۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

بسیاری از شرکت‌ها راه مواجهه با تحریم‌ها را یاد گرفته‌اند

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 408711
بسیاری از شرکت‌ها راه مواجهه با تحریم‌ها را یاد گرفته‌اند

فروش محصولات همواره برای شرکت های پتروشیمی ایرانی سخت بوده است و از لحاظ مالی در سهولت به سر نبرده اند اما بسیاری از شرکت ها مواجهه با تحریم ها را آموخته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدرضا مدیری، مدیرعامل پتروشیمی زنجان در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: عمده بازار فروش بسیاری از شرکت ها، شرق یعنی کشورهای جنوب شرقی آسیا و به طور مشخص کشور چین است. یادگیری سازوکار تحریم ها در این مدت، شرایط را تسهیل کرده است.

وی افزود: در زمان برداشته شدن تحریم ها در دریافت و پرداخت وجوه مشکلات جدی وجود داشت. ساختار شرکت های عمده عرضه کننده محصولات پتروشیمی به گونه ای است که معمولاٌ مالکان عمومی دارند.

مدیری اضافه کرد: این شرکت ها امکان عقد قرارداد فروش بلند مدت را ندارند. برای مثال نمی توانند قرارداد ده ساله ای را با شرکت های خارجی منعقد کنند و معاملات آنها عمدتا نقدی است. یعنی حتی وقتی محموله بزرگی را به فروش می رسانند، نمی توانند تداوم فروش آن را به مصرف کننده در یک قیمت توافقی، و برای بلندمدت تضمین کنند. این موضوع موجب فروش محصولات به صورت مقطعی به شرکت های بازرگانی معتبری که واسطه هستند، می شود.

مدیری بیان کرد: واسطه ها می توانند قراردادهای بلندمدت را با مصرف کنندگان ثبت کنند و به همین علت حتی در زمان تحریم ها نیز این واسطه گران مشکلات را برای ما حل کرده اند، پس با موانع زیادی در صادرات مواجه نشده ایم. البته ساختار باعث شده است که به طور عمومی کالای پتروشیمی ایرانی چند درصد از رقبای منطقه ای ارزان تر به فروش رسد.

مدیرعامل پتروشیمی زنجان تصریح کرد: به طور عمومی به واسطه این ساختار خاص مارکتینگ و بازاریابی، شرکت های پتروشیمی توانسته اند فروش را انجام دهند. درحال حاضر معامله کردن با ایران غیرقانونی نیست مگر با شرکت هایی که نگران فشار ایالات متحده هستند.

مدیری درخصوص بازگرداندن ارز صادراتی توسط شرکت های پتروشیمی گفت: در گذشته نسبت به بازگرداندن این ارزها ابهام وجود داشت اما درحال حاضر ابهام از میان رفته است. باتوجه به این موضوع که قیمت ارز نیمایی به قیمت ارز در بازار نزدیک است، ممکن است که در زمان هایی ارز عرضه شود اما تقاضایی برای آن ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: نتایج کار بانک مرکزی در هفت ماه گذشته مثبت بوده است اما تغییرات اساسی محیط سیاسی بین المللی و بازار داخلی هم به این موضوع کمک کرده است. بانک مرکزی اقدامات مهمی را انجام داده است اما خوش اقبالی و تصمیمات و رفتارهای سیاسی حاکمیت زمینه ی موفقیت اقدامات بانک مرکزی بوده است.

مدیری افزود: ما همواره تحت تحریم دلار بوده ایم و درهم  تنها ارز موجود است که میتوان معاملات را با آن انجام داد و به دلار نزدیک است. صراف ها و شرکت های کارگزار ایرانی که در امارات درحال فعالیت هستند، با موانع امارات تحت تاثیر قرار می گیرند. امروز که مانع تراشی ها از سمت این کشور کاهش یافته است و موانع را برای شرکت های ایرانی کمتر کرده اند به ثبات کمک کرده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: شرکتهای پتروشیمی بیمه داخلی را استفاده می کنند و ما نیز تجهیزات وارداتی را بیمه می کنیم.

وی افزود: : درخصوص تکمیل طرح پتروشیمی زنجان، تاکنون به مشکل غیر قابل حلّی برخورد نکرده ایم و تأمین کنندگان و سازندگان تجهیزات به فروش خود ادامه می دهند.

مدیری گفت: درحال حاضر پتروشیمی زنجان عملاً تجهیزات مورد نیاز خود را با کمترین مشکل تهیه می کند اما در حوزه فروش و صادرات فعالیت جدی ای صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طرح های پتروشیمی، به طور کلی در تأمین دانش فنی، تأمین مالی، تراکنش های مالی و پرداخت ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.