۰ نفر

پایان تلخ فیفادی برای ایران و هم گروهانش

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹
کد خبر: 644597
پایان تلخ فیفادی برای ایران و هم گروهانش

تیم ملی ایران و هر سه رقیبش در جام جهانی، فیفا دی عجیب و منفی را سپری کردند و فقط آمریکا آن هم به واسطه نتایج ضعیف سوئیس توانست یک پله در رنکینگ فیفا صعود کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ورزش سه، تحقیر ناباورانه انگلیس برابر تیم ملی مجارستانی که در جام جهانی حضور ندارد، واکنش های گسترده ای را در پی داشت. تیم گرت ساوت گیت برای اولین بار از سال 1928 تاکنون و در خانه، با اختلاف بیش از 4 گل شکست خورد. یک فاجعه تمام عیار و استارت کابوسی عجیب برای یکی از حریفان ایران در جام جهانی که امید زیادی به کسب قهرمانی در قطر نیز دارد.

انگلستان در مرحله مقدماتی جام جهانی با همین مجارها هم گروه بود و اتفاقا در پوشکاش آرنا با 4 گل میزبان خود را در هم کوبیده بودند ولی آنها 9 ماه بعد دقیقا انتقام مشابهی را از سه شیرها گرفتند تا ناامیدی بیش از پیش بر بریتانیا حاکم شود، بخصوص اینکه انگلیس در فیفا دی اخیر عملکردش چیزی در حد یک فاجعه بود.

سقوط آزاد انگلیس با 24.25 امتیاز منفی!

از 14 تا 24 خرداد انگلیس در چهار مسابقه از مرحله گروهی لیگ ملت های اروپا به میدان رفت که دستاورد آن 2 شکست و 2 تساوی بود که این نتایج با سقوط وحشتناک تیم ساوت گیت در بخش امتیازی رنکینگ فیفا نیز همراه شد به نحوی که آنها در این مدت 24.25 امتیاز منفی کسب کردند که عدد عجیب و غریبی برای رتبه بندی برترین تیم های ملی دنیا به شمار می رود.

آنها در بازگشت به پوشکاش آرنا با یک گل برابر مجارستان تن به شکست دادند که این باخت 11.35 امتیاز از تیم ساوت گیت کسر کرد. انگلیس سپس برابر آلمان به تساوی یک – یک رسید و مقابل ایتالیا نیز بدون گل متوقف شد. دیدار با ژرمن ها 1.41 امتیاز منفی و توقف مقابل قهرمان یورو 2020 نیز 0.39 امتیاز منفی برای انگلیس در پی داشت.

اما شکست سنگین شب گذشته برابر مجارستان باعث شد تا این بار 11.10 امتیاز دیگر از انگلیس کاهش یابد و در مجموع امتیازات آنها به عدد 1737.46 رسید. هر چند که رتبه انگلیس در رنکینگ جهانی تغییری نکرد و آنها همچنان در جایگاه پنجم دنیا ایستاده اند اما سه شیرها برای جبران این تعداد امتیاز از دست رفته باید سخت تلاش کنند.

 صعود آمریکا با وجود امتیاز لب مرزی

تیم ملی آمریکا نیز به مانند انگلیس در این فیفا دی 4 بازی را برگزار کرد. آنها ابتدا در یک بازی تدارکاتی با 3 گل از سد مراکش عبور کردند و سپس مقابل اروگوئه با تساوی بدون گل متوقف شدند. غلبه بر مراکش سبب شد تا یانکی ها 4.22 امتیاز مثبت و تساوی با اروگوئه نیز موجب شد که آمریکا 0.03 امتیاز مثبت را از آن خود کند.

تیم گرگ برهالتر سپس در رقابت های لیگ ملت های آمریکای شمالی و مرکزی برابر کشور ناشناخته گرنادا با 5 گل به پیروزی رسید و 1.80 امتیاز مثبت را به دست آورد و در نهایت آنها بامداد امروز به لطف گل دقیقه 95 جوردن موریس مقابل تیم گمنام السالوادور به تساوی یک – یک دست یافته و از شکست گریختند.

