۰ نفر

بازخوانی ۳۰ جنجال کی روش در فوتبال ایران در فضای مجازی

۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 651572
بازخوانی ۳۰ جنجال کی روش در فوتبال ایران در فضای مجازی

در پی شایعاتی که در چند روز اخیر در مورد بازگشت احتمالی کی روش به تیم ملی مطرح شده در فضای مجازی مطلبی در مورد جنجال های کی روش در فوتبال کشورمان در حال بازپخش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی فوتبال در مدت ۸ سال مربیگری در ایران، خواسته یا ناخواسته وارد جنجال‌های مختلفی شد. جنجال‌هایی که می‌تواند بیانگر واقعیت روزهای پرتلاطم فوتبال ایران با حضور این سرمربی پرتغالی باشد.

دوران حدوداً ۸ ساله کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران با فراز و فرود بسیار زیادی همراه بود. سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی که در نخستین روزهای سال ۹۰ توسط علی کفاشیان و عباس ترابیان پا به فوتبال ایران گذاشت، رفته رفته چهره پرحاشیه‌ای را از خود ارائه کرد.

اوج حاشیه‌های کی‌روش که شاید به دل هواداران تیم ملی هم نشسته باشد، در بازی با کره‌جنوبی بود و او با شکست کره‌جنوبی و راه‌یابی ایران به جام‌جهانی، توانست محبوب قلب هواداران شود اما صحبت‌های گوشه کنار چهره‌های مختلف فوتبال ایران با واکنش‌های تند سرمربی سابق تیم ملی همراه بود و از او چهره‌ای پرخاشگر و عصبی در اذهان باقی گذاشت.

ایسنا در گزارشی به مرور جنجال‌های این مربی و هم‌چنین حاشیه‌هایی که بعضاً از طریق اظهارنظرهای دیگران برای او ساخته شده و در نهایت با واکنش جنجالی او همراه بوده، پرداخته است. جنجال‌هایی که دامنه آن از بازیکن گرفته تا کارشناس، مدیر، مربی و حتی دو وزیر ورزش را نیز شامل می‌شود.

در ادامه ۳۰ جنجال کی‌روش در فوتبال ایران را مرور می‌کنیم:

۱ – کی‌روش و قلعه‌نویی

موضوع: سرمربی وقت استقلال به افت بازیکنان تیمش بعد از اردوی تیم ملی اعتراض داشت.

کی‌روش در نخستین واکنش به اظهارات قلعه‌نویی گفت: "مردم باید بدانند که برخی از افراد به فوتبال ایران و تیم ملی لطمه وارد کردند، چه مستقیم و چه غیر مستقیم. آنها وقتی تیم باشگاهی‌شان باخت بازیکنان ملی پوش را ضعیف قلمداد کرده و آنها را علت شکست‌ها بیان می‌کردند".

این درگیری لفظی تا مدت‌ها ادامه داشت.

نتیجه: دو طرف تا پایان دوران هشت ساله کی‌روش در ایران، رابطه خوبی با هم نداشتند و بارها علیه هم مصاحبه کردند.

۲ - کی‌روش و حمید درخشان

موضوع: درخشان از عملکرد کی‌روش در تیم ملی انتقاد کرد و خواهان اخراج او شد.

کی‌روش در واکنش به صحبت‌های درخشان گفت: "او چه اختیاری از نظر فکری دارد که درباره تیم ملی دارد حرف می‌زند؟ تا جایی که می‌دانم او زمانی سرمربی تیم ملی زیر ۱۷ سال ایران بوده و بهترین و عملکردی که در آنجا داشته استفاده از بازیکنان صغر سن بوده است. درخشان با بازیکنان صغر سن نیز نتوانست باعث موفقیت ایران شود و آن اقدام شرم‌آور باعث محرومیت چهار ساله ایران شد. او همچنین در سال ۱۹۸۶ همراه با ۱۳ بازیکن علیه تیم ملی اعتصاب کردند. آنها تیم ملی کشورشان را تحریم می‌کنند. او سرمربی تیم‌های پیکان، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر بود که هر سه را به لیگ پایین‌تر فرستاد".

نتیجه: درخشان همواره منتقد تیم ملی در دوره کی‌روش بوده است.

۳ – جنجال مایلی کهن

موضوع: مایلی کهن از نوع بازی تیم ملی، دستمزد کی‌روش و رفتار سرمربی تیم ملی ایران بارها با شدیدترین ادبیات انتقاد کرد. او هم‌اکنون نیز از جدی‌ترین منتقدان کی‌روش است.

کی‌روش هیچ‌گاه پاسخ رسمی و مشخص به اظهارات متعدد مایلی کهن نداد.

