۰ نفر

رییس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

سرانجام تکمیل توسعه غربی خط4 مترو/ هاشمی: فکر نمی‌کنم پل گیشا برگردد!

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 357056
سرانجام تکمیل توسعه غربی خط4 مترو/ هاشمی: فکر نمی‌کنم پل گیشا برگردد!

رییس شورای شهر تهران گفت: اگر سرمایه‌گذار برای ایجاد فضای تفریحی و پیاده‌را در رو گذر پل گیشا پیدا نشود، فکر نکنم پل بعد از برداشته شدن، بازگردانده شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی برسرانجام توسعه غربی خط 4 گفت: توسعه خط 4بسیار در شبکه مترو مهم است؛ زیرا شمال غرب تهران مترو ندارد و به راحتی در حدود 4کیلومتر مترو می توان 3،2ایستگاه ایجاد کرد تا صبح‌ها شاهد شلوغی اتوبان‌ها نباشیم و تا حد زیادی مشکل ترافیک حل شود.

 او ادامه داد: من توصیه‌ام به شهرداری این است که شمال خط 4 را جدی بگیرند. خوشبختانه پیمانکار تمایل داشت با اعتبار خودش ایستگاه مترو را تکمیل کند و قرار بود در کنار ایستگاه‌های مترو مجتمع‌های ایستگاهی ایجاد کند اما بعد به دلیل اختلافاتی که با شهرداری بر سر نوع کاربری ایجاد شده بود کار خوابیده بود و من اگر دخالت کردم برای حل این معضل بود.  

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه رایزنی‌ها مثبت پیش رفته است، ادامه داد: شهرداری و پیمانکار با هم به توافق رسیدند و  پرونده به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده شده است.  

هاشمی در توضیح مشکل به وجود آمده درباره نوع کاربری محدوده شمال غرب ایستگاه‌های خط 4 گفت: در گذشته بنا بود 350میلیارد تومان پروژه کنار ایستگاه‌ها ایجاد شود که عمدتا مسکونی بود و  در این مدت که کار تکمیل ایستگاه‌ها خوابیده بود مالک که بنیاد مسکن بود در طرف دیگر مسکونی‌اش را ساخته بود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در کنار ایستگاه‌ها یک ظرفیت تجاری نیز وجود داشت که در مدت خوابیدن کار در خیابان ستاری تجاری های زیادی ساخته شده بود و مالک معتقد بود اگر من اینجا بسازم دیگر برایم صرف نمی‌کند و می‌خواست زمینش را تبدیل به مسکونی کند.

هاشمی اضافه کرد: حالا شهرداری در کمیسیون ماده 5باید باید بررسی کند که آیا براساس طرح تفصیلی این مقدار بارگذاری مسکونی در این محدوده با توجه به بارگذاری‌های بنیاد مسکن امکان پذیر است یا نه!

هاشمی همچنین درباره این فرضیه که گفته می‌شود در صورت راه‌اندازی پل گیشا نیز گره ترافیکی آن محدوده حل نخواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر رفت و برگشت پل گیشا در دو باند انجام می‌شود؛ یعنی دو باند می‌رود و دو باند برمی‌گردد و زیرگذری که در حال ساخته شدن است، دارای سه باند است که رفت و برگشتش شش باند می‌شود. یعنی دو باند اضافه می‌کنیم که با زیرگذرهای قبلی که شش باند هستند همخوانی پیدا کرده و گره ترافیکی که قبلا ایجاد شده بود از بین می‌رود.

رییس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر پل گیشا جمع‌آوری شود، احتمال بازگرداندن آن کم می‌شود، گفت: این پل به دلیل خطر زلزله باید ایمن‌سازی می‌شد و مختصصان معتقدند تقویت این پل در کارگاه به مراتب بهتر از ترمیم آن در سرجای خود است.

هاشمی گفت: به نظر می‌رسد تا سرمایه‌گذار هم برای این کار پیدا نشود کار انجام نخواهد شد و احتمالا پل برده می‌شود و اگر سرمایه گذار حاضر باشد که پل را برگرداند و از فضای روی آن به عنوان پیاده راه استفاده کرده و  درآمد کسب کند، شاید برگردانده شود، اگر نه شاید نشود.

رییس شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد که مدیران مترو می‌توانند خط 7 را با 700میلیارد تومان و خط 6 با هزار و 300میلیارد تومان اوراق مشارکت در بخش سیویل و کمبودها مثل خروجی و هواکش‌ها تکمیل کنند.

هاشمی در پایان از نامه‌ای که روز سه شنبه به معاونت حمل و نقل ارسال کرده خبر داد و گفت: این نامه درباره هواکش‌های میان تونلی خط 7 بود که معاونت در نصب آن‌ها سرعت عمل خوبی ندارد.