۰ نفر

مهدوی کیا: گلزنی در جام جهانی ۹۸ بهترین خاطره زندگی ام است

۲ تیر ۱۴۰۱، ۷:۴۶
کد خبر: 647080
مهدوی کیا:  گلزنی در جام جهانی ۹۸ بهترین خاطره زندگی ام است

سرمربی تیم ملی امید کشورمان درباره بازی تاریخی ایران با آمریکا در جام جهانی 98 فرانسه صحبت کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بیش از دو دهه از زمانی که مهدی مهدوی‌کیا با ایران به پیروزی 2 بر یک مقابل آمریکا دست یافت، می‌گذرد، اما هیجان کسب اولین پیروزی ایرانی ها در جام جهانی هنوز از بین نرفته است.

سه‌شنبه (روز گذشته) بیست و چهارمین سالگرد دیدار بین دو تیم ملی که روابط سیاسی با یکدیگر ندارند، در جام جهانی فرانسه 98 بود، بازی که بیشتر از منظر سیاسی در تاریخ جام‌جهانی شناخته می شود.

آنها پس از قرعه‌کشی در قطر، دوباره در جام جهانی اواخر امسال به مصاف هم خواهند رفت، اما بعید است که این دیدار به اندازه دیدار جام جهانی 98 فرانسه که با گل مهدی مهدوی‌کیا ایران برنده شد؛ هیاهو داشته باشد.

مدافع 44 ساله سابق هامبورگ در این زمینه به رویترز گفت: دیدار ایران و ایالات متحده در آن زمان مسابقه قرن بود. آن گل یکی از بزرگترین، به یاد ماندنی ترین و قابل توجه ترین اتفاقات دوران زندگی ام بود. هرگز و هرگز آن لحظه را فراموش نمی کنم.

سرمربی تیم ملی امید ایران ادامه داد: من در آن بازی خیلی جوان بودم، بازی بسیار مهمی در جام جهانی بود، ایران مقابل آمریکا بود، اولین برد برای ایران در جام جهانی به ثبت رسید.

هزاران نفر هواداران ایرانی در ورزشگاه لیون برای اولین دیدار بین المللی بین دو کشوری که از زمان انقلاب 1979 ایران با هم اختلاف داشتند، حاضر شدند.

تدابیر امنیتی شدید بود، اما چشم انداز هر گونه خصومتی که در زمین وجود داشت به سرعت از بین رفت زیرا ایرانی ها دسته های گل به آمریکایی ها هدیه دادند و تیم ها برای عکسی مشترک آماده شدند.

بازی با جنجال داغی همراه بود، اما در نیمه اول با ضربه سر حمید استیلی برتری ایرانی ها رقم خورد و مهدوی کیا بال چپ ایران شش دقیقه مانده به پایان بازی ایران را برنده این بازی کرد.

ضربه مهدوی‌کیا در نهایت تعیین‌کننده بود زیرا ضربه سر برایان مک‌براید سه دقیقه بعد نتیجه‌ای پرتنش را به همراه داشت و ایرانی‌ها برای کسب پیروزی تلاش می‌کردند و جشن‌هایی را در خانه به راه انداختند.

مهدوی کیا در این زمینه یادآور شد: آن برد از هر زاویه ای که به آن نگاه کنید، برد مهمی بود. از منظر ورزشی این یک لحظه تاریخی بود زیرا ما اولین برد تاریخ فوتبال ایران را در جام جهانی به دست آوردیم. برای کشور این جشن بزرگی شد، بنابراین تاریخی نیز بود. حتی از نظر سیاسی به یک لحظه مهم تبدیل شد، بنابراین ما هرگز آن روز را فراموش نمی کنیم. آن روز یک روز خاص بود.

ایران از آن زمان تاکنون تنها یک بازی را در جام جهانی برده است. برابر مراکش در روسیه در سال 2018 و مهدوی کیا منتظر آزمون بزرگ دیگری برای تیم ملی در دیدار با آمریکایی ها در نوامبر 2022 است.

هافبک سابق تیم ملی ایران درباره تقابل با آمریکا در جام جهانی 2022، گفت: ایالات متحده بازیکنان جوانی دارد که در اروپا بازی می کنند، بنابراین به طور کلی من معتقدم که آمریکا بسیار قوی تر از سال 1998 است و مطمئن هستم که بازی با آنها در قطر بسیار دشوارتر خواهد بود.

مهدوی کیا در پایان درباره اینکه می تواند این بازی هم سیاسی شود، گفت: ممکن است هنوز تحت تأثیر محیط سیاسی باشد، این مسابقه ممکن است به نوعی زیر آن سایه باشد. اما من مطمئن هستم که آن بازیکنان حرفه ای هستند، آنها با تجربه هستند و می توانند بدون توجه به آنچه در سیاست می گذرد، روی ورزش و خود مسابقه تمرکز کنند. امیدوارم بازی خوبی باشد و امیدوارم ایران بتواند باز هم برنده شود.