تساوی امروز باعث شد تا 6.69 امتیاز منفی برای آمریکا لحاظ شود و به طور کلی دستاورد این تیم در فیفا دی ژوئن 0.65 امتیاز منفی بود. با این وجود و به دلیل نتایج منفی تیم ملی سوئیس، آمریکایی ها یک پله در رنکینگ جهانی صعود کرده و به جایگاه چهاردهم دنیا رسیدند.

نتایج سینوسی ولز در فیفا دی فشرده

یاران گرت بیل فشرده ترین فیفا دی ممکن را پشت سر گذاشته و طی 14 روز در 5 مسابقه به میدان رفتند. آنها ابتدا کار خود را در لیگ ملت های اروپا با شکست دو بر یک مقابل لهستان آغاز کردند. باختی که 8.13 امتیاز منفی را برای ولز در پی داشت. این تیم در ادامه دیدار مرگ و زندگی خود برای راهیابی به جام جهانی را مقابل اوکراین برگزار کرد که در نهایت با پیروزی یک بر صفر آنان و رزرو بلیت قطر همراه بود.

این پیروزی و صعود به جام جهانی، 11.69 امتیاز مثبت را برای ولز به ارمغان آورد. این تیم سپس دیدارهایش در لیگ ملت های اروپا را از سر گرفت و با گل دقیقه 94 واوت وخورشت مقابل هلند با نتیجه 2 بر یک تن به شکست داد که این نتیجه باعث کسر 6.4 امتیاز از ولز شد. این تیم در ادامه مقابل بلژیک به تساوی یک – یک رسید که این نتیجه نیز دستاورد 3.18 امتیاز مثبتی برای آنان را در پی داشت.

در ادامه نتایج سینوسی ولز، آنها شب گذشته در دژاووی عجیب باز هم با گل لحظات پایانی و در دقیقه 93 مقابل هلند تن به شکست دادند که این باخت 6.29 امتیاز منفی دیگر را نیز برای آنان در پی داشت. به طور کلی ولز در این پنج دیداری که در فیفا دی ژوئن برگزار کرد، با 5.95 امتیاز منفی روبرو شد و با یک پله سقوط در رنکینگ فیفا، به رتبه 19 دنیا بازگشت.

یک بازی، یک پله سقوط؛ سهم شاگردان اسکوچیچ

تیم ملی ایران نیز که فیفا دی پرحاشیه ای را سپری کرد، تنها در یک بازی تدارکاتی برابر الجزایر به میدان رفت و در همان یک مسابقه نیز با نتیجه 2 بر یک تن به شکست داد. این باخت سبب شد تا ملی پوشان با 5.80 امتیاز منفی روبرو شده و در آستانه از دست دادن رتبه نخست آسیا قرار بگیرند.

در صورتی که ژاپن روز گذشته برابر تونس برنده از زمین خارج می شود، رنک نخست آسیا به سامورایی ها می رسید اما شکست این تیم باعث شد که تیم ملی همچنان جایگاه نخست آسیا را برای خود حفظ کند با این وجود، تیم ملی رتبه 21 دنیا را از دست داد و با یک رده نزول، به جایگاه 22 جهان رسید.

بدین ترتیب تمامی تیم های حاضر در گروه دوم رقابت های جام جهانی، فیفا دی منفی و عجیبی را سپری کردند و در این میان تنها تیم ملی آمریکا به واسطه عملکرد ضعیف سوئیس در رنکینگ فیفا یک رتبه صعود داشت.

به طور کلی و در فیفا دی ژوئن، تیم ملی انگلیس 24.25 امتیاز منفی، تیم ملی آمریکا 0.65 امتیاز منفی، تیم ملی ولز 5.95 امتیاز منفی و تیم ملی ایران نیز با 5.80 امتیاز منفی روبرو شدند. جایگاه انگلیس دست نخورده باقی ماند، آمریکا از رتبه 15 دنیا به جایگاه 14 رسید، ولز و ایران نیز با یک پله سقوط در رتبه های 19 و 22 دنیا قرار گرفتند تا شاگردان اسکوچیچ و رقبایشان در جام جهانی، فیفا دی نحسی را سپری کرده باشند.