۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

زمان رکود، بهترین فرصت برای تولید مسکن است

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۳۳
کد خبر: 427630
زمان رکود، بهترین فرصت برای تولید مسکن است

رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور گفت: نه تنها ایران بلکه تمام دنیا به دلیل بیماری کرونا در شوک فرو رفته است و درحال حاضر، اقتصاد، سیر طبیعی خود را ندارد اما موضوع مسکن یک استثنا است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: دولت‌ها همیشه این اشتباه را در خصوص مسکن انجام داده اند زیرا زمان رکود، بهترین فرصت برای تولید مسکن بوده و دولت‌ها می توانند جرقه فعالیت و تولید را بزنند.

وی افزود: صنعت ساخت و ساز و مسکن حداقل یک سیر دو یا سه ساله را دارد. اگر در زمان رکود فعالیتی انجام ندهیم، در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد زیرا نمیتوان از مواردی مانند ازدواج یا تولید مثل جلوگیری کرد و تمام این موارد، فشاری به بازار تقاضا وارد خواهد کرد و حداقل در دو سال آینده که اقتصاد از رکود خارج خواهد شد، با یک نیاز بزرگ در مسکن روبه رو خواهیم شد و به دلیل اینکه مسکن به اندازه کافی وجود ندارد با یک سونامی مواجه خواهیم بود.

بیگدلی اضافه کرد: به نظر من، دولت بایستی مسکن را استثنا کرده و به آن مانند مایجتاج ضروری مردم نگاه کند. مسکن امری تشریفاتی نبوده و یکی از اساسی ترین نیازهای مردم است و دولت بایستی سرمایه گذاران را فعال کند و یارانه را به این صنعت اختصاص دهد تا مسکن دچار رکود بیشتری نشود زیرا اگر این امر رخ دهد، قیمت‌ها را در آینده نمیتوان کنترل کرد.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور درخصوص وضعیت کارگران ساختمانی که باوجود بیماری کرونا درحال فعالیت هستند، گفت: دولت منعی برای کار کردن قرار نداده است و دستورالعملی برای عدم فعالیت نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد از جمله کارگران ساختمانی درحال کار کردن هستند. دولت اگر قصد دارد از فعالیت افراد جلوگیری کند، بایستی مایحتاج این افراد را تامین کند زیرا بسیاری از کارگران ساختمانی به دستمزد خود برای ادامه زندگی نیاز دارند و اگر این کارگران به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در مورد جلوگیری از ابتلا به این ویروس توجه کنند، منعی برای کارکردن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: میزان عرضه مسکن با میزان تقاضا در کشور اصلا به هیچ وجه متناسب نیست و نیاز به حمایت وجود دارد. حمایت دولت میتواند در قالب عرضه زمین رایگان و قرار دادن تسهیلات بانکی به انبوه سازان صورت گیرد.

بیگدلی اظهار داشت: درحال حاضر تسهیلات بانکی، صفر است. دولت بایستی سقف تسهیلات را بالا برده و سود تسهیلات را پایین بیاورد. بانک‌ها را موظف به ارائه وام به انبوه سازان کند، شورای مسکن مانند قبل فعال شود و عوارض شهرداری‌ها و سازمان مالیاتی را برای پروژه‌های انبوه، رایگان کرده یا تخفیف ویژه‌ای را اختصاص دهد. از سوی دیگر، بیمه تامین اجتماعی را نیز فراهم کند.