۰ نفر

در گفت وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

باید منتظر یک رکود طولانی در مسکن بود/ پروژه‌های ساختمانی نیمه تمام رها شده زیادی در شهر وجود دارد

۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
کد خبر: 382771
باید منتظر یک رکود طولانی در مسکن بود/ پروژه‌های ساختمانی نیمه تمام رها شده زیادی در شهر وجود دارد

مدیرعامل شرکت مهندسی والا سازه آرمانی گفت: با توجه به رشد قیمت تمامی اجناس مصرفی در ساخت و ساز و شیب بالای قیمت مسکن در 6 ماه گذشته باید منتظر یک رکود نسبتا طولانی در بخش مسکن بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، والا زاهدی، درگفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: باتوجه به بوروکراسی طولانی صدور جواز ساخت، جذابیت در این حوزه برای سرمایه گذار که متولی امر ساخت و ساز باشد  کم شده و این موضوع موجب رکود در بازار است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان شهر تهران تصریح کرد: رکود مسکن درحال حاضر به چند عامل وابسته است. اولین عامل بوروکراسی طولانی اداری جواز ساخت مسکن و دومین عامل عدم ثبات قیمت اجناس و مصالح است که نمی توان قیمت قطعی یک پروژه را محاسبه کرد.

زاهدی در پاسخ به روند ساخت و ساز در دو سال گذشته اظهار داشت: روند ساخت و ساز در دو سال گذشته تغییر چندانی نکرده اما دربخش بافت های فرسوده کمی افت داشته که این امر به دلیل عدم پشتیبانی شهرداری و اختصاص ندادن تسهیلات بانکی به سازندگان در این مناطق است.

وی افزود: پیش از این برای بافت های فرسوده،شهرداری، طرح های تشویقی و عوارض بسیار پایین را درنظر می گرفت اما درحال حاضر این موضوع حذف یا بسیار کم شده و جذابیت در این بخش از بین رفته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی والا سازه آرمانی بیان کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب شده  که قیمت تمام شده پروژه با برآورد اولیه آن همخوانی نداشته باشد و بسیاری از متولیان امر ساخت و ساز، قیمت بالایی را برای فروش اعلام کنند.

وی اضافه کرد: این موضوع موجب رکود بازار مسکن شده و شاهد پروژه های نیمه تمام یا رها شده زیادی در سطح شهر هستیم که توان مالی برای اتمام آن از سوی سرمایه گذار وجود ندارد.

زاهدی درخصوص راهکارها برای برون رفت از این وضعیت گفت: لازم است شهرداری، نهادهای وابسته و دولت روندی را جهت تسهیل امر ساخت و ساز در مناطق فرسوده ایجاد نمایند تا جذابیتی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کنند