۰ نفر

واکنش تند عفو بین الملل به پیراهن عربستانی نیوکاسل

۷ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۲۸
کد خبر: 648855
واکنش تند عفو بین الملل به پیراهن عربستانی نیوکاسل

عفو بین‌الملل با انتقاد از پیراهن جدید باشگاه نیوکاسل که اشارات مشخصی به عربستان سعودی دارد از بازیکنان نیوکاسل خواست از پوشیدن این پیراهن خودداری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ورزش سه، سازمان عفو بین‌الملل در پیامی به ستاره‌های باشگاه نیوکاسل، خطاب به آنها گفت که پوشیدن پیراهن جدید نیوکاسل که اشارات مشخصی به عربستان سعودی دارد، در حکم حمایت از حکومت این کشور که سابقه خوبی در رعایت حقوق بشر ندارد، تلقی می‌شود.

نیوکاسل امروز از پیراهن سوم فصل آینده خود رونمایی کرد. پیراهنی به رنگ سفید و حاشیه‌های سبزرنگ که شباهت بسیار زیادی به پیراهن اول تیم ملی عربستان سعودی دارد.

واکنش تند عفو بین الملل به پیراهن عربستانی نیوکاسل

یک هولدینگ عربستانی در سال ۲۰۲۱ مالکیت باشگاه نیوکاسل را به‌دست آورد. ریاست این هلدینگ بر عهده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با اشاره به این پیراهن جدید تیم نیوکاسل، به سابقه حکومت عربستان در زیر پا گذاشتن حقوق بشر و از جمله به قتل جمال خاشقچی اشاره کرد و خطاب به ستاره‌های نیوکاسل گفت پوشیدن این پیراهن در واقع حکم «ورزش‌شویی قتل» را دارد.

واکنش تند عفو بین الملل به پیراهن عربستانی نیوکاسل

پیراهن اول تیم ملی عربستان سعودی که شباهت زیادی با پیراهن جنجالی نیوکاسل دارد

عفو بین‌الملل خطاب به بازیکنان نیوکاسل گفت:"خرید باشگاه نیوکاسل توسط عربستان سعودی تلاشی است برای ورزش‌شویی تصویر بین‌المللی این کشور که به‌شدت لکه‌دار شده است. در آینده حتما شاهد شواهد دیگری از این تلاش در دیگر طرح‌ها و برنامه‌های باشگاه خواهیم بود. مشخص است که حکومت سعودی از ورزش برای منحرف کردن حواس‌ها از قتل فجیع جمال خاشقچی و ده‌ها اعدامی که هر ساله انجام می‌دهد و کارنامه خونینی که در یمن دارد؛ استفاده می‌کند. بازیکنان و هوادارانی که این پیراهن نیوکاسل را به تن می‌کنند ممکن است به دنبال نشان دادن وفاداری به تاریخ غنی باشگاه باشند ولی باید متوجه این باشند که این پیراهن در واقع نماد ورزش‌شویی قتل و تلاشی برای نشان دادن تصویری مثبت از محمد بن‌سلمان و حکومتش است".