۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جزییات بازید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۲
کد خبر: 452109
جزییات بازید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

مراسم بازدید سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و رونمایی رسمی از احراز هویت الکترونیکی در بازار سرمایه، امروز مورخ ۲۱ تیرماه در محل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برگزار شد.

اقتصادآنلاین - سارا محسنی؛ در جریان این بازدید و رونمایی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، معاون، معاون فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و پس از آن معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به سخنرانی پرداختند.

صدور ۴ میلیون کد سهامداری در سال جاری

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه احراز هویت غیرحضوری از صدور ۴ میلیون کد سهامداری جدید در سال جاری خبر داد. وی توسعه خدمات زیرساختی و ارزش افزوده الکترونیکی را، یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی بیان کرد.

سهام عدالت، بزرگ‌ترین طرح بازار سرمایه

وی با اشاره به اینکه سهام عدالت، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌ها از آغاز کار بازار سرمایه تاکنون بوده است، از راه‌اندازی برخی سامانه‌ها و بی‌نیازی 50 میلیون نفر از مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان و اطلاع از وضعیت سهام عدالت خود، خبر داد. فهیمی همچنین تجمیع سفارشات را، یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای آزادسازی سهام عدالت دانست.

پس از مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخصوص سهام عدالت و جزییات ورود شرکت‌ها به بورس گفت: : اقدامات بسیار خوبی به واسطه سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد.

آزاد سازی سهام عدالت با ابهامات بسیاری همراه بود. ۴۹ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر وارد بازار سرمایه شدند. تجمیع سفارش‌ها مطرح شد. قصد داریم بازار سهام را از مشتری محوری، به کارگزاری محور تبدیل کنیم. با انجام این امر، بار سنگینی از سیستم معاملات برداشته خواهد شد.

ایجاد هلدینگ ملی برای شرکت‌های غیر بورسی:

امروز در شورای عالی بورس جلسه‌ای برگزار شد. 19میلیون نفر در روش آزاد سازی سهام عدالت، روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. امروز شیوه مدیریت سهام عدالت در جلسه شورای عالی بورس نهایی شد. قرار بر تشکیل یک هلدینگ ملی است تا شرکت های غیر بورسی سهام عدالت در این هلدینگ قرار گیرند. امکان خرید و فروش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پس از پذیرش در بورس ایجاد خواهد شد.

امکان استفاده از سامانه سجام برای بسیاری از موارد

قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سامانه سجام را، زیرساختی برای برگزاری مجمع الکتریکی دانست و تصریح کرد: امیدوار هستیم به زودی این امر، اجرایی شود و شرکت‌های بسیاری داوطلب شده‌اند تا سود نقدی خود را از طریق سامانه سجام تقسیم کنند.

ایجاد سیستم معاملات ملی:

قالیباف اصل با اشاره به بحث بروز رسانی سیستم‌های معاملات و پس از معاملات، یکی از اصلی‌ترین اهداف بورس را در این خصوص دانست. وی اظهار داشت: ما باید به سمت سامانه معاملات ملی حرکت کنیم و امیدوار هستیم تا پایان سال، این سامانه بهره‌برداری شود. امیدوار هستیم، سیستم پس از معاملات ملی در ETF های بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین به موضوع پذیرش‌ شرکت‌های دانش بنیان مانند اسنپ، تپسی، دیجیکالا و... تا پایان شهریور ماه، که در جلسه پنجشنبه هفته گذشته با دکتر دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شد، اشاره کرد.

اهمیت دارایی‌های نامشهور:

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به موضوع دارایی‌های نامشهود گفت: بحث دارایی‌های نامشهود باید جدی گرفته شده و قیمت‌گذاری شوند. حدود ۱۶ شرکت، تاییدیه برای ورود به بورس و فرابورس را دریافت کرده‌اند. جلسات بسیاری با شرکت ها داریم تا آنها را به ورود به بازار سرمایه ترغیب کنیم. در بحث دارایی های نامشهود با چالش های بسیاری مواجه هستیم و این چالش‌ها باید برطرف شود.

توسعه صندوق‌های جسورانه:

توسعه صندوق‌های جسورانه که وارد بورس شده‌اند، یکی از برنامه‌های بزرگ بوده که پیگیری شده است. در حال حاضر ۹ صندوق در بورس وجود دارد و ۱۳ صندوق دیگر اضافه خواهد شد.

توسعه سیستم هوش مصنوعی که سجام، یکی از مهم‌ترین آنها است و توسط سپرده‌گذاری مرکزی طراحی شده، برای کشور و اقتصاد دانش بنیان، طرح بزرگی است.