۰ نفر

استفاده از توانایی، امکانات و نیروی انسانی داخلی

نعمت‌زاده: قرارداد واگن‌سازی مشترک ایران و روسیه ۳۰ساله و قابل تمدید است/ تصویب تولید ۲۰۰۰واگن در فاز اول

۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 209132
نعمت‌زاده: قرارداد واگن‌سازی مشترک ایران و روسیه ۳۰ساله و قابل تمدید است/ تصویب تولید ۲۰۰۰واگن در فاز اول

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت: قرارداد مشترک واگن سازی ایران و روسیه ۳۰ ساله و قابل تمدید است که در آن از توانایی، امکانات و نیروی انسانی داخلی بهره برده می شود.

«محمدرضا نعمت زاده» عصر امروز (دوشنبه) در مراسم امضای قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «ترنس مش هولدینگ*» روسیه برای تولید مشترک واگن در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت افزود: بسیار خرسندیم که در یک تا 2 سال گذشته شاهد پیشرفت جدی در مناسبات ایران با سایر کشورها هستیم و توسعه مناسبات در دستور کار قرار دارد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی تاکید کرد «دولت ایران به حمل و نقل عمومی اهمیت زیادی می دهد و در برنامه ششم توسعه بر آن تاکید زیادی شده است».

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی و فعالیت های وابسته به آن در برنامه ششم توسعه و دولت دوازدهم از موارد جدی و مهم خواهد بود.

وی ادامه داد: تولید ۲۰۰۰ دستگاه واگن در فاز اول در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر این تعداد زیادی واگن مسافری و باری تولید خواهد شد. همچنین ۶۰۰۰ واگن باری که وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران علاقه‌مند به خریداری آن از روسیه بودند با هماهنگی‌های انجام شده قرار بر این است که ۱۱۰۰ دستگاه آن به صورت آماده خریداری شود و نزدیک به ۵۰۰۰ دستگاه دیگر با مشارکت در داخل کشور ساخته شود.

وی بیان داشت: مقدمات این مهم در یک سال گذشته در قالب قوانین و مصوبات دولت و شورای اقتصاد دیده شده که از جمله آنها تولید دو هزار واگن مترو در فاز نخست و تعداد زیادی واگن مسافری و باری است.

نعمت زاده با اشاره به توافقنامه سال گذشته که در آن مقرر بود 6 هزار واگن باری مورد نیاز وزارت راه و شهرسازی، پیمانکاران و شرکت های سرمایه گذاری از روسیه تامین شود، خاطرنشان کرد: حدود یک هزار و 100 دستگاه واگن به صورت آماده خریداری شده و مابقی نیز با همکاری سه شرکت ایرانی و روسیه در داخل کشور ساخته خواهد شد.

وی درباره امضای قرارداد واگن سازی مشترک ایران و روسیه در روز جاری، تصریح کرد: مدل همکاری در این قرارداد، تاسیس یک شرکت مشترک با سهم سرمایه گذاری 80 درصدی طرف خارجی (شرکت ترنس مش) و 20 درصد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) خواهد بود که نسبت مشارکت خوبی است و طرف خارجی نیز یکی از معتبرترین و بزرگترین شرکت های ریلی روسیه به شمار می رود.

این مقام مسئول با اشاره به دیدارهای متعدد روسای جمهوری ایران و روسیه در سال های گذشته، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با روسیه روابطی دیرینه از دوران قبل از انقلاب دارد و امروز در حال گسترش مناسبات تجاری با این کشور هستیم.

نعمت زاده گفت: امید زیادی به موفقیت این مشارکت دارم و از دو طرف تقاضا می شود توافق ها و تفاهم های بین خود را پیگیری کنند.

این عضو کابینه دولت با اشاره به انجام تدریجی سرمایه گذاری در این پروژه، ابراز امیدواری کرد شرکت واگن سازی پارس نیز در این قرارداد به یک مشارکت ایرانی- روسی تبدیل شده و این شرکت که در گذشته نیمه تعطیل بود، با حداکثر توانمندی و اشتغال فعال شود.

** مذاکرات برای پیوستن به اوراسیا

نعمت زاده در ادامه با اشاره به مذاکرات نهایی برای دستیابی به توافق با اوراسیا که با حضور معاونان وزیران پنج کشور عضو و تیم ایرانی از بعد از ظهر امروز در جریان است، ابراز امیدواری کرد در این سفر کار به پایان رسیده و از ماه اکتبر آینده (آبان) که روسای جمهوری هر پنج کشور عضو اوراسیا با هم ملاقات دارند، این موافقتنامه به تصویب نهایی برسد.

وی خاطرنشان کرد: با تحقق این مهم، فصل جدیدی از توسعه روابط با کشورهای همسایه گشوده خواهد شد.

 ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با عضویت پنج کشور روسیه، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و بلاروس، تا به حال چندین دور مذاکره در سطوح مختلف کارشناسی و معاون وزیر برگزار کرده که به گفته کارشناسان، مذاکرات چند جانبه، به دلیل تفاوت ساختار اقتصادی کشورها یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین نوع مذاکرات است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومترمربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر است و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) بود.

 قرار است 2 طرف در زمینه تولید واگن با فاینانس روسیه در ایران همکاری می کنند.

همکاری ها شامل بخش های مختلف ساخت انواع واگن های باری و مسافری است.

یکشنبه هفته گذشته نیز توافقنامه تاسیس شرکت مشترک همکاری در طرح های ریلی بین ایدرو، شرکت آلستوم فرانسه و ایریکو (شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) امضا شد.