۰ نفر

ایران توان ساخت توربین‌های بادی تا ظرفیت ۵.۲ مگابایت را دارد

استفاده از انرژی‌های پاک در دستور کار/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی

۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 198717
استفاده از انرژی‌های پاک در دستور کار/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: ایران کشوری با منابع غنی انرژی پاک است و بخاطر فلسفه بسیار تاریخی و دیرینه ملت ایران در زمینه حفاظت از سلامت کره زمین؛ ما سیاست‌های آب، خاک و خورشید را در کشور داریم و برنامه‌های مختلفی برای استفاده از این انرژی‌های خدادادی در دستور کار قرار داده‌ایم.

محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاح پاویون ایران در اکسپوی قزاقستان گفت: ایران روابط بسیار خوبی با کشور قزاقستان دارد و ما از حضور در این اکسپو خوشحال هستیم زیرا توانسته‌ایم بخش کوچکی از توانمندی هایی که در زمینه انرژی‌های پاک در کشور وجود دارد را به نمایش بگذاریم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، وی ادامه داد: در زمینه باد خوشبختانه توان طراحی و مهندسی و ساخت توربین‌های بادی تا ظرفیت ۲. ۵ مگاوات در کشور وجود دارد و قراردادی هم با کشور قزاقستان منعقد شده که یک نیروگاه بزرگی در این جا احداث شود.

نعمت زاده گفت: ایران در زمینه استفاده از آب، تاریخ ۲ هزار ساله دارد که در تاسیسات شوشتر نیز در حال حاضر قابل رویت و بازدید گردشگران است و از لحاظ طراحی و احداث سدهای بزرگ آب ایران جزو ۱۰ تا کشور جهان و مطرح است.

وی ادامه داد: در زمینه سلول‌های خورشیدی خوشبختانه پروژه هایی داریم که طبق آنها از کریستال می توانیم این سلول‌ها را تولید کنیم تا تاسیسات عظیم را احداث کنیم؛ البته این مورد در چند سال اخیر شروع شده ولی با سرعت رو به پیشرفت است.

وزیر صنعت با بیان اینکه ایران بزرگترین دارنده منابع گاز طبیعی جهان است، گفت: ما از توربین‌های ترکیبی استفاده می‌کنیم که هم از توربین‌های گازی و هم از توربین‌های بخاری در کنار هم استفاده می‌شود، در حال حاضر توربین‌های گازی و آبی را صد در صد در ایران تولید و صادر می‌کنیم و توربین‌های گازی تا ۲۶۰ مگاوات هم به زودی به بازار عرضه خواهد شد.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: عملا ما از زغال سنگ هیچ استفاده‌ای در تولید انرژی نداریم بلکه در مصارف صنعتی از آن استفاده می‌کنیم، ما امیدواریم با کمک همه کشورها بالاخص کشورهای دوست مثل قزاقستان بتوانیم این صنعت پاک و این صنعت آینده را باهم توسعه بدهیم و در کنار هم کمک کنیم تا توسعه فناوری و علوم در بخش ساخت و اجرا با پیشرفت‌های خوبی همراه شود.

نمایشگاه اکسپوی ۲۰۱۷ قزاقستان با شعار «انرژی برای آینده» از روز ۱۹ خرداد افتتاح شده و تا پایان شهریورماه سال جاری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان دائر است.

پاویون ایران در این نمایشگاه با مساحت ۵۰۶ متر مربع در بخش کشورهای آسیایی واقع شده است.