۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

دور زدن تحریم‌ها با استفاده صحیح از رمز ارز‌ها/ 2راهکار پیش‌روی دولت برای قانونمند کردن استخراج ارز دیجیتال

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 366150
دور زدن تحریم‌ها با استفاده صحیح از رمز ارز‌ها/ 2راهکار پیش‌روی دولت برای قانونمند کردن استخراج ارز دیجیتال

یک کارشناس اقتصادی استفاده صحیح از ارزهای دیجیتال را، راهی برای دور زدن تحریم‌ها دانست و گفت: ارز دیجیتال یک واقعیت جهانی است و نمی‌توان آن را انکار کرد و کشور ما به این ارزها می‌تواند به عنوان راهی (هرچند کوچک و باریک) برای دور زدن تحریم‌ها نگاه کند.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ محمد صادق الحسینی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین مصرف بالای برق در استخراج رمز ارزها را مهم‌ترین چالش فعلی این بخش عنوان کرد و افزود: از آن‌جا که برق مورد استفاده استخراج این ارز‌ها یارانه‌‌ای است، باید تصمیم اساسی در این زمینه گرفته شود.

وی ادامه داد: از طرفی اگرچه برق ایران به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شود و همچنین 40روز در سال مشکل اساسی قطعی برق داریم، اما در برخی از روز‌ها نیز  مصرفمان کم‌تر از 50درصد ظرفیت تولید است؛ از این رو می‌توانیم راهکارهایی برای استفاده از این ارزها پیدا کنیم.

این کارشناس اقتصادی همچنین به تاثیر این ارزها در نظام پولی و ارزی کشور و نیز  مساله خروج ارز اشاره کرد و  گفت: علاوه بر موضوع مصرف بالای برق، این ارزها می‌توانند در نظام پولی و ارزی کشور نیز مشکلاتی ایجاد کنند، چراکه اگر این ارزها فراگیر شود برای بانک مرکزی قابل رصد و کنترل نیست.

او خاطرنشان کرد: از طرف دیگر چین استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده و به همین خاطر سرمایه بسیار زیادی که در ماینر‌های این ارز‌ها سرمایه‌گذاری شده آزاد می‌شود؛ ما می‌توانیم با توجه به اینکه ورود این ماینرها سرمایه‌گذاری خارجی است و می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها کمک کند مقصد بسیاری از این دستگاه‌ها باشیم.

به گفته الحسینی، ارز دیجیتال یک واقعیت جهانی است و نمی‌توان آن را انکار کرد؛ در حال حاضر حجم این ارزها به 247میلیارد دلار رسیده که از میزان تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورها بالاتر است و از این رو کشور ما از این ارز می‌تواند به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. و می توان در سال حدود 5 میلیارد دلار از مبادلات ارزی کشور را بدون مشکلی با این ارزها انجام داد.

وی همچنین اظهار کرد: تبادلات این ارزها به صورت مخفیانه انجام می‌شود و از این رو به راحتی توسط دولت قابل کنترل نیست اما استخراج آن به دلیل اینکه در 24ساعت شبانه روز یک آمپر دارد به راحتی قابل کشف است.

این کارشناس اقتصادی درباره راهکارهای پیش روی دولت در نحوه استخراج این ارزها توضیح داد: دولت در بحث استخراج این ارزها دو راهکار پیش رو دارد، ابتدا این که برق را به صورت برق صنعتی که حدود 3تا 5سنت قیمت دارد، در اختیار افراد قرار دهد و مالیات نیز دریافت نکند به شرط این که در 40روز پرمصرف سال استخراجی صورت نگیرد و همچنین ارز استخراجی را با نرخ بازار آزاد در اختیار دولت قرار دهند.

الحسینی اضافه کرد: راهکار دوم این است که به این موضوع مانند خروج ارز و برق از کشور نگاه کنیم به این صورت که دولت برق مصرفی این ارز‌ها را با قیمت صادراتی که حدود 10 الی 12 سنت است، در اختیار استخراج کنندگان قرار دهد و با ارز حاصل از آن کاری نداشته باشد.

او با تاکید بر اینکه استفاده از راهکار اول در شرایط تحریمی بهتر خواهد بود، گفت: دولت اگر این ارز‌ها را در اختیار داشته باشد بازار بسیار خوبی نیز خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با این کار می‌تواند بین 4 تا 5میلیارد دلار تحریم‌ها را دور بزند.