۰ نفر

حجتی در دیدار با همتای قزاقستانی؛

کشت فراسرزمینی از بسترهای همکاری ایران و قزاقستان است/ دو کشور در زمینه کشاورزی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند

۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۶
کد خبر: 233919
کشت فراسرزمینی از بسترهای همکاری ایران و قزاقستان است/ دو کشور در زمینه کشاورزی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشت فراسرزمینی و مسائل مربوط به زمین، از بسترهای همکاری بین دو کشور ایران و قزاقستان است که باید راهکارهایی پیدا کنیم تا سرمایه گذاران ایرانی بتوانند محصولات مورد نیاز ما را در قزاقستان کشت و تولیدات آن را به ایران بازگردانند.

'محمود حجتی' روز یکشنبه در دیدار با 'اسکار میرزاخماتوف' معاون نخست وزیر و وزیر کشاورزی قزاقستان در محل وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران واقع در تهران افزود: در حال حاضر سرمایه گذاران ایرانی در قزاقستان با یکسری مشکلات برای واگذاری اراضی و قراردادهای فی مابین مواجه اند که به نظر می رسد پس از سالهای مذاکره در این خصوص بسترهای همکاری برای حل این مشکل وجود داشته باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ضمن تشکر از پیشنهادات طرف قزاقی برای توسعه همکاری های دو کشور اظهارداشت: به طور قطع دو کشور ایران و قزاقستان در کشاورزی می توانند مکمل یکدیگر باشند.

حجتی تصریح کرد: آمادگی داریم برای مبادله کالاهای کشاورزی مازاد مورد نیاز دو کشور بسترسازی کنیم زیرا ما نیازهایی داریم که شما تولیدکننده و صادر کننده آنها هستید و همچنین شما نیازهایی دارید که ما صادر کننده آنها هستیم.

وی اضافه کرد: درخصوص محصولاتی همچون جو، گوشت قرمز، دام سبک،دام سنگین و دانه های روغنی ما وارده کننده و شما صادر کننده هستید و از سوی دیگر ما در تولید لبنیات،شیرخشک، ماست، پنیر، طیور، تخم مرغ و گوشت مرغ جز کشورهای بزرگ تولید کننده جهان هستیم و باید در زمینه این مبادلات با یکدیگر مذاکره داشته باشیم.

وی افزود: ایران خیلی سهمی در صادرات لبنیات و مرغ با وجود واردات سنگینی که شما دارید، ندارد ، بنابراین ایران در خصوص قرنطینه واردات گوشت آمادگی مذاکره دارد.

حجتی شیلات و آبزی پروری را یکی از زمینه های مهم همکاری دو کشور دانست و اظهارداشت: با توجه به منابع آبی در قزاقستان، ظرفیت های زیادی برای توسعه آبزی پروری در این کشور وجود دارد.

به گفته وی، ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماهیان سردابی در دنیا آماده صادرات این محصولات و همچنین ایجاد زیرساخت های تولید در قزاقستان است و آمادگی داریم برای بررسی سطح همکاری ها در این بخش نیز کارگروه مشترکی داشته باشیم .

وزیر جهاد کشاورزی درباره پیشنهاد قزاقستان، در زمینه حمایت و پشتیبانی فنی جهت تامین بذر و نیز آموزش برای کشت و تولید برنج در این کشور گفت: ایران سالانه نزدیک دو میلیون و 300 هزارتن انواع برنج مرغوب را تولید می کند و آمادگی پشتیبانی فنی و آموزشی به این کشور را داریم به طور مثال در گذشته در سطح 100 هکتار در قزل اوردا برنج ایرانی را کشت کردند که طرح موفقی بود و می توانیم آن را توسعه دهیم.

به گفته وی، اساسنامه ذخیره گاه غذای حلال امضا شده و در حال طی مراحل قانونی است.

وزیر کابینه دوازدهم در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ایران امادگی مبادلات و توسعه همکاری های پژوهشی و تحقیقاتی به قزاقستان را دارد، تصریح کرد: از تشکیل کارگروه مشترک برای همکاری های دو کشور در بخش کشاورزی استقبال می کنیم و می توانیم با تعامل و همکاری مسائل و مشکلات را برطرف کنیم.