۰ نفر

اعتراض سیاسی کم سابقه در چین + فیلم

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۰
کد خبر: 674028
 اعتراض سیاسی کم سابقه در چین + فیلم

تصاویری که روز پنجشنبه به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که درست چند روز قبل از شروع کنگره حزب کمونیست چین ماموران دولتی چند بنر اعتراضی سیاسی را که روی یک روگذر در شهر پکن نصب شده بود جمع می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، تصاویری که در شبکه اجتماعی توئیتر که در چین ممنوع است منتشر شده نشان می‌دهد که روی این بنر‌ها چند شعار از جمله درخواست برکناری شی جی پینگ، رهبر حزب کمونیست چین و پایان دادن به مقررات سختگیرانه مقابله با شیوع کووید ۱۹ نوشته شده بود.

در این تصاویر می‌توان برخاستن دود در بزرگراهی که بالای محل نصب بنر‌ها قرار دارد را مشاهده کرد. بنر‌ها در یک روگذر در محله هایدیان، واقع در شمال غربی شهر پکن نصب شده بود که چندین دانشگاه مشهور چین در آنجا قرار دارد.

یکی از شعار‌هایی که روی بنر‌ها نوشته شده بود این است «با اعتصاب در مدارس و محل کار شی جی پینگ، دیکتاتور خائن را برکنار کنیم» و در شعار دیگری نوشته شده بود «ما تست کووید نمی‌دهیم. قرنطینه نمی‌خواهیم. می‌خواهیم آزاد باشیم».

در چین معترضان برای گریز از سانسور معمولا با استعاره و کلمات مبهم به رهبر چین اشاره می‌کنند و به کاربردن نام شی جی پینگ در بیان اعتراضات بسیار نادر است.

سیاست دولت چین در مقابله با شیوع ویروس کرونا موسوم به کووید صفر علاوه بر اجرای قرنطینه‌های سختگیرانه و متعدد به اقتصاد این کشور نیز لطمه زده و ساکنان شهر‌های بزرگ را به شدت ناراضی کرده است.

در شبکه‌های اجتماعی چین که به شدت سانسور می‌شوند هیچ نشانه‌ای از این تصاویر و موضوعات مربوط به آن دیده نمی‌شود، ولی می‌توان اشارات غیرمستقیم به آن را پیدا کرد.

این رویداد در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت و نهاد‌های محلی در شهر پکن به دلیل فرارسیدن کنگره حزب کمونیست که هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود اقدامات امنیتی را افزایش داده اند. پیش بینی می‌شود که در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین شی جی پینگ برای یک دوره پنج ساله دیگر به مقام رهبری انتخاب شود.