نتیجه: مایلی کهن منتقد خاص! کی‌روش و فردوسی‌پور به عنوان حامی او ماند.

۴ - کی‌روش و پزشک استقلال

موضوع: درخواست کی‌روش برای حضور ملی پوشان مصدوم استقلال (خسرو حیدری) در تیم ملی و ممانعت پزشک استقلال.

سرمربی تیم ملی در لابلای صحبت‌های خود برای پاسخ به نوروزی از کلمه دکتر چنگیز خان استفاده کرد.

نتیجه: پس از جنجال رسانه‌ای قرار شد که ملی پوشان مصدوم برای مداوا در اختیار کادر پزشکی تیم ملی قرار گیرند.

۵ – درگیری با زهره هراتیان

موضوع : اعتراض کی‌روش به چگونگی مدیریت ساختمان PEC توسط زهره هراتیان به عنوان ایفمارک.

در این‌باره بارها طرفین به هم تاختند و حتی موضوع به افراد دیگری نیز کشیده شد، بگونه‌ای که همسر هراتیان، مسؤولان فدراسیون نیز وارد این معرکه شدند و ماجرا هفته‌ها در رسانه‌ها بحث و بررسی بود.

سرمربی تیم ملی هراتیان را به دور زدن تیم ملی و فدراسیون و بالا کشیدن این ساختمان به نام خودش متهم کرد.

نتیجه: در نهایت ایفمارک به مکان دیگری منتقل شد و کی‌روش از این ساختمان برای آماده‌سازی تیم ملی استفاده کرد و هراتیان نیز عملاً بر این ساختمان مدیریتی نداشت.

۶ – درگیری با عباس ترابیان

موضوع: اختلاف بر سر پوشاک تیم ملی و عقد قرارداد با آل اشپورت به عنوان اسپانسر البسه تیم ملی ایران.

ترابیان که روزی خودش عامل حضور کی روش در تیم ملی بود، در این ماجرا مربی پرتغالی زاویه گرفت و بعدها به عنوان منتقد او عمل کرد.

این ماجرا کمتر رسانه‌ای شد اما کی‌روش در یکی از برخوردهایش با ترابیان، به شدت با او درگیر شد و همچنین بعداً مدعی شد ترابیان در راهروهای فدراسیون فوتبال او را "مرتیکه" خطاب کرده است.

نتیجه: ترابیان از سمت سرپرستی تیم ملی برکنار شد و از کمیته بازاریابی نیز رفت.

۷ – درگیری با علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون

موضوع: اعتراض کی‌روش به دخالت دبیرکل در امور تیم ملی فوتبال.

سرمربی تیم ملی در این باره گفته بود: "آیا ایشان قهرمان اروپا شده بودند؟ آیا قهرمان جهان شده بودند؟ ۸-۹ تا از بازیکنان تیم ملی کنار گذاشته شده بودند و او به تیم ملی دعوت شد. خواهش می‌کنم من را بیشتر به خنده نیندازید چون من دردی دارم که خندیدن تشدیدش می‌کند. یک کارمند فدراسیون که اجازه صحبت درباره مسائل فنی را ندارد. این صحبت‌ها را مطرح کرده، در صورتی که ایشان باید نگران حقوق بنده که پرداخت نشده باشند. ایشان باید به مشکلات عدیده‌ای مانند مشکلات زمین فوتبال بپردازند."

این درگیری از بی‌رحمانه‌ترین چالش‌هایی بود که کی‌روش در فوتبال ایران آفرید. جایی که سرمربی تیم ملی علنی درباره دبیرکل فدراسیونی که او را استخدام کرده بود، تاخت و در نهایت نیز همین اختلاف باعث شد مسؤولان فدراسیون تصمیم بگیرند برای پایان دادن به این اختلافات قید حضور اسدی به عنوان دبیرکل در فوتبال را بزنند تا موضوع خاتمه یابد.

نتیجه: بعد از ماه‌ها کشمکش، اسدی با مصاحبه کی‌روش بدون آنکه رضایت داشته باشد مجبور به ترک فدراسیون فوتبال شد.

۸ – چالش با مانوئل ژوزه

موضوع: درگیری هر دو طرف مربوط به قبل از حضور در ایران بود. ژوزه معتقد بود کی‌روش از روی لجبازی با او، بازیکنان زیادی را از تیمش که آن روزها در انتهای جدول بود، به تیم ملی دعوت می‌کند تا موجب ضعیف شدن بیشتر این تیم شود.

