۰ نفر

ظریف: سیاست‌های آمریکا با مخالفت عملی کشورها مواجه شد

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۵۴
کد خبر: 312364
ظریف: سیاست‌های آمریکا با مخالفت عملی کشورها مواجه شد

محمدجواد ظریف وزیر امر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که سیاست ها و تصمیمات آمریکا در سطح جهان با مخالفت عملی کشورها مواجه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ظریف روز شنبه در حاشیه هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه دی.8 در آنتالیا افزود: اغلب کشورها به جز برخی کشورهای انگشت شمار مخالفت خود را با رفتار آمریکا به خصوص در زمینه اعمال تحریم های یکجانبه آغاز کرده اند.
وی در خصوص ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم ها نیز اظهار کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحریم ها روشن و مشخص بوده و این تحریم ها را غیر قانونی، خلاف برجام و مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخلاف دستور دیوان بین المللی دادگستری است.
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: در واقع روشی که آمریکا در قبال معاهدات بین المللی و تعهدات خود در جامعه بین الملل در پیش گرفته، نظم جهانی را با خطر جدی مواجه می کند.
وی اضافه کرد: دیروز اتحادیه اروپا بیانیه جدیدی را اعلام کرده که علاوه بر وزرای خارجه، وزیران خزانه داری سه کشور عضو اتحادیه اروپا هم از طرف سایر اعضای اتحادیه، تصمیم خود را مبنی بر این که اجازه نخواهند داد این تحریم ها مانع همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شود، بیان کردند.
 ظریف طی سخنرانی در هجدهمین نشست وزرای امور خارجه سازمان دی.8 در آنتالیا نیز خواستار مقابله کشورهای عضو گروه دی.8 با اقدامات غیرمسئولانه و غیرقانونی از جمله تحریم های مجرمانه علیه ایران شد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی بیش از هر زمانی برای ما ضرورت دارد تا چندجانبه گرایی اقتصادی و بازرگانی را از جمله در چارچوب هایی نظیر گروه دی8، ارتقا داده و تقویت کنیم.
وی با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی پایین و رکود برای اقتصاد جهانی از سوی صندوق بین المللی پول بیان کرد: تردیدی نیست که یکجانبه گرایی و موانع تجاری و تحریم های روزافزون علت اصلی شکل گیری چنین چشم انداز منفی است.
ظریف تاکید کرد: اقدامات تجاری یکجانبه، تحرکات تلافی جویانه و تحریم های اقتصادی می تواند اقتصاد جهانی را دچار اختلال کرده و همکاری های گسترده چندجانبه را در زمانی که به شدت نیاز به آن احساس می شود، تحت الشعاع قرار دهد.
هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای دی.8، با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح روز شنبه در هتل کورنلیای شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد.
هشت کشور اسلامی شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی.8 هستند.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز جمعه برای شرکت در این اجلاس وارد شهر آنتالیای ترکیه شد.
گروه دی.8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.
پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.
نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.
دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و دبیرکل آن به مدت چهار سال و به صورت دوره ای از سوی کشورهای عضو تعیین می شود.
تجارت کنونی بین این کشورها رقمی در حدود 150 میلیارد دلار برآورد شده ولی هدف این سازمان رسیدن به رقم 500 میلیارد دلار است.
کشاورزی، صنعت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، تجارت و گردشگری از جمله زمینه هایی است که در سازمان دی.8 در اولویت قرار دارد و در این رابطه اقدامات مناسبی برای تسهیل تجارت میان کشورهای عضو صورت گرفته است.
موافقت نامه تجارت ترجیحی، موافقتنامه تسهیل صدور روادید بازرگانی، همکاری های هواپیمایی کشوری، موافقت اولیه تاسیس دانشگاه دی.8 در همدان، همکاری های علمی و فناوری، تشکیل فدراسیون اتاق های بازرگانی از جمله این اقدامات است.