۰ نفر

اسپانیا و پرتغال نامزد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ شدند

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۲۶
کد خبر: 653284
اسپانیا و پرتغال نامزد میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ شدند

دو کشور اسپانیا و پرتغال برای مسابقات جام جهانی ۲۰۳۰ نامزدی خود را اعلام کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، فدراسیون سلطنتی فوتبال اسپانیا (RFEF) و دولت اسپانیا روز پنجشنبه با نمایندگان جوامع خودمختار، شوراهای شهر و باشگاه‌های علاقه‌مند به میزبانی رقابت‌های جام جهانی 2030، نشستی را در سیوداد دل فوتبال د لاس روزاس برگزار کردند. تا زمانی که فیفا دو سال دیگر اعلام کند چه کسی میزبان جام جهانی است، پروژه مشترک اسپانیا و پرتغال زمان دارد تا شکل بگیرد.

اولین قدم اعلام رسمی 15 استادیوم اسپانیایی است که به عنوان محل برگزاری مسابقات معرفی می‌شوند: نیوکمپ (بارسلونا)، استادیوم رئال سوسیه داد (بارسلونا)، سانتیاگو برنابئو (مادرید)، متروپولیتانو (مادرید)، لاکارتوجا (مادرید)، لا نووا کاندومینا (مورسیا)، استادیوم گرن کاناریا (لاس پالماس)، لا روزالدا (مالاگا)، مستایا (والنسیا)، سن مامس (بیلبائو)، آنوئتا (سن سباستین)، لا روماردا (ساراگوسا)، ال مولینون (خیخون)، ریازور (کورونا) و بالایدوس (ویگو)، که پس از پایان مهلت نامزدی خود را ارائه کردند، اما در نهایت موافقت فدراسیون فوتبال و دولت را داشتند تا بخشی از این پروژه باشند.

از بین تمام این استادیوم ها، اسپانیا باید 11 استادیوم را نگه دارد و چهار استادیوم را کنار بگذارد. به مکان های انتخاب شده توسط فدراسیون نیز سه ورزشگاه پرتغالی ملحق خواهند شد: دو ورزشگاه در لیسبون (دالوز و خوزه آلوالاده) و یکی در پورتو (دو دراگائو).

رقیب بزرگ پرتغال و اسپانیا برای میزبانی جام جهانی پروژه مشترک دیگری است: پروژه مشترک اروگوئه، آرژانتین، شیلی و پاراگوئه در کونمبول. تایید اصلی کاندیداتوری آمریکای جنوبی صدمین جشن اولین جام جهانی است که در سال 1930 در خاک اروگوئه سازماندهی شد، اگرچه در این صورت، فیفا نظم بی‌نظیر چرخش قاره‌ها را که تا کنون ادامه دارد - همانند جام جهانی قبلی - قطع خواهد کرد. جام جهانی 2026 در کانادا، مکزیک و ایالات متحده برگزار می شود. در هر صورت، انتخابات محل برگزاری نهایی که در آن 211 فدراسیون بالاترین ارگان فوتبال جهان در آن رای خواهند داد، تا سال 2024 اعلام نخواهد شد.

در انتظار الزامات

در نشستی که این پنجشنبه در سیوداد دل فوتبال د لاس روزاس برگزار شد، نمایندگان فدراسیون فوتبال اسپانیا یادآوری کردند که الزامات رسمی فیفا برای میزبانی مسابقات جام جهانی هنوز مشخص نیست. اگر تعهداتی که همه ورزشگاه‌ها برای انتخاب میزبانی جام جهانی 2026 باید انجام می‌دادند، برآورده شوند، آخرین مکان تعیین‌شده، هر ورزشگاه باید حداقل 40000 تماشاگر داشته باشد.

از 15 ورزشگاهی که فدراسیون اسپانیا درخواست داده است، بیش از نیمی از آن حداقل این گنجابش را ندارند: آنوئتا (39300 صندلی)، لا روماردا (33600)، ریازور (32500)، گرن کاناریا (32،400)، نووا کاندومینا (31،200). روسالدا (30000)، ال مولینون (30000) و بالایدوس (29000).

در صورتی که فیفا الزامات خواسته شده در رویداد 2026 را تکرار کند، این استادیوم ها باید با اصلاحات لجستیکی و اقتصادی مهمی روبرو شوند تا قبل از پایان مهلت با آنچه لازم است سازگار شوند.