۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

این روزها بر انبوه سازان مسکن چه می‌گذرد؟

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۳۷
کد خبر: 412546
این روزها بر انبوه سازان مسکن چه می‌گذرد؟

سال 1398 برای بازار مسکن سالی پر از اتفاقات تا حدودی عجیب بود. در ابتدای این سال و در اردیبهشت‌ماه، بازار رکورد رشد یکماهه را با رشدی بیش از 12 درصد نسبت به فروردین امسال شکست و بعد از آن به آرامی و در طی ماه‌های بعدی وارد روند رکودی آرام شد. این رکود به خصوص در تابستان به شدت بر بازار مسکن سایه افکند و معاملات آن در سطح انجماد قرار گرفت.

اقتصادآنلاین - محمد گلشاهی؛ در فصل پاییز اما بازار آرام آرام رونق گرفت و به خصوص پس از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه، روند معاملات شدت بیشتری یافت. این تحرک در بازار با اعلام خبر افزایش وام مسکن تحرک بیشتری نیز یافته است. اما سمت دیگر بازار مسکن، افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش هزینه‌های ساخت است.  

در این زمینه رییس کانون انبوه سازان اظهار داشته است که متوسط قیمت تمام شده ساختمان در طول سه سال از متری ۸۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۵ به متری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است و ادعا شده است که قیمت مسکن آماده در حال حاضر کمتر از ساخت یک واحد مسکونی خواهد بود!

این موضوع  سبب شده  وضعیت انبوه‌سازان کشور به رغم افزایش قیمت‌ها چندان مناسب نباشد. اگر بخواهیم به صورتهای مالی شرکت‌های انبوه‌ساز نگاهی بیندازیم و بر اساس آن به بررسی وضعیت این شرکت‌ها بپردازیم شاهد تایید این مسئله خواهیم بود.

02

از 29 شرکتی که در جدول بالا مورد بررسی قرار گرفته‌اند تنها 10 شرکت تغییرات سود و زیان انباشته آنها نسبت به ابتدای سال مالی خود مثبت بوده است و حدود 19 شرکت عملکرد منفی داشتند. البته در مجموع هنوز 18 شرکت دارای سود انباشته مثبت هستند و تنها 11 شرکت با زیان مواجه بودند. بیشترین سود انباشته متعلق به شرکت کیسون بوده و سرمایه‌گذاری شاهد و سرمایه‌گذاری مسکن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین تغییرات دارایی 17 شرکت مثبت بوده و 12 شرکت تغییرات دارایی منفی داشتند. این کاهش در دارایی می‌تواند به واسطه تکمیل و فروش پروژه‌ها باشد یا عدم شروع ساخت پروژه جدید. با این حال در حال حاضر بیشترین دارایی متعلق به شرکت کیسون است و شرکت توسعه ساختمان در رتبه بعدی قرار دارد.

در مجموع باید گفت به رغم گران شدن مسکن در ماههای اخیر ، به همان نسبت با افزایش هزینه‌ها روبرو بودیم که در مجموع انبوه‌سازان را هم با مشکلات هزینه‌ای و هم مشکل رکود به واسطه گرانی روبرو کرده است.