سرمربی تیم ملی ایران بعد از چند هفته سکوت در این‌باره گفت: "بدرفتاری‌های آقای مانوئل ژوزه برخورد کاملاً غیر محترمانه‌ای است مقابل تیم ملی فوتبال ایران و کاملاً غیر قابل قبول و مستحق یک برخورد جدی و مناسب است. بدون شک تمام شواهد و مستندات بیانگر این واقعیت است که واقعاً چه شخصی در حال صدمه زدن و مسموم کردن شرایط روحی بازیکنان پرسپولیس است و دلیل شرایط امروز پرسپولیس بدون شک، جو حاکم در تیم ملی نیست".

نتیجه: بعد از اخراج ژوزه از پرسپولیس، درگیری این دو مربی کهنه کار پایان یافت.

۹ – ماجرای مهدی رحمتی و هادی عقیلی

موضوع: مهدی رحمتی به خاطر برخی مشکلات در بیانیه‌ای از تیم ملی خداحافظی کرد. هادی عقیلی نیز بدون اطلاع کی‌روش، اردوی تیم ملی را ترک کرد. بعد از این اتفاقات کی‌روش دیگر حاضر به پذیرش این دو بازیکن نبود.

سرمربی تیم ملی درباره دلیل دعوت نشدن این دو بازیکن به تیم ملی گفت: "تا اینجا کاملاً شفاف است، فدراسیون و کادر فنی کاملاً فرصت عذرخواهی را در اختیارشان قرارداد تا بدون هیچ قید و شرطی در خدمت تیم ملی باشند. ما تا ساعت پنج بعدازظهر دیروز صبر کردیم اما متأسفانه هر دو بازیکن این فرصت افتخارآمیز را قبول نکردند. پس از این به بعد درهای تیم ملی روی عقیلی و رحمتی کاملاً بسته خواهد بود و مطمئناً تا زمانی که سرمربی تیم ملی، کارلوس کی روش است آنها هیچ وقت پیراهن تیم ملی را بر تن نمی‌کنند".

نتیجه: این دو بازیکن هیچ گاه به تیم ملی دعوت نشدند و در اوج فوتبال‌شان از تیم ملی کنار رفتند.

۱۰ – مجتبی جباری و واکنش به آن

موضوع: مجتبی جباری در آستانه جام جهانی و در اقدامی غیر منتظره از تیم ملی خداحافظی کرد و اعلام کرد که به تاکتیک کی‌روش نمی‌خورد و گفت کی‌روش چیزی به فوتبال ایران اضافه نکرده است.

سرمربی تیم ملی که از خداحافظی غیر منتظره و بدون اطلاع جباری ناراحت شد. او در این باره تنها به این جمله بسنده کرد: "ما به کار خودمان ادامه می‌دهیم. برای جباری آرزوی موفقیت می‌کنم".

نتیجه: جباری و کی‌روش در آینده رابطه خوبی با هم داشتند اما هیچ گاه رابطه مربی و بازیکن در تیم ملی تکرار نشد.

۱۱ – جنجال آل اشپورت و دریافت مبلغ ۱۰۰ هزار دلار

موضوع: کارلوس کی‌روش نسبت به کیفیت البسه آل اشپورت انتقاد داشت و برخلاف بازیکنانش، پوشاک این تیم را به تن نمی‌کرد.

سرمربی تیم ملی در مصاحبه‌های مختلفی عنوان کرد که لباس آل اشپورت در شأن تیم ملی نیست و کیفیت لازم را ندارد و در مراسم رونمایی از پوشاک تیم ملی توسط آل شپورت نیز شرکت نکرد.

این موضوع حاشیه‌هایی را ایجاد کرد و حرف و حدیث‌های مختلفی نیز پیرامون روابط مالی خاص نیز درباره این البسه مطرح شد.

نتیجه: در ادامه کی‌روش با عقد قراردادی ۱۰۰ هزار دلاری پوشاک آل اشپورت را در جام جهانی به تن کرد و بعداً مدعی شد که کیفیت لباس این شرکت در جام جهانی بهتر از گذشته شده است.

۱۲ – چالش با محمود گودرزی وزیر وقت ورزش

موضوع: بعد از جام جهانی، موضوع قرارداد کی‌روش و دخالت وزیر ورزش در این قرارداد، به مشکل اصلی دو طرف بدل شد. در ادامه گودرزی در مصاحبه‌ای تند و تیز و در جمله‌ای معروف علیه کی‌روش گفت: "رنج می‌بریم که توسط یک بیگانه و یک نفر تحقیر می‌شویم. کارگر ما، کارفرما شده است".

