۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ارزش دارایی‌ها در صورت‌های مالی، تله‌ای که نباید به دام آن بیفتیم

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۶
کد خبر: 398764
افزایش ارزش دارایی‌ها در صورت‌های مالی، تله‌ای که نباید به دام آن بیفتیم

دو اتفاق مهم همزمان در سطح اقتصاد کلان در حال رخ دادن است. یکی روند کاهشی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و دیگری روند افزایشی استهلاک سرمایه های ثابت که میتواند رشد تولید، اشتغال و سایر متغیرهای اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با وجود اینکه در سالهای اخیر تشکیل سرمایه در کشور روند نزولی به خود گرفته و وضعیت کلان آن رضایت بخش نیست، در سطح خرد و شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری وضع متفاوت است و اکثر شرکت ها سودآوری خود را حفظ کرده اند.

در نمودار زیر سرمایه گذاری ایران طی سالهای اخیر را مشاهده میکنید.

01
همانطور که ملاحظه میکنید، دو اتفاق مهم همزمان در سطح اقتصاد کلان در حال رخ دادن است. یکی روند کاهشی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و دیگری روند افزایشی استهلاک سرمایه های ثابت که میتواند رشد تولید، اشتغال و سایر متغیرهای اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

به هرحال در ادامه وضعیت مالی تعدادی از شرکت های فعال در حوزه سرمایه گذاری را بررسی میکنیم. این بررسی میان شرکت هایی صورت گرفته است که بعنوان واسطه گرهای مالی، چند رشته ای صنعتی و سایر صنایع دسته بندی شده اند، اما در هر صورت فعالیت اصلی آنها سرمایه گذاری است. همچنین به دلیل تاریخ متفاوت پایان سال مالی شرکت ها، بازه زمانی بررسی از نیمه دوم 1397 تا چندماهه اول 1398 است.

در جدول زیر خلاصه ای از وضعیت مالی شرکت های سرمایه گذاری را مشاهده میکنید.

02

مشاهده میشود که تمامی شرکت های مورد بررسی سودده بوده اند و ظاهرا وضعیت مناسبی دارند. هرچند که این گروه نمونه قابل تعمیم به تمامی سرمایه گذاری های بخش خصوصی نیست، اما میتوان انتظار داشت که در سالهای اخیر افزایش قیمت دارایی ها تاثیر بسزایی بر صورت های مالی شرکت های مختلف دارد.

در جدول زیر سود خالص هر شرکت در دو سال مالی اخیر مورد بررسی قرار گرفته و افزایش یا کاهش آن نسبت به سال گذشته نشان داده شده است.

03

شرکت سرمایه گذاری صدرتامین، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا، شرکت سرمایه گذاری مسکن، شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه و شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی نسبت به سال گذشته کاهش سودآوری را تجربه کرده اند. اما سودآوری سایر شرکت ها افزایش یافته و بعضا بیش از دو برابر شده است.

در مجموع اکثر شرکت های سرمایه گذاری از منظر حسابداری سودآور بوده اند. این تجربه مختص شرکت ها نیست و اشخاص حقیقی هم تجربه افزایش قیمت اسمی دارایی های خود از جمله مسکن، خودرو، سهام و ارز را تجربه کرده اند. به همین ترتیب شاخص سهام رشد قابل ملاحظه ای در سالهای اخیر داشته است. اما از وضعیت مناسب شرکت های فعال این صنعت نمیتوان وضعیت مناسب سرمایه گذاری در کشور را نتیجه گرفت. زیرا میزان سرمایه گذاری کلان نیز مانند هر شاخص اقتصادی دیگر طبق ارقام حقیقی سنجیده میشود تا تاثیر تورم از آن حذف شود.