۰ نفر

معاون اول رییس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت تصریح کرد:

مهمترین چالش دولت در سال آینده اشتغال و معیشت مردم است/ سرمایه‌گذاری؛ مهمترین راهکار حل مشکل بیکاری

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۳۲
کد خبر: 259300
مهمترین چالش دولت در سال آینده اشتغال و معیشت مردم است/ سرمایه‌گذاری؛ مهمترین راهکار حل مشکل بیکاری

معاون اول رییس جمهور اصلی ترن نیاز سرمایه گذاری در کشور را امنیت سرمایه گذاری دانست و گفت: باید شرایطی بوجود آید که بخش خصوصی با خیال راحت بتواند سرمایه گذاری کند و هیچ نهادی نباید برای بخش خصوصی مزاحمت ایجاد کند چرا که مهمترین پیام اصل ۴۴ قانون اساسی نیز این است که هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد.

به گزازرش اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه آخرین جلسه هیات وزیران در سال 96 در گفتگو با خبرنگاران یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشور را بیکاری دانست و اظهار داشت: امروز باید برای رفع بیکاری بعنوان اصلی ترین مشکل کشور برنامه جدی تهیه کنیم که مهمترین راهکار برای حل این مشکل و ایجاد فرصت های شغلی افزایش سرمایه گذاری است.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید شرایطی ایجاد شود تا بخش خصوصی بتواند به راحتی در کشور سرمایه گذاری کند و منابع عمومی و دولتی و سپس منابع خارجی به سمت کشور سرازیر شود و باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاران خارجی به وضعیت بخش خصوصی داخلی و نحوه برخورد دولت با بخش خصوصی نگاه می کنند و اگر ببینند که بخش خصوصی داخلی با خیال آسوده فعالیت می کند، آنگاه نسبت به سرمایه گذاری در ایران ترغیب می شوند.

وی با بیان اینکه ایران از ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی برخوردار است که می توان منابع مالی خارجی را به سمت خود جذب کند، تصریح کرد: یکی دیگر از نیازهای سرمایه گذاری در کشور تامین منابع مالی است که در این راستا نظام بانکی و بازار سرمایه باید نقش قوی تر و جدی تری ایفا کنند که البته برای تحقق این اهداف برنامه ریزی شده است.

دکتر جهانگیری با اشاره به مصوبه امروز جلسه هیات وزیران برای استفاده از خط فاینانس 10 میلیارد دلاری از کشور چین، افزود: این یعنی منابع مالی خارجی در حال جذب شدن است و اگر فضای بین المللی به سمت بهبود پیش رود ایران شایستگی دارد که ده ها میلیارد دلار منابع مالی خارجی جذب کند.

معاون اول رییس جمهور وضعیت نامطلوب معیشتی مردم را از دیگر چالش های کشور برشمرد و با بیان اینکه درآمد مردم در سنوات گذشته به شدت کاهش یافته و قدرت خرید مردم ضعیف شده، خاطر نشان کرد: برای کمک به وضعیت معیشتی مردم نیازمند سیاست های اصلاحی هستیم و باید توجه بیشتری به طبقات ضعیف و حقوق بگیر کشور داشته باشیم.

وی افزود: علی رغم تلاش دولت در سالهای اخیر مبنی بر اینکه درآمد طبقات ضعیف و حقوق بگیر متناسب و حتی بیش از میزان تورم باشد، اما متأسفانه هنوز کاهش قدرت خرید مردم که مربوط به سنوات گذشته است جبران نشده اما این موضوع از ابتدای سال 97 با جدیت بیشتری در دستور کار دولت خواهد بود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه دولت دوازدهم از ابتدا کار خود را تحت فشارهای سیاسی شدید آغاز کرد، اظهار داشت: در زمان لازم باید از دولت دفاع کرد و هم باید وضعیت دولت را با گذشته مقایسه کرد که چگونه عمل می شده است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دولت باید در فضای آرام کار کند تا بتواند چالش های پیش روی کشور را مرتفع سازد چرا که کشور با چالش های بزرگی روبرو است و به تعبیر اقتصاد دانان برخی از این چالش ها به ابر چالش تبدیل شده است

وی از مسئله کمبود منابع آب بعنوان یکی از ابرچالش های کشور نام برد و گفت: کمبود منابع آب امروز به یک مسئله سیاسی ـ اجتماعی و در مواردی به مسئله امنیتی تبدیل شده و مردم برای کمبود آب دست به حرکت های اعتراضی می زنند.

دکترجهانگیری اضافه کرد: البته این طور نیست که دولت بتواند منابع آب خلق کند چرا که منابع آب موجود در کشور مشخص است اما در هر صورت مسئله کمبود آب به موضوعی تبدیل شده که عموم مردم ایران باید به آن توجه جدی داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور آلودگی هوا را از دیگر مسائل کشور دانست و با اشاره به اینکه خیلی ها در گذشته به این موضوع توجه نداشتند و مسائل زیست محیطی را یک موضوع فانتزی می دانستند، تصریح کرد: امروز مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا به یک مسئله جدی تبدیل شده و این مسئله در برخی کلان شهرها شکل جدی تری به خود گرفته و در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان، ریزگردها و طوفان شن مردم را به شدت آزار می دهد.