کارلوس کی‌روش نیز بعد از بازگشت تیم ملی از جام جهانی به ایران در این باره گفت: "احساس می‌کنم فدراسیون فوتبال تحت تأثیر مخالفت وزارت ورزش تمایلی به همکاری طولانی مدت با من ندارد و آنها فقط چون زمان زیادی تا جام ملت‌های آسیا (استرالیا ۲۰۱۵) باقی نمانده، می‌خواهند من را حفظ کنند و بعد از جام ملت‌ها در صورتی که هر نتیجه‌ای غیر از قهرمانی کسب شود، اخراجم کنند! "

نتیجه: در نهایت وزیر ورزش در نتیجه تغییرات در کابینه از هیأت دولت رفت و کی‌روش بعد از جام ملت‌های استرالیا هم سرمربی تیم ملی باقی ماند.

۱۳ – چالش با علی کفاشیان

موضوع: انتقاد کی‌روش از بی‌تفاوتی کفاشیان به امور تیم ملی در AFC

بعد از انتخاب بنجامین ویلیامز برای قضاوت بازی ایران و ازبکستان در انتخابی جام جهانی، کی روش با اعتراض به این موضوع، نوک پیکان انتقاد خود را متوجه کفاشیان کرد و از کفاشیان خواست در این زمینه پاسخ دهد. او گفت: "علی کفاشیان که نایب رئیس AFC است چرا مانع از این چینش داوری نشده است؟ "

کفاشیان که خود در دوران مدیریتش در فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس فدراسیون نقش مستقیمی در جذب کی‌روش داشت پس از کنار رفتن از ریاست فدراسیون بارها در موضوعات مختلف مورد حمله‌های کنایه‌آمیز کی‌روش قرار گرفت.

نتیجه : در موضوع داوری ویلیامز AFC بعد از اعتراض کی‌روش، داور این بازی را تغییر داد.

کفاشیان نیز همواره به انتقادات کی‌روش از خودش مانند همیشه فقط خندید و علیرغم بازنشسته بودن هم‌چنان به عنوان نایب رئیس فدراسیون فوتبال در هیأت حضور دارد اما کی‌روش پس از حذف از جام ملت‌های ۲۰۱۹ از تیم ملی ایران جدا شد.

۱۴ – درگیری با امیر عابدینی

موضوع: امیر عابدینی به عنوان فردی شاغل در فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این فدراسیون به کی‌روش درباره ادامه همکاری با ایران اولتیماتوم داده است.

البته پس از جنجال ایجاد شده در این باره مهدی تاج این صحبت را رد کرد اما کی‌روش با اعتراض به عابدینی، از او به عنوان مسئول وقت امور بازاریابی فدراسیون خواست که به جای این صحبت‌ها، دستمزد کی روش را پرداخت کند. حتی کی‌روش با بست نشستن در فدراسیون تا حدود ساعت یک بامداد، خواهان رویارویی با عابدینی شد.

نتیجه: عابدینی به درخواست کی‌روش پاسخ نداد و در نهایت با دخالت رئیس فدراسیون فوتبال اختلاف این دو نفر در حد مصاحبه به پایان رسید ولی پس از این جنجال عابدینی به دلایلی نامشخص از همکاری با فدراسیون فوتبال استعفا داد.

۱۵ – کی‌روش و علی فتح‌الله‌زاده

موضوع: مدیرعامل وقت استقلال با انتقاد از برنامه‌های کی‌روش برای تیم ملی که منجر به تعطیلی لیگ‌برتر شده بود، گفت که کی‌روش با اردوهایش لیگ را به هم ریخت و همین زمان‌بندی باعث حذف تراکتورسازی و سپاهان شد.

سرمربی تیم‌ملی هیچ‌گاه به طور جدی با فتح‌الله‌زاده درگیر نشد اما درباره او گفت: "فتح‌الله‌زاده حق ندارد به من توهین کند. تنها به این دلیل که او مدیرعامل باشگاه استقلال است، اگر به کشورش، بازیکنان خودشان و یا هر فرد دیگری توهین کند، ایرادی ندارد اما به این دلیل که مدیرعامل باشگاه استقلال هستند حق توهین به من را ندارند. باشگاه استقلال، باشگاه بزرگی است و شخص من برای باشگاه استقلال احترام خاصی قائل هستم اما اینکه باشگاه استقلال باشگاه خوبی است دلیل بر این نیست که فتح‌الله‌زاده هم مدیرعامل خوبی است".

نتیجه: در ادامه فتح‌الله‌زاده به کی‌روش اعلام کرد که با استقلالی‌ها در نیفتد و این ماجرا هم با رفتن کی‌روش به مرخصی خاتمه یافت و بعدها هم این دو کمتر درباره یکدیگر اظهارنظر رسمی کردند.

