۰ نفر

۸۰درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط را اصناف تشکیل می‌دهند

سهم ۲۵درصدی اصناف از تولید ناخالص داخلی/ رشد اشتغال پایدار؛ در دستور کار

۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶
کد خبر: 207690
سهم ۲۵درصدی اصناف از تولید ناخالص داخلی/ رشد اشتغال پایدار؛ در دستور کار

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: سهم بخش اصناف از تولید ناخالص ملی ۲۵ درصد است، اما سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از اشتغال ۸۵ درصد است و ۸۰ درصد این بنگاه‌ها را اصناف تشکیل می‌دهند.

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امروز در نهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران در تهران گفت: سهم بخش اصناف از تولید ناخالص ملی 25 درصد است، اما سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از اشتغال 85 درصد است و 80 درصد این بنگاه ها را اصناف تشکیل می‌دهند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی افزود: ما رشد اشتغال پایدار را دنبال می کنیم و از نظریه‌ای که صنایع بزرگ رشد بیشتری را برای کشور می‌آورند، عبور کرده‌ایم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصناف از چند جهت در سیاست‌گذاری‌ها برای ما اهمیت دارند، گفت:‌ هم در سیاست‌گذاری‌های اشتغال و هم در سیاست‌گذاری‌ها برنامه‌های ضدفقر برای ما حائز اهمیت هستند.

وی افزود: در دوران رکود بخش خدمات که عمدتاً در اصناف قرار دارند، بیشترین جذب نیرو را داشتند و بخشی از میزان اشتغال ما در دو سال گذشته در حوزه خدمات بوده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان داشت: یکی از سیاست‌های حوزه اشتغال ما به خدمات برمی‌گردد و فکر می‌کنم بخش خدمات حتی تا 10 سال آینده ظرفیت جذب نیرو داشته باشد و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی بیان داشت: البته ممکن است بخشی از بخش‌های آن اشباع شود، اما چون خدمات جدید در این بخش ایجاد می‌شود بخش خدمات سال‌ها می‌تواند اشتغال کشور را پوشش دهد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: به عنوان مثال خدمات در حوزه ICT و حوزه گردشگری به شدت ظرفیت ایجاد اشتغال دارد و این حوزه‌ها هم در سال‌های گذشته اشتغال قابل توجهی داشته است.

وی بیان داشت: امروز نظریه‌های مهم در فضای کسب و کار این است که چگونه بنگاه‌ها می‌تواند ماندگارتر شود و چگونه این بنگاه‌ها می‌توانند به بنگاه‌های بزرگ‌تر تبدیل و همچنین به بنگاه‌های بزرگ‌تر متصل شوند.

ربیعی بیان داشت: سیاست ما در وزارت کار این است که برای بنگاه‌ها اتصالات افقی و عمودی ایجاد کنیم، تا این بنگاه‌های کوچک به بنگاه‌های بزرگ‌تر متصل شوند و هم اکنون در حوزه‌های مختلف پوشاک،‌کفش و مبل این کار شروع شده و حتی اگر لازم باشد، باید اتصالات میان‌بنگاهی برای این منظور ایجاد کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان داشت: بخشی از سیاست ما ایجاد سهولت برای کارفرمایان در جذب نیروی کار و ایجاد معافیت‌های قانون کار است.

وی با بیان اینکه تکنولوژی‌ جدید آینده شغل در اصناف را دگرگون می‌کنند،‌ گفت: باید نوعی تقابل بین روش‌های سنتی کار و روش‌های ناشی از تکنولوژی‌های نوین به وجود آید و باید به گونه‌ای عمل کرد، تا اصناف با آموزش‌ لازم به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیش روند.

ربیعی افزود: زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری اصناف از تکنولوژی‌های جدید وجود دارد و باید کمک کرد تا اتحادیه‌ها وارد این نوع کار شوند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد سهم بیمه کارفرمایان که یکی از معضلات صنوف در جذب نیرو است،‌ گفت: نمی‌توان به طور دائم و گسترده سهم بیمه کارفرما را معاف کرد، بار مالی آن زیاد است و دولت باید آن را تضمین کند، اما ما در طرح‌های جدید کارورزی برای ایجاد مشوق، جذب نیرو توسط کارفرمایان در برخی مشاغل یک و حتی دو سال فرصت ایجاد کرده‌ایم، تا سهم بیمه توسط دولت پرداخت شود. این طرح‌ها هم اکنون در حال انجام است و حتی کارگاه‌های زیر 5 نفر از بیمه معاف هستند.