۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

صادرات با مشکل مواجه شده است

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۹
کد خبر: 402526
صادرات با مشکل مواجه شده است

مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا گفت: کاهش تولید یا صادرات را نمیتوان به همه شرکت ها تعمیم داد اما به طور کلی، صادرات با مشکل مواجه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن افشارپور، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: به دلیل اینکه بسیاری از صنایع شیمیایی و پتروشیمی، محصولات خود را صادر می کنند و در زمان فعلی، صادرات با مشکل مواجه شده است، شرکت های فعال در این حوزه نیز با موانعی مواجه شده اند.

وی افزود: علت کاهش صادرات، تحریم ها است و بازارهای خارجی نیز دچار مشکلاتی شده اند. همچنین نقل و انتقال پول به معضلی برای شرکت های تولیدکننده مواد پتروشیمی شده است.

افشارپور اضافه کرد: عموما صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی پتروشیمی که شیمیایی ها هستند، وابسته به صادرات بوده و در صادرات هم موضوعاتی مانند بازاریابی و نقل و انتقال پول با مشکلاتی مواجه است. میتوان گفت که فشارهای زیادی وجود دارد اما به صورت کلی در روند تولید مشکل خاصی رخ نداده است.

مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا اظهار داشت: بنابر آماری که مسئولان ارئه داده اند، صادرات شرکت های پتروشیمی در 6 ماهه اول سال، 17 درصد کاهش داشته است و کاهش صادرات، امری کاملا طبیعی است.

وی درخصوص بازگرداندن ارز ناشی از صادرات گفت: نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات با مشکلات زیادی مواجه شده است و تحریم ها، بازگرداندن ارز را با موانعی مواجه کرده است. کمیسیون هایی که برای جابه‌جایی پرداخت می‌شود، مبالغ زیادی را دربر می‌گیرند و این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

افشارپور تصریح کرد: موانعی که بر سر راه شرکت های پتروشیمی و دیگر شرکت های فعال در این حوزه وجود دارد، بیشتر ناشی از خارج از کشور است و نمیتوان گفت دولت یا سازمان های دیگر، این مشکلات را ایجاد کرده اند.

مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا افزود: همکاری های زیادی از سوی دولت و وزارت صنایع درخصوص موضوعاتی مانند گمرک و.. صورت گرفته است اما به صورت کلی این موانع بیرونی هستند.