۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بیشترین و فولاد کوبان اصفهان کمترین سود خالص را ساختند

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۸
کد خبر: 386010
فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بیشترین  و فولاد کوبان اصفهان کمترین سود خالص را ساختند

تولید فولاد خام در سال 2018 میلادی به 1808 میلیون تن رسید که در این میان ایران با تولید 24.7 میلیون تن حدودا 1.4 درصد تولید فولاد خام جهان را در اختیار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، تقریبا نیمی از فولاد جهان در چین تولید میشود. کشورهایی مانند هند و ژاپن و امریکا در رتبه های بعدی تولید فولاد قرار دارند. در نمودار زیر تولید فولاد خام ایران طی 19 سال اخیر را مشاهده میکنید که از  سال 2000 تاکنون بیش از 3 برابر شده است.

24

همانطور که ملاحظه میشود تولید فولاد در ایران رشد قابل ملاحظه ای داشته است. فولاد یکی از صنایع زیربنایی کشور است که نقش مهمی در زنجیره تامین سایر صنایع دارد. تداوم رشد تولید و صادرات فولاد بسیار مهم است. در نمودار زیر میزان صادرات فولاد ایران را مشاهده میکنید.

25

صادرات فولاد ایران از سال 2014 به بعد جهش قابل ملاحظه ای داشته است. استمرار روند صعودی در تولید و صادرات مستلزم وضعیت مناسب شرکت های تولیدکننده فولاد در کشور است. در جدول زیر خلاصه ای از کارنامه شرکت های مهم فولادی کشور که اطلاعات آنها منتشر میشود را مشاهده میکنید. هرچند که برای تحلیل وضعیت شرکت های فولادی پارامترهای دیگری بجز موارد مندرج در جدول نیز مهم است، اما همانطور که مشخص است در نگاهی کلی وضعیت اکثر شرکت های فولادی مناسب بوده و سودده هستند.

 در میان شرکت هایی که بررسی شده اند، فولاد مبارکه اصفهان با سود خالص بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومانی در جایگاه نخست قرار دارد و فولاد خوزستان با سود خالص بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رتبه دوم را در اختیار دارد. شرکت فولادکوبان اصفهان نیز با سود خالص حدود ۹۰۰ میلیون تومانی، کمترین سود را بدست آورده است.

شرکت نورد و قطعات فولادی تنها شرکت زیان ده در این جدول است که زیان خالص آن در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۶ میلیارد تومان بوده است.

23