۰ نفر

رییسی مورد استقبال رسمی میرضیایف قرار گرفت + فیلم

۲۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۲۶
کد خبر: 668231
رییسی مورد استقبال رسمی میرضیایف قرار گرفت + فیلم

رئیس جمهور اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای ازبک خود در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار های دوجانبه وارد شهر کهنِ سمرقند شد، دقایقی پیش در مجموعه راه ابریشم از سوی «شوکت میرضیایف» مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه  ۲۳ شهریور به دعوت رسمی همتای ازبکی در صدر هیأتی بلندپایه و برای سفری سه روزه وارد سمرقند شد و در بدو ورود از سوی «عبدالله نعمتوویچ عارف اف» نخست وزیر ازبکستان، «ابراهیم عبدالرحمان اف» وزیر نوآوری، «فاضل اف» معاون وزیر امور خارجه، استاندار سمرقند، سفیر و جمعی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند، مورد استقبال قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی از آیت الله رییسی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و روسای دو جمهور دو کشور از نیروهای نظامی حاضر در میدان سان دیدند؛ سپس اعضای هیات های سیاسی و اقتصادی دو کشور به یکدیگر معارفه شد. قرار است تا دقایقی دیگر مذاکرات دو جانبه تهران و تاشکند به ریاست روسای جمهور دو کشور در مجموعه جاده ابریشم برگزار شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور از همراهان آیت‌الله رئیسی در این سفر سیاسی و اقتصادی هستند.

آیت‌الله رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای ازبکی میزبان بیست و ‌دومین دوره اجلاس شانگهای، با شوکت میرضیایف دیدار ‌گفت‌وگو می‌کند و سپس چند سند همکاری بین مقامات دو کشور ایران و ازبکستان در حضور روسای جمهور به امضا می‌رسد.

رئیس‌جمهور همچنین علاوه بر سخنرانی در این دوره از اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در روزهای پنجشنبه و جمعه - ۲۴ و ۲۵ شهریور - در سمرقند برگزار می‌شود، در حاشیه نشست با سران کشورهای شرکت کننده دیدار و گفت‌وگو می‌ کنند.

به گفته معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ۱۷ سند همکاری بین ایران و ازبکستان به امضا می رسد.

رئیس‌جمهور قبل از سفر به ازبکستان برای حضور در اجلاس شانگهای در پایون جمهوری گفت که مبادلات تجاری کشور ما با ازبکستان ۵۰۰ میلیون دلار است که باید افزایش یابد و دو کشور اعتقاد دارند این میزان از مبادلات اقتصادی کافی نیست و  همکاری فرهنگی بین دو کشور هم باید گسترش یابد.

آیت الله رئیسی هدف از این سفر را تقویت سیاست همسایگی، تقویت همگرایی و عمق بخشیدن به چندجانبه گرایی عنوان کرد و گفت: بدون تروید در سیاست همسایگی در گام نخست توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران و حضور فعالش در منطقه را دنبال می کنیم به نحوی که بتوانیم با زیرساخت‌هایی که در آسیا و کشورهای همسایه وجود دارد و قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و همه پیشرفت‌های امروز منطقه و ظرفیت‌ها را کنار هم قرار دهیم و بهترین استفاده را برای منافع ایران داشته باشیم.

«محمد جمشیدی» درباره برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سفر سه روزه به سمرقند هم توضیح داد که پس از ۱۸ سال این نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان است که دیدار با همتای و برگزاری نشست‌های دو جانبه و گفت‌وگوهای اقتصادی و جلسه مشترک از برنامه روز نخست است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، حضور در اجلاس شانگهای و انجام ۱۰ دیدار دوجانبه با سران کشورهای عضو ‌ و دیدار جداگانه با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و همچنین سران پاکستان، بلاروس و کشورهای حوزه قفقاز را از برنامه های دومین روز سفر آیت‌الله رئیسی عنوان کرد و گفت که سخنرانی آیت‌الله رئیسی در اجلاس و دیگر برنامه‌های جانبی از سومین روز سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان است.

سازمان همکاری شانگهای در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هشت کشور این سازمان اقتصادی منطقه ای شانگهای هستند.

قرار است در نشست سمرقند سازمان همکاری اقتصادی شانگهای اسناد عضویت ایران در این سازمان منطقه ای به امضا برسد.