۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

رشد بازار سرمایه شاهدی بر وضعیت مطلوب شرکت‌ها و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشور

۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳
کد خبر: 411870
رشد بازار سرمایه شاهدی بر وضعیت مطلوب شرکت‌ها و بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشور

سرپرست معاونت سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید گفت: بی شک رشد چشمگیر بازار سرمایه باوجود تمام فراز و فرودها در دو سال اخیر، شاهدی بر وضعیت نسبتا مطلوب شرکت‌ها و کلیت اقتصاد کشور به شمار می آید.

اقتصادآنلاینسارا محسنی؛ احسان عسکری، سرپرست معاونت سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: پس از پس از اجرایی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک، وضعیت اقتصادی کشور توانسته بود روند رو به بهبودی را در پیش گیرد، اما پس از نقض این توافقنامه و به تبع آن بازگشت تحریم‌ها، شرایط اقتصادی کشور در دوره‌ای دچار نوسان شد و از این‌رو مشکلاتی در حوزه اقتصاد از جمله افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی به وجود آمد که تبعات خاص خود را به همراه داشت.

وی افزود: ارزش پول ملی در یک سال گذشته، حدود 40 درصد بهبود یافته و اقتصاد کشور و از جمله بازارهای مالی توانسته‌اند خود را با شرایط جدید به خوبی وفق دهند.

عسکری اضافه کرد: گزارشات و اطلاعات ارائه شده از سوی ناشران بورسی و فرابورسی به صورت ماهانه و دوره‌ای نشان می‌دهد وضعیت کسب و کار شرکت‌های پذیرفته شده در بازار به حالت کاملاً با ثبات نزدیک شده است و با کاهش واردات کالاهای مورد نیاز جامعه، شعار رونق تولید در حال تحقق است.

وی درخصوص پیش بینی وضعیت بازار در ماه های آینده گفت: در خصوص برآورد وضعیت بازار سرمایه در آینده باید اذعان کرد که متغیرهای متعددی بر آن تأثیرگذار هستند و شدت تاثیرگذاری هر یک نیز متفاوت خواهد بود.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید افزود: به نظر می‌رسد با تداوم شرایط فعلی و حفظ ثبات اقتصادی کشور و عدم تغییر در شرایط سیاسی، بازار سرمایه این ظرفیت را در خود دارد که همچنان بالاتر از سایر بازارها بازدهی را نصیب فعالان خود نماید.

وی اضافه کرد: گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های ارایه شده از سوی ناشران نیز حکایت از ادامه این روند و در نتیجه بهبود وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آینده دارد؛ امری که با توجه به وضعیت موجود، کاملا قابل تحقق و دست‌یافتنی به نظر می‌آید.

عسکری تصریح کرد: اقبال سرمایه‌گذاران اعم از سرمایه‌گذاران حقوقی و سرمایه‌گذاران خرد و عامه جامعه به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و گسیل نقدینگی از سمت بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه، بیانگر جذابیت بالای این بازار برای سرمایه گذاری است.

وی اظهار داشت: وجود ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه متناسب با سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و استفاده از سهام شرکت‌ها به عنوان سپر تورمی، از مزیت‌های بازار سرمایه در مقطع کنونی تلقی می‌شود و از این‌رو سرمایه‌گذاران می‌توانند با تداوم حضور در بازار سرمایه از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در شفاف‌ترین بازار منتفع گردند.

عسکری بیان کرد: به سرمایه‌گذاران خرد نیز توصیه می‌شود با توجه به سطح ریسک‌پذیری خود اقدام به معاملات در بازار سرمایه نمایند و تا حد امکان به جای سرمایه‌گذاری فردی از خدمات مالی شرکت‌های مدیریت دارایی به خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری بهره گیرند.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری و توسعه بازار تامین سرمایه امید گفت: به طور کلی در صورتی قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه رشد ندارد که اقبالی از سوی سرمایه‌گذاران به سهام این شرکت‌ها به دلیل تصور و تحلیل ایشان از آینده سهم یا مبهم بودن وضعیت آتی سودآوری و عملیات این شرکت‌ها موجود نیست.

وی اضافه کرد: دلایل دیگری از جمله عدم شناخت مناسب سرمایه‌گذاران از سهم، عدم وجود بازارگردان مناسب برای سهم، رفتارهای مالی هیجانی برخی سرمایه‌گذاران، توقف نماد شرکت‌ها به دلایل قانونی در بازه‌های طولانی مدت و امثال آن نیز در عدم رشد سهام برخی شرکت‌ها تا حدودی موثر است.

عسکری اظهار داشت: طی دو سال گذشته و متاثر از دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ ارز بسیاری از بازارها مانند بازار طلا، بازار مسکن و سایر کالاها دستخوش افزایش قیمت چند برابری شده اند که این امر به مرور و با ارائه گزارش‌های مالی جدید از سوی شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، به این بازار نیز سرایت کرده و سبب افزایش ارزش دارایی‌ها و بالتبع افزایش قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های حاضر در این بازار گردیده است. لذا به نظر می‌رسد رشد شاخص به تبع رشد قیمتی بسیاری از سهام موجود در بازار امری واقعی بوده و موضوع حبابی بودن رشد شاخص در مقطع کنونی منتفی است.