۱۶ – درگیری‌های بی‌پایان کی‌روش و برانکو

۱۶- ۱: ایفمارک و برانکو

موضوع: سرمربی پرسپولیس به ابلاغیه فدراسیون به باشگاه‌ها مبنی بر انجام استراحت غیر فوتبالی تا اردوی آتی تیم ملی اعتراض کرد و در مصاحبه‌ای گفت که اگر ملی‌پوشان این تیم در تمرینات شرکت نکنند، جریمه خواهند شد. در ادامه بازیکنان پرسپولیس، با نظر کی‌روش در تست پزشکی این باشگاه در ایفمارک شرکت نکردند و برانکو آنجا گفت: "انگار تلفن بازیکنان خراب است! شاید آنها تلفن‌های‌شان را گم کرده‌اند اما چون به تمرین نیامدند صددرصد جریمه خواهند شد. از کی‌روش مأیوس شدم، او نباید گروکشی بازیکن کند؛ کی‌روش می‌خواهد قهرمان لیگ را مشخص کند. او وارد بازی خطرناکی شده است".

درنهایت سرمربی تیم‌ملی به نشانه اعتراض اردوی تیم‌ملی در ارمنستان و برنامه استراحت دو هفته شاگردانش را هم لغو کرد. سپس سکوتش را شکست و در مصاحبه‌ای به برانکو ایوانکوویچ تاخت و خواهان عذرخواهی رسمی او شد و در مشهورترین مصاحبه‌اش گفت: "اگر با مارها بگردید، می‌خزید و سم تف می‌کنید! "

نتیجه: فدراسیون فوتبال از کی‌روش حمایت کرد و تاج اعلام کرد که عده‌ای دنبال اهداف خاصی هستند. این ماجرا شروع یک دعوای چند ساله بود.

۱۶ -۲: برانکو و اردوی امارات

موضوع: اعتراض برانکو به حضور بازیکنان در اردوی تیم ملی در امارات.

کی‌روش در واکنش به اعتراض برانکو به حضور بازیکنان پرسپولیس در تیم ملی و طعنه‌ی چاق شدن آن‌ها در اردو، بازیکنان پرسپولیس را به تهران برگرداند.

این ماجرا نیز جنجال زیادی به پا کرد و ماه‌ها سوژه‌ی رسانه‌ها، هواداران پرسپولیس شده بود. کی‌روش نیز از اینجا به بعد در هر فرصتی که مناسب بود علیه برانکو صحبت می‌کرد.

نتیجه: تیم ملی وارد بحران جدی شد و فضا تا مدت بسیار زیادی تحت تأثیر این درگیری بود. حتی کی‌روش دستیاران ایرانی‌اش را در ارتباط با هم درگیری کنار گذاشت.

۱۶ - ۳: برانکو پس از جام جهانی

موضوع: با اتمام جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کی‌روش اعتراضات گسترده‌ای با پیش زمینه اختلاف سابقش با سرمربی پرسپولیس، علیه این مربی کروات انجام داد.

برانکو هم در جبهه مقابل به انتقادات کی‌روش پاسخ داد و حتی در مقطعی عنوان شد که او به دنبال آوردن یک سرمربی کروات به تیم ملی است.

شاید عجیب‌ترین انتقاد کی‌روش علیه منتقدانش به جایی برگردد که او بلافاصله پس از بازی تیم ملی در جام جهانی و دیدار با پرتغال در گفت‌وگوی مستقیم با تلویزیون ایران اظهارات عجیبی علیه برانکو مطرح کرد که این اظهارات سرمربی تیم ملی حاشیه‌های زیادی به پا کرد.

نتیجه: همانند درگیری‌ها گذشته، هر دو مربی به کارشان ادامه دادند و همچنان علیه هم صحبت کردند. در نهایت کی‌روش پس از درگیری طاقت فرسا با پرسپولیس و هوادارانش از ایران رفت اما برانکو هم‌چنان سرمربی پرسپولیس و یکی از گزینه‌های جانشینی کی‌روش است.

۱۷ – درگیری با علی کریمی

موضوع: تصمیم غیر منتظره علی کریمی برای خداحافظی از تیم ملی و اعتراض گسترده جادوگر فوتبال ایران به نوع قرارداد و فعالیت کی‌روش در ایران.

کارلوس کی‌روش در چندین سال گذشته همواره با احترام از علی کریمی یاد کرد تا اینکه کریمی در برنامه نود، مدعی شد که فرزند خوانده کی‌روش در تیم ملی حضور دارد. کی‌روش در واکنش به اظهارات کریمی گفت: " هیچ تردیدی وجود ندارد، شما استعداد را می‌توانید بخرید اما کاراکتر را نمی‌توانید بخرید. من در زمان مناسب پاسخ این حرف‌ها، اتهامات دروغ و بزدلانه را می‌دهم. این فرد دارد توهین می‌کند به تمام آن ۱۲۴ بازی که در تیم ملی بوده است و همبازی‌هایش".

