای اوفک و همچنین اف ای تی اف را شناسایی و به کار بگیریم تا انتقال ارزها  بدون اینکه از کانال یوترن ایالات متحده بگذرد برای ما ممکن شود. 

در این زمینه بخوانید

درخواست اقتصادی یک نماینده مجلس از رییس جمهور

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: دومین فرصتی که از دست دادیم ارزهای صادرکنندگان غیر دولتی ماست که بر اساس اعلام بانک مرکزی بیش از 20میلیارد دلار عدم بازگشت ارز در سالهای 97 و 98 وجود داشته است. شاید جالب باشد که بدانید حدود 75صادرکننده اصلی وجود دارند که بیش از 5میلیارد دلار از ارزهای صادراتی در اختیار صادرکنندگان، مربوط به آنهاست. به عبارت روشن‌تر این آمار نشان می‌دهد که مکانیسم رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، ناکارآمد بوده است که همچنان شاهد عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور هستیم.

خاندوزی در پایان گفت: اگر بر این دو فرصت کوتاه مدت تمرکز شود و تدابیر جدید و مشوق ها یا جریمه‌های بازدارنده‌ای حول آن وضع شود، می‌تواند برخی از مشکلات اصلی ارزی ما را در کوتاه مدت حل و فصل کند، البته این موضوع نباید ما را از حل و فصل ساختاری مساله ارز دور کند.