۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ایران سومین بازار بزرگ دارو در خاورمیانه است

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 399562
ایران سومین بازار بزرگ دارو در خاورمیانه است

صنعت جهانی دارو همواره در کنار صنایع حوزه انرژی، کامپیوتر، مخابرات و فناوری اطلاعات، بانک داری و خودرو جزو سودآورترین صنایع در میان حوزههای مختلف صنعتی در سطح جهان محسوب می گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین، صنعت داروسازی به دلیل اثر گذاری بر سلامت انسان ها از مهمترین ارکان نظام سلامت و اقتصادی دنیای امروز می باشد. امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدی ترین و عظیم ترین صنایع جهان مطرح است.

%4 از کل بازار دارویی دنیا مربوط به منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (Region MENA ) است که کشور ایران در آن قرار دارد. باتوجه به رشد مرکب سالانه 10 درصدی بازار دارو در این منطقه تا سال 2020 ،در مقایسه با بازار جهانی (بین 4 تا 6 درصد)رشد قابل توجهی خواهد داشت.

بزرگترین بازار دارویی در خاورمیانه به ترتیب مربوط به کشورهای عربستان، عمارات متحده عربی و ایران می باشد و در شمال آفریقا الجزایر و مصر در صدر جدول قراردارند. به غیر از ایران و مصر مابقی کشورهای منطقه، عمده داروهای مورد نیاز خود را از مناطق دیگر دنیا تأمین می کنند.

برای درک بهتر مختصات بازار داروی ایران ابتدا آمار و ارقام مرتبط را بررسی میکنیم، سپس به وضعیت مالی شرکت های فعال در این صنعت میپردازیم.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده میکنید، روند بازار ریالی دارویی کشور در سالهای گذشته صعودی بوده است.

1

بازار تعدادی داروی کشور نیز بین سالهای 1385 تا 1397 روند صعودی داشته و میتوانید آن را در نمودار زیر مشاهده کنید.

2

نسبت ارزش ریالی بازار تولید داخل به داروهای وارداتی بین سالهای 1378 تا 1397 را در نمودار زیر مشاهده میکنید.

3

همانطور که مشاهده میکنید، از سال 1389 به بعد نسبت ارزش ریالی داروی تولید داخل به داروی وارداتی افزایش یافته است. اما این آمار الزاما نشان دهنده افزایش داروی تولید داخل نیست. به همین منظور باید نسبت مقدار تولید داروی تولید داخل و وارداتی را مقایسه کنیم.

 نسبت تعداد داروی تولید داخل به داروی وارداتی بین سالهای 1378 تا 1397 را در جدول زیر ملاحظه میکنید.

4

همانطور که قابل مشاده است، بجز سال 1391 که نسبت واردات به داروی داخلی افزایش یافته، در مابقی سالها این نسبت کمابیش ثابت است و همواره بیش از 95 درصد بازار دارو در اختیار تولیدکنندگان داخلی و کمتر از 5 درصد مربوط به واردات است.

در ادامه وضعیت مالی برخی از شرکت های دارویی را بررسی خواهیم کرد.

هلدینگ های فعال در حوزه داروسازی و سهم هرکدام از بازار داخل به شرح جدول زیر است.

5

خلاصه ای از وضعیت مالی شرکت های فعال در صنعت تولید دارو را در جدول زیر مشاهده میکنید.

6

همانطور که مشاهده میکنید شرکت البرز دارو سودآورترین شرکت داروساز در سال 1397 بوده و موفق شده 151 میلیارد تومان سود خالص بدست بیاورد.

داروسازی دکتر عبیدی و داروسازی دانا در رده های بعدی سودآوری قرار دارند و هرکدام به ترتیب 122 و 118 میلیارد تومان سود در سال 1397 کسب کرده اند.

کارخانجات داروپخش و داروسازی شهید قاضی به ترتیب موفق به کسب سود 115 و 114 میلیارد تومانی در سال 1397 شده اند.

داروسازی اکسیر و لابراتوارهای رازک نیز هرکدام بیش از 100 میلیارد تومان سود در سال 1397 ساخته اند.

روزدارو کمترین سود را میان این شرکت ها به دست آورده و سود خالص آن در سال 1397 تنها 523 میلیون تومان بوده است.

دارویی آترا و داروسازی سها پس از روزدارو کمترین سود را ساخته اند و هرکدام حدود 2 میلیارد تومان سود در سال 1397 کسب کرده اند.

داروسازی زهراوی تنها شرکت زیانده میان شرکت های مورد بررسی است و در سال 1397 مبلغ 44 میلیارد تومان زیان خالص ایجاد کرده است و 148 میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

همانطور که از آمار و ارقام مشخص است تولیدکنندگان داخلی دارو در وضعیت نسبتا پایداری هم از لحاظ سهم بازار و هم از لحاظ سودآوری قرار دارند و این امر میتواند فرصت فوق العاده ای برای تحقیق و توسعه و افزایش روزافزون کیفیت داروهای تولیدی باشد. همچنین با فراهم آمدن شرایط مناسب و افزایش صادرات در زمینه ارزآوری نیز میتوانند نقش مهمی ایفا کنند.