۰ نفر

ربیعی: سال٩٦؛ نقطه عطفی در حمایت از معلولان

۲ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر: 239595
 ربیعی: سال٩٦؛ نقطه عطفی در حمایت از معلولان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تصویب کلیات لایحه حمایت از توان یابان (معلولان) در مجلس گفت: در آینده از سال ٩٦ در تاریخ به عنوان سالی که اقدامات درخوری برای توان یابان کشور انجام شد، یاد می شود.

«علی ربیعی» روز شنبه در همایش سازمان های مردم نهاد و تجارب آموخته در حوزه معلولان که در مجموعه تلاش برگزار شد، افزود: دوران جدید، دوره شنیدن حرفها و درک بهتر جامعه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی بیان داشت: بسیاری اوقات، عارضه را با بیماری اشتباه گرفته ایم و بسیاری از سیاست گذاران در تشخیص مسئله دچار نارسایی شدند.

وزیر کار با بیان اینکه درباره مشکلات معلولان دچار نارسایی هستیم، افزود: برنامه ریزی را با حرف های کلی اشتباه گرفتیم اما در لایحه حمایت از معلولان، به جای آرمان گرایی به زندگی واقعی معلول پرداخته ام که امید است این لایحه در مجلس پربارتر شود.

ربیعی با یادآوری اینکه اثربخشی برنامه ها باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در لایحه حمایت از توان یاب ها نمی خواستیم رویکرد و آرمان بنویسیم باید طوری برنامه ریزی کنیم که در زندگی معلول خودش را نشان دهد.

وی در ادامه با بیان این که گروه های اجتماعی مختلف در این لایحه مشارکت داشته اند، ادامه داد: بخشی از مشکلات ما در حوزه آموزش است؛ توان یابانی که از بیسوادی هم رنج می برند و همچنین توان یابانی که حاشیه نشین هستند و یا در استان های مرزی زندگی می کنند و با فقر بیشتر مواجه هستند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند و برای آنها برنامه ریزی های لازم انجام شود.

وزیر کار در ادامه با اشاره به آموزش دوگانه(همراه با آمادگی برای ورود به جامعه) افزود: توان یابان سرمایه های اجتماعی کشور هستند و نیاز داریم دانش و روش ها را در مورد آنها افزایش دهیم

وی تاکید کرد: باید ارتباطات افقی میان سازمان های مردم نهاد (سمن) مرتبط با توان یابان افزایش یابد به طوری که هر سمن مکمل سمن دیگر باشد.

ربیعی اظهار امیدواری کرد که در انتخابات آینده ریاست جمهوری و یا مجلس برنامه هایی مخصوص توان یابان از سوی منتخبان ارایه شود.

وزیر کار یادآور شد: باید تلاش کنیم که توان یابان از روی زمین به ویلچر و از ویلچر توانمندانه روی پاهای خود بایستند.

وی تاکید کرد: با تمام تلاش هایی که در دولت های یازدهم و دوازدهم برای جامعه توان یابان انجام شده است، انتظار نداریم که فردا همه مشکلات این جامعه حل شود اما امید داریم که زمینه سازی بسترهای مناسب فراهم شود.

وی در پایان گفت: بخشی از توان یابان(معلولان) حاصل سیاست های نادرست ما به لحاظ نبود جاده های مناسب، خودروهای نامناسب و یا حتی فرهنگ نادرست است.

همایش سازمان های مردم نهاد و تجارب آموخته در حوزه معلولین با شعار «بدون ما برای ما تصمیم نگیرید» آغاز به کار کرد.

این همایش بر محورهای بهداشت، درمان توانبخشی، مدرسه و آموزش، کارآفرینی و اشتغال، حمایت از خانواده، تجهیزات، حقوق شهروندی و قوانین مرتبط با آن، انتشارات، فرهنگ و رسانه، تربیت بدنی و گردشگری متمرکز شده است.