ماجرای درگیری کی‌روش و علی کریمی نیز از دیگر جنجال‌های طاقت فرسای فوتبال ایران بود. موضوعی که هرچند یکبار با واکنش‌های طرفین در شبکه‌های اجتماعی یا مصاحبه‌ها سر باز می‌کرد و حاشیه می‌ساخت. در این سال‌ها علی کریمی در درگیری با کی‌روش هیبچ گاه کوتاه نیامد و حتی دامنه این درگیری را به رؤسای فدراسیون فوتبال نیز کشاند و بارها علیه تاج و مدیران فوتبال صحبت کرد و حتی کار به شکایت در دستگاه قضائی هم رسید.

نتیجه: درگیری هیچ گاه مختومه نشد. دو طرف خواهان مناظره حضوری در تلویزیون بودند که محقق نشد.

۱۸ – کی‌روش و پرویز مظلومی

موضوع: پرویز مظلومی روی دعوت بازیکنانش به تیم ملی و تعطیلی لیگ و همچنین حمایت از رحمتی به انتقاد از کی روش پرداخت و گفت: "بنده نمی‌خواهم در مورد کی‌روش صحبت کنم زیرا واقعاً برای فوتبال متأسفم که این مربی هر کاری دوست دارد انجام می‌دهد و هر صحبتی را علیه مربیان و بازیکنان ایرانی انجام می‌دهد. "

سرمربی تیم ملی هیچ‌گاه واکنشی رسمی به اظهارات مظلومی نداشت و فقط در مقطعی از رحمتی انتقاد کرد.

نتیجه: نتیجه خاصی در بر نداشت. مظلومی هم انتقاداتش را ادامه نداد.

۱۹ - کی‌روش و محمد خاکپور

موضوع: ریشه اختلافات در نبود تعامل میان هر دو طرف بود اما دعوت جهانبخش و آزمون به تیم امید و بزرگسالان شعله اختلافات را برافروخت.

کی‌روش هیچ گاه به طور مشخص به خاکپور حمله نکرد و عمدتاً با اطرافیان خاکپور از قبیل مایلی کهن و کاشانی مشکل داشت.

نتیجه: جهانبخش و آزمون در نهایت در تیم ملی بزرگسالان باقی ماندند و حتی کی‌روش بازی‌های تیم ملی امید را در قهرمانی آسیا در قطر از نزدیک نظاره کرد.

۲۰ – کی‌روش و حبیب کاشانی

موضوع: مدیر وقت تیم ملی امید، به خاطر اختلافات میان تیم ملی بزرگسالان و امید گفت که کی‌روش برخلاف منافع ملی عمل می‌کند.

کی‌روش با گوشه و کنایه پاسخ کاشانی را داد و گفت: "کاشانی می‌خواهند درباره منافع تیم ملی به من درس بدهند؟ دیگر خواهش می‌کنم.... اول بروید کاری کنید. یک دستاوردی داشته باشید. یک صعودی داشته باشید و بعد با هم حرف می زنیم. کار چهار ساله من را زیر سوال می‌برند و در چهار هفته کارم را تشبیه می‌کنند. شما که حتی یک بازی رسمی انجام نداده‌اید و ۴،۵ هفته است آمده‌اید و می‌خواهید به من درس بدهید؟ "

نتیجه: با ورود فدراسیون به این موضوع، دو طرف متعهد شدند علیه همدیگر صحبت نکنند.

۲۱ - جنجال جیووا

موضوع: سرمربی سابق تیم ملی به کیفیت پوشاک ورزشی جیووا معترض بود. پوشاکی که ظاهراً بدون جلب رضایت کی‌روش برای تیم ملی در نظر گرفته شده بود. او در مراسم رونمایی از این البسه حضور نداشت و همواره منتقد قرارداد فدراسیون با این پوشاک بود.

کی‌روش این لباس‌ها را فاقد کیفیت لازم می‌دانست و بارها علیه این شرکت اقدام به مصاحبه کرد.

نتیجه: در نهایت قرارداد جیووا فسخ شد و تیم ملی تاجام ملت‌ها از پوشاک آدیداس استفاده کرد.

۲۲ - کی‌روش و رسانه‌ها

موضوع: انتقاد رسانه‌ها نسبت به برخی از رفتارهای کی‌روش موجب شکل‌گیری این اختلافات شده بود.

سرمربی تیم ملی بارها علیه برخی از نشریات مصاحبه و حتی مصاحبه کرد و به سوالات نمایندگان این رسانه‌ها پاسخ نمی‌داد و حتی برخی از آن‌ها را به تمرین تیم ملی هم راه نمی‌داد.