وی ادامه داد: در سایر مسائل اقتصادی نیز مشکلاتی نظیر نظام بانکی و بودجه دولت وجود دارد و در حوزه اجتماعی نیز چالش های بزرگی در کشور داریم که برخی جامعه شناسان از آن بعنوان گسست اجتماعی یاد می کنند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: تا کی قرار است که اختلاف بین نیروهای انقلاب ادامه پیدا کند و فکری برای حل آن نشود. راهکار حل مسائل کشور راهکار سیاسی است یعنی امروز دیگر راهکارهای تکنیکی چندان موثر نیست بلکه باید با استفاده از راهکار سیاسی یعنی ایجاد انسجام و وحدت بدنبال حل مشکلات باشیم و همه نیروهای کشور در یک راستا قرار گیرند که در همین رابطه ساز و کاری تحت عنوان گفتگوی ملی مطرح شده است.

معاون اول رییس جمهور به موضوع حصر نیز اشاره و خاطر نشان کرد: خوشبختانه دستورات مهمی در این خصوص صادر شده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این راستا در حال فعالیت است و باید همه به مجموعه ای که در این زمینه فعالیت می کنند کمک کنیم تا تصمیماتی که اتخاذ شده به نتیجه برسد.

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور مبنی بر ضرورت ایجاد شادی و نشاط در جامعه گفت: بخشی از این وظیفه بر عهده دستگاه های فرهنگی و بخصوص صدا و سیما است که باید با برنامه های شاد و امیدوار کننده، نشاط را در جامعه ترویج کند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اتفاقات ناگوار طبیعی که در سال 96 در کشور به وقوع پیوست، گفت: متاسفانه در سال 96 زلزله کرمانشاه و پس از آن زلزله کرمان مردم را آزرده خاطر کرد و حادثه کشتی سانچی و سقوط هواپیما نیز از اتفاقاتی بود که بر غم و غصه مردم افزود.

معاون اول رییس جمهور افزود: همه دستگاه ها و بخصوص دستگاه های فرهنگی باید تلاش کنند تا مردم فقط اخبار تلخ و ناگوار نداشته باشند بلکه اخبار خوشایند نیز در کشور منتشر شود و مردم مشاهده کنند که هر روز در کشور مشکلی در حال برطرف شدن است.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی افراد گویا کارشان این است که حتی دستاوردها و اقدامات مثبت دولت و کشور را نیز زیر سوال ببرند و تصور می کنند که این گونه اقدامات مبارزه با رقیب است اما باید بدانند که این رفتارها یک ملت را نگران می کند و با زیر سوال بردن و انکار دستاوردهای صورت گرفته امید به آینده کشور را از بین می رود.

دکتر جهانگیری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه کشور برای توان دفاعی افزود: آنچه به مصلحت کشور و در دکترین دفاعی کشور تنظیم و ترسیم شده در دست اجرا قرار دارد و دکترین دفاعی کشور این است که ایران از توانمندی خوبی برای دفاع برخوردار باشد و در این خصوص با هیچ کس مذاکره نمی کند و تمام اقداماتی که برای بالا بردن توان دفاعی لازم است را انجام خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که در روزهای سخت تنها هستیم و در دوران دفاع مقدس شهرهای کشور زیر موشک باران دشمن قرار داشت و مجبور بودیم برای تهیه یک موشک به کشورهای دیگر مراجعه کنیم و هیچ کس حاضر نشد که به ما کمک کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز با توانمندی متخصصین و دانشمندان کشور به دانش تولید سلاح و موشک دست یافته ایم البته تاریخ نشان داده که ملت ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نخواهد کرد بلکه توانمندی نظامی و تسلیحاتی را فقط برای دفاع از خود می خواهد.

دکتر جهانگیری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برجام و واکنش ایران در مقابل خروج احتمالی آمریکا از این توافق بین المللی گفت: ما برای همه حالت های مختلف برنامه داریم و دولت از مدتی قبل برای اتفاقات مختلفی که ممکن است در خصوص برجام رخ دهد و در مواجهه با سناریوهای مختلف برنامه ریزی کرده و همه احتمالات را پیش بینی کرده ایم.

معاون اول رییس جمهور افزود: دستگاه های مختلف نیز برنامه های خود را برای سناریوهای مختلف ارائه کرده اند و البته امیدوارم که غربی ها و آمریکا اشتباه نکنند چرا که برجام یک توافق مهم بین المللی است که باید ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی بازداشت های اخیر افزود: من تا کنون از بازداشت هیچ کس خوشحال نشده ام البته قانون باید در مورد همه اجرا شود و طبق قوانین عمل شود.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه وقتی تصمیمات و اقدامات به موقع انجام نشود آثار و آسیب هایش برای کشور بسیار زیاد خواهد بود، گفت: این تخلفات مربوط به سال ها قبل بوده و بارها در مورد این تخلفات مطالب عنوان شده بود اما آنقدر در برخورد تعلل صورت گرفت که الان به مسئله سیاسی روز تبدیل شده است.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: ما مسئولیت پیدا کرده ایم که در زمان لازم تصمیمات مقتضی و مناسب را اتخاذ کنیم و نباید تصمیمات و اقدامات به آینده موکول شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدوارم که سال 97 با پیروزی های بیشتری برای مردم ایران همراه باشد و مسئولین کشور موفقیت های بیشتری برای رفع دغدغه های مردم داشته باشند.