۰ نفر

عده‌ای امید مردم برای غلبه بر مشکلات را هدف گرفته‌اند

جهانگیری: حل مشکلات کشور با انسجام و تفاهم ملی/ کسانی که جریان‌‌های اجتماعی راه می‌اندازند کنترل‌کننده این حرکت‌ها نخواهند بود

۸ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۸
کد خبر: 240938
جهانگیری: حل مشکلات کشور با انسجام و تفاهم ملی/ کسانی که جریان‌‌های اجتماعی راه می‌اندازند کنترل‌کننده این حرکت‌ها نخواهند بود

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه حل مسائل و مشکلات مختلف جامعه و عبور از بحران های داخلی و بین المللی نیازمند انسجام و تفاهم ملی در داخل کشور است گفت: اگر در برابر چالش ها به درک و راه حل مشترک نرسیم و نتوانیم از فرصت ها و سرمایه های موجود برای عبور از این موضوعات استفاده کنیم دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری صبح امروز (جمعه) در بیست و پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی گفت: جریانات سیاسی کشور اعم از اصلاح طلب، اصول گرا و اعتدالی و همه کسانی که درد و دغدغه امروز و فردای ملت ایران را دارند باید بدانند تنها در کنار هم می توانند مسائل را مرتفع کنند و هیچ جریانی نمی تواند با حذف دیگران موفق باشد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید هشدارها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب نتایج مطالعات پایش های ملی و اظهار نگرانی شخصیت های دلسوز کشور را جدی بگیریم و همه دست در دست هم مسائل کشور را حل کنیم.

وی به چالش های پیش روی کشور نظیر بیکاری، کاهش قدرت خرید و رفاه مردم، تهدید های منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: در این مقطع ما نیازمند استفاده از همه ظرفیت های مادی و معنوی کشور هستیم.

دکتر جهانگیری نیاز به همه جانبه نگری در توصیف و تبیین وضعیت فعلی کشور را ضروری خواند و گفت: دولت برای حل چالش ها نیازمند راهکارهای ارائه شده از سوی نخبگان و تبیین مسائل در جامعه است.

معاون اول رییس جمهور بر تفکیک نقد از تهمت، لجن پراکنی و فحاشی تاکید کرد و با اشاره به مطرح بودن این مسائل در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: باید مرز بین نقد و فحاشی و تخریب مشخص شود، تخریب و تهمت در هر مقطعی زیانبار است.

وی ضرورت توجه به عوامل و محرک های خروج از تنگناها نظیر ایجاد امید در جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی را یادآو شد و گفت: آنچه در سالهای گذشته باعث موفقیت دولت در عرصه های مختلف نظیر ایجاد ثبات اقتصادی و موفقیت های بین المللی شد بیش از سیاست ها، امید مردم به آینده بود متاسفانه امروز عده ای امید مردم را به شدت هدف قرار داده اند تا آنها مایوس شوند.

دکتر جهانگیری ادامه داد: باید تلاش کنیم سرمایه اجتماعی در کشور تامین شود و این اتفاق جز با مشارکت ملی و ایفای نقش و حضور جوانان، زنان و اقوام مختلف محقق نخواهد شد.

معاون اول رییس جمهور به نقش احزاب و رسانه ها و گروه های مستقل در توسعه کشور اشاره و گفت: توسعه کشور ارتباط تنگاتنگی با روابط بین الملل دارد و نمی توان مسائل داخلی را با دیوار کشیدن به دور کشور حل کرد. هیچ کشوری نخواهد توانست با انزوا مسائل داخلی خود را برطرف کند.

وی افزود: باید مسئولان و نخبگان درباره راهکارهای پیش روی عبور از این چالش ها به مفاهمه و درک مشترک برسند. دولت در چهار سال و نیم گذشته تلاش کرد تا با شناسایی اولویت ها و تمرکز بر روی آن ها از چالش های پیش رو عبور کند. در مسئله هسته ای دولت به بهترین نحو قضایا را سامان دارد. البته آمریکایی ها بعد از آمدن رییس جمهور جدید بد عهدی کردند و تلاش دارند تا با مواضع خود فضای مثبت برجام برای ایران را از بین ببرند.

دکتر جهانگیری به شاخص های اقتصادی نظیر رشد اقتصادی، کنترل تورم و اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: کارهای بزرگی در بخش اقتصاد انجام شده که نشان می دهد این بخش روی ریل درست قرار گرفته ، البته ممکن است برخی کاستی ها و افزایش قیمت برخی اقلام وجود داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور گفت: امروز کسانی این مسائل را بهانه کرده اند و بانی حوادثی شده اند که ابعاد و زوایای دیگری دارد و باید بدانند دود این حوادث به چشم خود آنها خواهد رفت چرا که وقتی جریان اجتماعی ایجاد شد و به سطح خیابان رسید قطعا کسانی که آن را شروع کرده اند کنترل کننده آن نخواهند بود و دیگران سوار بر آن موج خواهند شد.

وی به حوزه بهداشت و درمان و اولویت های دولت برای دسترسی مردم به خدمات ارزان، بهداشتی و درمانی، ارتقای این خدمات اشاره کرد و گفت: نظرسنجی ها نشان می دهد مردم از تحولات در حوزه سلامت راضی هستند، البته نارسایی هایی نظیر مسائل مالی پیش برد طرح سلامت وجود دارد که حتما برای آن راهکار خواهیم یافت.

دکتر جهانگیری دربخشی از سخنانش با اشاره به اینکه نهادینه شدن دموکراسی در کشور و شکل گیری حرکت های قانونمند و پاسخگو کردن مسئولان نیازمند حمایت جدی از نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی گفت: بدون وجود نهادهای مصلحت یاب و مدنی دموکراسی محقق نخواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه نقد منصفانه منجر به تصحیح حرکت دولت می شود گفت: تنها میدان سیاست نیست که نیاز به دموکراسی و دخالت موثر مردم دارد بلکه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع نیز بدون آزادی و عدالت به شکوفایی نخواهند رسید.

وی ادامه داد: مردم باید باور داشته باشند که در ساختن کشور سهم دارند و این باور باید در سیاست های دولت متبلور شود. این سیاست ها وقتی شکل خواهد گرفت که احزاب و نهادهای مدنی بعنوان فرصت تلقی شوند در این صورت شاهد مشارکت مردم و تشکل ها خواهیم بود.

دکتر جهانگیری تاکید کرد: دولت از احزاب رسمی و شناسنامه دار کشور حمایت می کند و این امر در جهت مصلحت و نظام و حاکمیت است.

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور دکتر علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی و دکتر ظفرقندی رییس مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی دیدگاه های خود را درباره مسائل روز مطرح کردند.