۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

استاندارد خودرو در کشور ما ارفاقی است

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبر: 411050
استاندارد خودرو در کشور ما ارفاقی است

چالش هایی در صنعت قطعه سازی موجود است و این مشکلات در خودروسازی مانند دیگر بخش ها ناشی از اقتصاد ما است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد نصیری، مدیرعامل شرکت دقت خودرو کوشا در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: مسئولان، مشکلاتی را مطرح می کنند و از جامعه برای حل نشدن این مشکلات گله مند هستند اما به طراحی سیستمی که قدیمی است، توجهی نمی کنند.

وی افزود: در کشور ما و در تمام طول این سال ها، تحولی در کیفیت و طراحی رخ نداده است. اگر از نظر تاریخی قدمت خودرو را بررسی کنیم از 40 سال گذشته تاکنون، خودروساز مطرحی نبوده ایم و تنها به کپی برداری پرداخته ایم و این موضوع به دلیل اعتماد کم به سیستم داخلی کشور بوده است.

نصیری اضافه کرد: افرادی وجود دارند که قطعه ساز نیستند. به این معنی که قطعه را از خارج از کشور وارد کرده و برند شرکتی ایرانی را بر روی محصول نصب می کنند. درواقع این افراد از فرصت ها یا رانت استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت دقت خودرو کوشا گفت: دلیل اینکه صنعت خودروسازی ما دچار کاهش ظرفیت شده است، تحریم ها، ارز یا مواد اولیه نیست، زیرا اکثر مواد اولیه در کشور قابل تولید است. قطعاتی که ما قادر به تولید آنها نیستیم، مشکل زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد نمی کنند اما زیرساخت ها به گونه ای است که مونتاژ توسط چند شرکت صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: درحال حاضر تولیدکننده واقعی کنار رفته است و این موضوع به دلیل مشکلاتی است که از سوی بانک ها، دارایی و تامین اجتماعی ایجاد شده است. بنابراین تولیدکنندگان نمی توانند وارد این عرصه شوند و ریسک پذیری از بین رفته است، درنتیجه محصول تولیدی کیفیت پایینی خواهد داشت.

نصیری تصریح کرد: امری که در ایران به عنوان شاخص و معیار تعریف شده است حداقل استاندارد است و استانداردهایی که شرکت ها برای خود تعریف می کنند بسیار بسته تر و در نتیجه محصول با کیفیت تر از استاندارد ملی است. استاندارد در کشور ما به صورت استاندارد ارفاقی است. ما هیچگاه صادرات آزاد نداشتیم و توافقی بوده است.

وی گفت: صد‌ در صد مواد اولیه ما وارداتی نیست اما به دلیل محدودیت هایی که ایجاد شده است بسیاری از واحدهای تولیدی به اجبار برخی از محصولات را با قیمت های کلان تر از بازار آزاد تهیه می کنند. واردات مشکل اصلی ما نیست بلکه محدودیت هایی است که مسئولان برای ما ایجاد کرده اند.

مدیرعامل شرکت دقت خودرو کوشا در پاسخ به این موضوع که خریداران محصولات این شرکت چه اشخاصی هستند، گفت: درحال حاضر بخش عظیمی از امید ما به بازار است و عرضه محصولات مستقیم به بازار هم داریم و تنها شرکت های خودرو سازی نیستند.

نصیری اظهار داشت: برنامه هایی که در صنعت خودرو وجود داشته، بلند مدت نبوده و چون بسیاری از برنامه ها کوتاه مدت و سلیقه ای بوده با عوض شدن مدیران عامل موضوعات جدیدی مطرح شده است و برنامه دراز مدت و استراتژیکی که اجرای آنها مناسب تر است، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بانک ها و سیستم مالیاتی کشور باید تنفس ده ساله ای را به تمام بخش های صنعت خودروسازی بدهند و شرکت ها را موظف کنند به صنعت نو خودروسازی که در دنیا درحال تثبیت و اجرا شدن است، بپیوندند که این امر شامل تولید با حفظ منافع ملی، مشتری و محیط زیست و با هدف تضمین صادرات است و با توان مشترک میان خودرو سازان و تولیدکنندگان قطعات اجرا می شود.

مدیرعامل شرکت دقت خودرو کوشا بیان کرد: خودروسازانی که بدهی هایی به قطعه سازان دارند مشکل نقدینگی دارند. احتیاج به نقدینگی و برنامه عملی وجود دارد تا موانع برطرف شود و راهکارهایی که درنظر گرفته می شود موقتی است.