۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

اثر تحریم‌های داخلی از تحریم‌های خارجی بدتر است

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبر: 410474
اثر تحریم‌های داخلی از تحریم‌های خارجی بدتر است

تحریم ها تاثیر مستقیمی بر بخشی از تجهیزات تخصصی برق و سایر حوزه ها گذاشته است.درحال حاضر تامین برخی از تجهیزات امکان پذیر نیست و این تجهیزات در داخل کشور نیز تولید نمی شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمید مجیدی، مدیرعامل شرکت نیرو صنعت سرچشمه در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: امکان وارد کردن برخی از برندهای رتبه یک در دنیا وجود ندارد ومجبور به جایگزینی این تجیهزات با برندهای رتبه دو یا پایین تر هستیم و تاثیر این موضوع در پروژه هایی مانند صنعت برق، کم نیست و بایستی برخی از تجهیزات مانند سیستم های اتوماسیون و تجهیزاتی که ساخت داخل ندارند را وارد کرد.

مجیدی اضافه کرد: به دلیل مشکلاتی که ایجاد شده است، بایستی برندهای برتر را با قیمت های بالا و بدون پشتیبانی فنی تهیه کرده یا از برندهای با کیفیت پایین تر که در رده های پایین قرار می گیرند، استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت نیرو صنعت سرچشمه تصریح کرد: برخی از کارفرمایان، هزینه های چند برابری تجهیزات را قبول می کنند. البته این موضوع به وضعیت شرکت ها بستگی داشته و توان مالی را دارند اما اکثر فعالان در این حوزه به اجبار به سمت تجهیزات با کیفیتی پایین تر می روند.

وی گفت: تجهیزاتی که در داخل کشور تولید می شوند را میتوان جایگزین محصولات خارجی کرد اما زمانی که امکان این جایگزینی وجود ندارد، کیفیت قطعات و تجهیزات در پروژه ها پایین می آید.

مجیدی اظهار داشت: این موضوعات بر کیفیت پروژه هایی که تحویل داده می شود، تاثیر گذاشته است و بایستی از برندهایی مانند برندهای چینی یا کره ای استفاده کرد که این امر موجب پایین آمدن کیفیت و عمر سیستم ها می شود.

مدیرعامل شرکت نیرو صنعت سرچشمه افزود: تا زمانی که بتوان تجهیزات را در داخل کشور تولید و با کشورهای دیگر رقابت کرد، زمان زیادی مورد نیاز است اما امید است این موضوع هرچه زودتر رخ دهد.

وی بیان کرد: نکته ای که باید آن را ذکر کرد، این است که اثر تحریم داخلی که درحال رخ دادن است از تحریم های خارجی بدتر است. برخی از تجهیزات در داخل کشور تولید نمی شوند و اگر وارد شوند به دلیل حمایت از تولید داخل، اجازه خروج آنها از گمرک داده نمی شود.

مجیدی اضافه کرد: بایستی از تولید داخل حمایت کرد و این موضوع خوب است اما این امر موجب شده است که بسیاری از پروژه ها به اتمام نرسند و مشکلاتی رخ دهد. پیگیری های از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال انجام است.

مدیرعامل شرکت نیرو صنعت سرچشمه اظهار داشت: این موضوع علاوه بر اینکه کار ما را مختل می کند و اجازه عمل به تعهدات را به ما نمی دهد، موجب می شود که کارخانه ها نیز تولیدات خود را به اتمام نرسانند و بایستی کارشناسی دقیق یا مصوبه ای برای این موضوع درنظر گرفته شود.