نتیجه ملموس و آشکار این رفتار خاص کی‌روش گلچین کردن برخی خبرنگاران برای اعزام به اردوی قطر تیم ملی در پیش از جام ملت‌ها و خود رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بود. موضوعی که به نوعی دخالت آشکار در امر اطلاع رسانی بی‌طرفانه رسانه‌ها تلقی می‌شود.

کی‌روش درباره این موضوع پا را فراتر از این هم گذاشت و در برخی موارد به خبرنگاران نزدیک به خود با واسطه سوالاتی را می‌داد تا در نشست‌های خبری از او بپرسند و این خود آغاز ماجرای درگیری او با شخصیت‌های ورزشی در ایران می‌شد.

نتیجه: این اختلافات تا آخرین روزهای حضور کی‌روش در ایران وجود داشت و هم‌اکنون نیز بواسطه همین رفتارهای کی‌روش جریان دو قطبی حامیان و منتقدان او در رسانه‌های مختلف شکل گرفته است.

این موضوع در رسانه ملی نیز به طور مشهودی به چشم می‌خورد.

۲۳ – چالش با مهدی تاج

موضوع: سرمربی وقت تیم ملی به نوع برنامه‌ریزی مسابقات لیگ برتر و نبود زمان برای اردوهای تیم ملی در دوره ریاست تاج بر سازمان لیگ اعتراض داشت.

کی‌روش در یک مقطع زمانی اعلام کرده بود "برنامه بازی‌های باشگاهی در ایران را یک راننده تاکسی نوشته است!."

این موضوعات باعث ایجاد چالش برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شد.

تاج در طول دوران حضورش بعنوان رئیس فدراسیون فوتبال در همه حاشیه‌های ایجاد شده از سوی کیروش تحت فشار قرار داشت و در اکثر موارد نیز باسکوت و همراهی سعی در طی بی‌حاشیه دوران قرارداد کی‌روش به امید کسب موفقیت بود.

نتیجه: در موضوع انتقاد کی‌روش از برنامه ریزی رقابت‌های لیگ جلسه‌ای میان تاج، کی‌روش و برنامه ریزهای لیگ برتر برگزار و برنامه اردوهای تیم ملی در برنامه لیگ گنجانده شد.

در سایر موارد اختلافی مشابه نیز تاج و کی‌روش ساعت‌ها پشت درهای بسته گفت‌وگو می‌کردند و پس از آن کی‌روش برای مدتی سکوت اختیار می‌کرد.

۲۴ – اخراج دستیاران ایرانی از اردوی امارات

موضوع: در پی اختلافات به وجود آمده میان کی‌روش و فدراسیون فوتبال و پرداخت نشدن مطالبات کادرفنی، کی‌روش در اعتراض به عدم واکنش رسمی دستیارانش به این موضوع، آنها را به ایران برگرداند.

وقتی کی‌روش خواهان بازگشت کادرفنی خود به ایران شد و آن‌ها با تماس مهدی تاج از اجرای دستور کی‌روش خودداری کردند، او دستیارانش راه به طور کامل کنار گذاشت و از نیروی‌های خارجی به مدت یک سال استفاده کرد.

نتیجه: در نهایت بعد از یک سال و حل شدن اختلافات، برخی از اعضای ایرانی کادرفنی به تیم ملی بازگشتند و درباره برخی مانند نکونام و پیروانی این اتفاق رخ نداد.

۲۵ – کناره‌گیری امید نمازی از تیم ملی و ادامه اختلافات بعد از ۷ سال

موضوع: دستیار ایرانی کی‌روش در آستانه جام جهانی و به بهانه فعالیت در تیم ملی بانوان آمریکا، از کادرفنی تیم ملی ایران جدا شد. در ادامه و زمانی که قرار بود نمازی هدایت یکی از تیم‌های پایه را بر عهده بگیرد، کی‌روش مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.

سرمربی وقت تیم ملی بعد از انتقاداتی که در دوران جدایی نمازی انجام داده بود، هیچ گاه او را نبخشید و زمانی که زمزمه مربیگری او مطرح بود، اعلام کرد که نمازی صلاحیت هدایت تیم ملی جوانان را هم ندارد.

نتیجه: نمازی نتوانست هدایت تیم‌های پایه را بر عهده بگیرد.

۲۶ – چالش با سرمربی کره‌جنوبی

موضوع: سرمربی کره‌جنوبی در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، اعلام کرد که دوست دارد ازبکستان به عنوان تیم دوم راهی جام جهانی شود و ایران حذف شود.

کارلوس کی‌روش در واکنش به اظهارات نه چندان معمول سرمربی وقت کره‌جنوبی، اعلام کرد که پیراهن ازبکستان را برای این مربی می‌فرستد.

