۰ نفر

با ابلاغیه جدید نوبخت؛

واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی سرعت می‌گیرد

۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 314872
واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی سرعت می‌گیرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابلاغیه ای از وزیران و مسئولان دستگاه های اجرایی خواست برای تسریع واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی، «مدیر پروژه مشارکت عمومی ـ خصوصی» تعیین و معرفی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، «محمد باقر نوبخت» در این ابلاغیه از دستگاه های اجرایی خواست نماینده خود را تا 12 آذرماه به سازمان برنامه و بودجه کشور معرفی کنند تا بر اساس آن زیرساخت های لازم برای طراحی الگوهای مشارکتی و سازوکارهای مورد نیاز برای جذب سرمایه گذاری فراهم شود تا در نهایت الگوهای طراحی شده به شکل استاندارد عملیاتی شود. 
همچنین دستگاه اجرایی موظف شدند به طور منظم بودجه سنواتی، برنامه سالانه توسعه مشارکت عمومی - خصوصی در دستگاه اجرایی متبوع را تهیه و به همراه الزام ها و منابع مورد نیاز آن ارسال کنند تا پس از تایید برنامه سالانه در دستگاه ها اجرایی شود. 
به گزارش ایرنا، اجرای پروژه های عمرانی نیمه تمام از طریق واگذاری به بخش خصوصی از سال 96 در دستور کار دولت قرار دارد و در قانون بودجه امسال نیز این رویه تمدید شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابلاغیه‌ای به دستگاه‌های اجرایی ملی و استانداری‌ها آنها را مکلف کرد تا پایان تیرماه امسال، برنامه اجرایی شامل اهداف کمی، حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تعداد پروژه و الزام ها و حمایت‌های مورد نیاز را تهیه و به سازمان ارسال کنند. 
پس از این بخشنامه 15 استان و 6 دستگاه اجرایی ملی برنامه خود را مشتمل بر حدود 1600 پروژه ارائه کردند که از آن جمله می‌توان به وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نفت و نیرو و همچنین سازمان‌های فنی و حرفه‌ای و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد
بررسی ها نشان می دهد 76 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که حدود 6 هزار پروژه ملی و بقیه پروژه‌های استانی هستند؛ بر اساس برآوردها برای تکمیل این پروژه‌ها با احتساب نوسان های اخیر در نرخ ارز به مبلغی بالاتر از 550 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 
همچنین بررسی وضعیت استان‌ها از نظر میزان تحقق پروژه های عمرانی مشارکت با بخش خصوصی سال 1396 براساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که یک هزار و 892 پروژه به عبارتی 82 درصد پروژه ها محقق شده است.