۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

سفته بازی در بازار ارز به میزان قابل توجهی کنترل شده است

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۱۸
کد خبر: 406610
سفته بازی در بازار ارز به میزان قابل توجهی کنترل شده است

مدیرعامل شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه گفت: با تمهیداتی که بانک مرکزی درخصوص کنترل انتقالات وجوه میان بانک ها و اشخاص، محدودیت پوزها و انتقال پول از طریق دستگاه های پرداخت های الکترونیکی درنظر گرفته، وضعیت سفته بازی در ارز به میزان قابل توجهی کنترل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اصغرزاده صادق، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: کنترل های مالیاتی موجب شفافیت حساب های بانکی و دور شدن فعالان غیر مصرف کننده ارز از بازار شده و به کنترل سفته بازی و به وجود آمدن ثبات در بازار ارز کمک کرده است.

وی افزود: در برخی از مواقع، تقاضا برای ارز زیاد می‌شود اما هرگونه ثباتی برای بازار بورس مفید است و موجب ارزش یافتن برخی از تحلیل ها در بازه زمانی مشخصی می‌شود و به همین دلیل نظر بنده این است که بازار بورس درحال استفاده از ثبات نرخ ارز است.

اصغرزاده صادق تصریح کرد: شاه کلید کنترل بازارهای تخریب کننده و سفته بازانه، کنترل مالیاتی است. به این معنا که هر زمان که از محل عایدات خارق العاده این بازارها برای مصرف کنندگان، مالیت تعیین شود، از جذابیت این بازارها کاسته می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه اضافه کرد: به نظر من رشد بازار بورس در میان مدت از بازارهای دیگر بیشتر خواهد بود و تجربه نیز رشد مناسب بورس و ادامه یافتن این رشد را نشان داده است. صنایع ما در زمان های گذشته فاصله معناداری از ارزش ذاتی خود داشته اند اما این رشد در بازار به دلیل گپ میان ارزش ذاتی و ارزش مارکت شرکت ها بوده است.

وی افزود: بحث ارزش جایگزینی هم درخصوص شرکت ها وجود دارد و به همین دلیل این شرکت ها خواهان خواهند داشت و صاحبان کسب و کار در حالت ثبات ارز به بازار بورس جذب می‌شوند و این امر همان اهداف و سخنان وزیر دارایی درخصوص انتقال محور تامین مالی از بانک ها به بورس است.

اصغرزاده صادق اظهار داشت: اگر ارزش مارکت شرکت ها بالا رود، سهام داران این شرکت ها متنوع می‌شود و دست به تنوع سرمایه گذاری خود در قالب بازار بورس خواهند زد و این تاثیر نقدینگی در شریان های مولد اقتصادی کشور موجب پیشرفت است.

عضو هیئت مدیره شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در پاسخ به این موضوع که سهام کدام بخش ها در اقتصاد با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود، گفت: باید دید که نگاه خریداران به چه صورت است. درحال حاصر باتوجه به تولیدات شرکت های فولادی و پتروشیمی، این شرکت ها جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارند.

وی اضافه کرد: انبوه سازی ها نیز حرفی برای گفتن دارند. همچنین صنایع خودرویی باتوجه به موضوع جایگزینی و تجدید ارزیابی، سرمایه های زیادی را به خود جذب می‌کنند.

اصغرزاده صادق بیان کرد: میتوان گفت اکثر شرکت های بورسی رشد خوبی داشته اند. درحال حاضر ما صنعت بد نداریم و سهام داران براساس ارزش های جایگزینی و جابه‌جایی هایی که در قدرت خرید عمومی و ارزش پول به وقوع می پیوندد، ارزش ها را بررسی می‌کنند و به سمت برخی از صنایع سوق پیدا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه گفت: وضعیت این کارگزاری درمقایسه با سال های گذشته باتوجه به استفاده از فرصت های بازار و اقداماتی که برای جلب رضایت مشتری انجام گرفته، بهتر شده و جایگاه آن بهبود یافته است.