نتیجه: بعد از پیروزی تیم ملی مقابل کره‌جنوبی در خاک این کشور، جون کانگ هی از کارش اخراج شد.

۲۷ – چالش بازیکنان سرباز در تیم ملی

موضوع: به دلیل ابطال کارت پایان خدمت برخی از بازیکنان، ستاد کل نیروهای مسلح با حضور این بازیکنان در بازی‌های برون مرزی تیم ملی مخالف بود.

کی‌روش اعتقاد داشت بازیکنانی مانند مهرداد پولادی، سروش رفیعی، بختیار رحمانی و … که با این مشکل رو به رو شده‌اند باید در تیم ملی حاضر شوند.

نتیجه: بازیکنان سرباز به تیم ملی ملحق شدند و به جز مهرداد پولادی که هیچ وقت به ایران برنگشت، مابقی بازیکنان بدون مشکل خاصی دوران سربازی خود را طی کردند.

۲۸ – کی‌روش و حمید استیلی

موضوع : کادرفنی تیم ملی امید مدعی بود که نتوانسته مرکز آماده‌سازی PEC را برای تیم‌شان در اختیار بگیرد و عملاً کادرفنی تیم ملی را متهم به ممانعت از ورود به این مرکز کرد.

کی‌روش برخلاف ادعای استیلی، عنوان کرد که درخواستی برای این مرکز ارائه نشده است و افزود: "دلیلش این است که سرش (استیلی) شلوغ بوده اما او وقت داشته که به روسیه برود تا از بازی‌های تیم ملی لذت ببرد. وقت داشته بازیکنان و مربیان را در هتل ببیند اما وقت نداشته که به ساختمان پک بیاید. مدارکی داریم که نشان می‌دهد تیم ملی امید در اینجا حضور داشته است".

حتی دستیار کی‌روش در سخنانی کوتاه خطاب به استیلی گفت: "به نظر می‌رسد آقای استیلی تیم ملی را با سیرک اشتباه گرفته است. اگر شما به دنبال استفاده از خرس برای سیرک هستید بهتر است خرس‌هایی که در میانمار جا گذاشته‌اید را استفاده کنید".

نتیجه : تیم ملی امید پس از چالشی بزرگ و با میانجیگری مسؤولان فدراسیون در ساختمان PEC تمریناتش را برگزار می‌کند.

۲۹ – جنجال مدیر رسانه ایرانی FIFA

موضوع: مهرداد مسعودی بعد از بازی پرسپولیس و کاشیما آنتلرز ژاپن در تهران مدعی شده بود که الکساندر لوپز، دستیار کی‌روش بعد از نایب قهرمانی نماینده ایران در آسیا، مشت‌هایش را به نشانه پیروزی گره کرد.

این موضوع شروع یک درگیری جدیدی برای کی‌روش بود و واکنش گسترده هواداران پرسپولیس را به همراه داشت.

سرمربی تیم ملی فوتبال پس این موضوع به شدت به مهرداد مسعودی تاخت و درباره او گفت: "مهرداد مسعودی با صحبت‌هایش لطمه‌های بزرگی به روند آماده سازی ما زد و باعث افزایش مشکلات شد".

نتیجه: کی‌روش و فدراسیون فوتبال از مسعودی بابت ادعای عجیبش به فیفا شکایت کردند و مسعودی نیز هیچ‌گاه از موضع و اظهاراتش کوتاه نیامد.

۳۰ – اظهارنظر کی‌روش علیه سلطانی‌فر

موضوع: کارلوس کی‌روش در اظهارنظری عجیب مدعی شد که سلطانی‌فر از تیم ملی حمایت نکرده است.

کیروش در فاصله چند روز تا جام ملت‌ها در مصاحبه خود به نقل از مهدی تاج عنوان کرد که وزیر ورزش حامی تیم ملی و کی‌روش نیست و برای همین پولی برای حمایت از تیم ملی پرداخت نکرده تا تیم ملی به ناچار در قطر اردو بزند.

او حتی در جریان رقابت‌های جام ملت‌ها در اظهارتی عجیب‌تر مدعی شد که از پس از اظهار لطف رهبر ایران به تیم ملی وزیر ورزش با او و تیم ملی چپ افتاده است!

او حتی در همین گفت‌وگو جمله‌ای درباره گرسنگی مردم (خودش بعداً اعلام کرد که منظورش کادر فنی‌اش بوده) و شرایط پرسپولیس مطرح کرد که جنجال آفرید.

نتیجه: این صحبت‌های کی‌روش باعث شد که تاج در اظهارنظری رسمی از مردم و هواداران تیم ملی عذرخواهی کند و در نهایت هم کی‌روش با اتمام قراردادش از ایران رفت.