۰ نفر

بر اساس آیین نامه فیفا؛

آمریکا از جام جهانی حذف می شود؟ + عکس

۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 684186
آمریکا از جام جهانی حذف می شود؟ + عکس

فیفا با استناد به آیین نامه انضباطی و اخلاقی‌اش می‌تواند به خاطر تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی‌ها، فوتبال این کشور را با محرومیتی سنگین مواجه کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فدراسیون فوتبال آمریکا در اقدامی شیطنت آمیز، پرچم جمهوری اسلامی ایران در جدول رده‌بندی گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بدون نماد "الله" منتشر کرد. این اقدام شیطنت‌آمیز آمریکایی‌ها به نوعی توهین به ایران به حساب می‌آید؛ موردی که ماده ۲۲ آیین‌نامه اخلاق فیفا درباره آن توضیح داده شده است.

در بند یک این ماده ۲۲ از آخرین نسخه  آیین‌نامه اخلاق فیفا  آمده است: "افراد مقید به این قانون نباید از طریق الفاظ یا اقدامات تحقیرآمیز و تبعیض آمیز به  حیثیت یا تمامیت یک کشور ، نژاد، رنگ پوست، قومیت، ملیت، منشاء اجتماعی، جنسیت، شخص خصوصی یا گروهی از مردم، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگری، ثروت، تولد یا هر موقعیت دیگر، گرایش جنسی یا هر دلیل دیگری توهین کند."

تخلف آمریکا فیفا

همچنین در بند ۳ ماده مذکور جریمه چنین عملی آورده شده است. طبق این بند، کمیته اخلاق فیفا می‌تواند برای عضوی که توهین‌های بالا را به کشوری کرده است، جریمه‌ی سنگینی در نظر بگیرد. در این بند آمده است: "تخلف از این ماده با جریمه مناسب حداقل ۱۰۰۰۰ فرانک و همچنین محرومیت از شرکت در هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال حداکثر تا دو سال مواجه می‌شود. در موارد جدی و/یا در صورت تکرار، ممنوعیت شرکت در هر فعالیت مرتبط با فوتبال حداکثر به مدت پنج سال ممکن است اعلام شود."

تخلف آمریکا فیفا

همچنین در بند ۱۳  آیین‌نامه انضباطی فیفا  نسخه سال ۲۰۱۹، جرایم مربوط به توهین به نشانه‌های ملی هم آورده شده است:

«هر شخصی که از طریق الفاظ یا اعمال تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز (به هر وسیله‌ای) به دلیل نژاد، رنگ پوست، قومیت، خاستگاه ملی یا اجتماعی، جنسیت، حیثیت یا تمامیت یک کشور، شخص یا گروهی از مردم، ناتوانی، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقاید سیاسی، ثروت، تولد یا هر وضعیت دیگر یا هر دلیل دیگری توهین کند، با تعلیق حداقل ده مسابقه یا مدت معین یا هر نوع اقدام انضباطی مناسب دیگر مجازات خواهد شد.

۱- برای اولین بار، انجام یک مسابقه با تعداد محدود تماشاگر و جریمه حداقل ۲۰۰۰۰ فرانکی برای فدراسیون یا باشگاه مربوطه اعمال خواهد شد. ۲. برای مرتکبین مجدد یا در صورت اقتضای شرایط پرونده، اقدامات انضباطی مانند اجرای طرح پیشگیری، جریمه نقدی، کسر امتیاز، انجام یک یا چند مسابقه بدون تماشاگر، ممنوعیت بازی در ورزشگاه خاص، محرومیت از یک مسابقه، اخراج از یک رقابت یا سقوط به یک دسته پایین تر به فدراسیون یا باشگاه مربوطه تحمیل شود».

تخلف آمریکا فیفا

تخلف آمریکا فیفا

با این اوصاف باید دید که فیفا به اقدام توهین‌آمیز آمریکایی در تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان می‌دهد و آن‌ها را طبق آیین‌نامه اخلاقی‌ و آیین نامه انضباطی با جریمه‌ مواجه می‌کند؟