۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی:

آغاز پرداخت بیمه به سیل‌زدگان/ ممنوعیت ساخت‌وساز در مناطق پرخطر و حریم رودخانه‌ها

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۳۲
کد خبر: 345859
آغاز پرداخت بیمه به سیل‌زدگان/ ممنوعیت ساخت‌وساز در مناطق پرخطر و حریم رودخانه‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ممنوعیت ساخت و ساز مجدد در حریم و بستر رودخانه از تصمیمات دولت است، گفت: با همکاری دستگاه قضایی از ساخت مسکن در مناطق پرخطر جلوگیری می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد اسلامی عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در هنگام وقوع رخدادهای طبیعی باید از غافلگیری جلوگیری شود، اظهارداشت: در روزهای گذشته تمامی ستادهای بحران‌ استان‌های کشور از پیش‌بینی میزان بارش‌ها اطلاع داشتند و تنها در شیراز غافلگیری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری تدابیر ویژه‌ای برای کنترل و مدیریت بحران صورت گرفته که در صدر اقدامات صورت گرفته در استان‌های دیگر است، افزود: این شیوه‌نامه بحران باید ثبت و به آیندگان منتقل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سیلاب‌های چند روز گذشته مهم‌ترین دغدغه نجات جان مردم بوده است، ادامه داد: با هدف اقدام سریع برای جبران خسارات جلسه هیئت دولت تشکیل و مصوبه‌ای تعیین و ابلاغ شد.
 اسلامی اضافه کرد: در این مصوبه مقرر شد بنیاد مسکن در حوزه مسکن، جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنایع خسارات را ارزیابی و برای جبران خسارات، اقداماتی را انجام دهند و شرکت‌های بیمه نیز بی‌وقفه خسارات وارد شده را به مردم پرداخت کنند.
 وی با بیان اینکه خشکسالی‌های طولانی و سست شدن خاک در بارندگی‌های اخیر ریزش و رانش زمین را در پی داشته است، گفت: انسداد مسیل‌ها و ساخت و ساز مسکن در حریم و بستر رودخانه خسارات زیادی را در سیل‌های اخیر به همراه داشته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ممنوعیت ساخت و ساز مجدد در حریم و بستر رودخانه از تصمیمات دولت است، افزود: با همکاری دستگاه قضایی از ساخت مسکن در مناطق پرخطر جلوگیری می‌شود.
اسلامی با بیان اینکه به منظور پیشگیری از وقوع خسارت به مناطق مسکونی باید وضعیت روستاها و شهرها بررسی شود، اضافه کرد: به منظور ایمن‌سازی، مناطق مسکونی باید شهرها و روستاها در مناطق پرخطر جابه جا شوند.
وی با اشاره به اینکه محرومیت‌زدایی در چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: وضعیت مناطق محصور در برف این استان باید پیگیری شود، اقدامات کتبی برای بازگشایی مسیر ارتباطی این مناطق در نظر گرشته شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پهنای خطر در چهارمحال و بختیاری گسترده است، گفت: طرح مقاوم‌سازی مسکن باید در این استان تسریع یابد.
اسلامی افزود: با وجود کمبود منابع، توجیهی برای نداشتن راه و امکانات زیربنایی در روستاها وجود ندارد، در منطقه موگویی باید برای بازگشایی عسل کشان تمهیداتی انجام شود.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های شریانی چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: در سال جاری مصوبات دولت برای تکمیل راه‌های شریانی کامل‌تر است، برای تکمیل این پروژه‌ها باید پیگیری برای انجام مناقصات و انتخاب پیمانکار صورت گیرد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال تخصیص اعتبار باشند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث راه‌‌آهن اصفهان به اهواز در حال پیگیری است، اضافه کرد: مطالعه اولیه این طرح در حال تکمیل و اقدام برای مذاکره با سرمایه‌گذار در مراحل اولیه است.
اسلامی گفت: اجرای این طرح علاوه بر اتصال شهرکرد به شریان ریلی کشور، شرایط جابه‌جایی بار و مسافر  از بندر امام خمینی به خرمشهر را با توجیح اقتصادی مناسب فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه افزایش پروازهای فرودگاه شهرکرد حق مسلم مردم چهارمحال و بختیاری است، افزود: افزایش پروازهای این استان در تهران برای مناطق مورد نظر پیگیری می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به اینکه خشکسالی‌های پی‌درپی خسارات زیادی به کشور تحمیل کرده است، اضافه کرد: علاوه بر شکرگزاری رحمت الهی باید از حوادث اخیر عبرت گرفته شود و تلاش شود در جای ایمن مستقر و ساکن شویم.