۰ نفر

طلسم مشترک فرهاد و یحیی در دربی ۹۸

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱
کد خبر: 621138
طلسم مشترک فرهاد و یحیی در دربی ۹۸

شاید گل کلیدی و سرنوشت ساز دربی از روی یک ضربه شروع مجدد باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ورزش سه، یکی از حساس‌ترین دربی‌های چند سال اخیر در حالی برگزار خواهد شد که پرسپولیس و استقلال به عنوان برترین خط حمله لیگ برتر ایران پای به این مسابقه می‌گذارند؛ پرسپولیس با ۳۳ گل‌زده و استقلال با ۳۲ گل‌زده.

* خطر شدید از ضربات کرنر و ایستگاهی

نکته اینکه بازیکنان پرسپولیس در فصل جاری ۱۰ گل را از روی ضربات شروع مجدد به ثمر رساندند تا این ضربات سهم ۳۰.۳ درصدی از گل‌های تیم یحیی گل‌محمدی داشته باشد. ضربات کرنر خطرناک‌ترین اهرم سرخپوشان برای گلزنی از روی ضربات شروع مجدد بوده و این تیم دو گل را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است.

این در حالی است که بازیکنان استقلال سهم بیشتری از گلزنی در ضربات شروع مجدد داشته‌اند. آبی‌پوشان ۱۵ گل (۴۶.۸٪) را از روی ضربات شروع مجدد وارد دروازه حریف کردند که در این بین ۷ گل با پنالتی به ثمر رسیده تا آبی‌پوشان بیشترین نرخ تبدیل پنالتی به گل را داشته باشند.

با این حساب از بین ۶۵ گلی که سرخابی‌ها در فصل جاری زدند، روی هم ۲۵ گل از روی ضربات شروع مجدد رقم خورد تا به این ترتیب به صورت طبیعی ۳۸.۴٪ احتمال گلزنی به روشهای کرنر، ضربات ایستگاهی و پنالتی در شهرآورد پیش رو بالا برود.

* آسیب پذیری ویژه در ضربات شروع مجدد

نکته دیگری که احتمال گلزنی از روی این ضربات را بیشتر می‌کند، این است که علاوه بر توانایی بازیکنان پرسپولیس و استقلال در گلزنی از نقطه کرنر، پنالتی و ایستگاهی، به همان اندازه و چه بسا بیشتر از این نقاط آسیب پذیر هستند.

از بین ۱۶ گلی که این فصل وارد دروازه پرسپولیس شده، ۸ گل (۵۰٪) با ضربات شروع مجدد بوده که نشان می‌دهد استقلال امکان خطرسازی روی دروازه پرسپولیس به این شکل را دارد.

در اردوی استقلال، اوضاع چه بسا بدتر هم هست. استقلال از ۸ گلی که در این فصل دریافت کرده، تنها سه گل در جریان بازی بوده و ۵ گل از روی ضربات شروع مجدد وارد دروازه آبی‌ها شده است. البته شاید در آمار استقلال این نکته را باید گفت که خط دفاعی منسجم استقلال شاید تنها در مقابل این حربه آسیب پذیر باشد یا این آسیب پذیری در ضربات شروع مجدد بیشتر است.

دربی

بنابراین فصل مشترک ۵۰٪ گل‌های خورده پرسپولیس و ۴۶.۸٪ از گل‌های زده استقلال و همچنین فصل مشترک ۶۲.۵٪ گل‌های خورده استقلال و ۳۰.۳٪ گل‌های زده پرسپولیس از ضربات شروع مجدد، این نکته را نشان بدهد که چه درصد بالایی احتمال دارد که گل دربی از روی حرکات در جریان بازی نباشد.

* یک طلسم بزرگ پیش روی استقلال و پرسپولیس

اگرچه آمار و ارقام این فصل پرسپولیس و استقلال نشان می‌دهد که شانس گلزنی از ضربات ایستگاهی بسیار بالاست اما نکته مهم این است که در ۷ شهرآورد اخیر هیچ گلی به این شکل به ثمر نرسیده است.

آخرین بار که یک ضربه شروع مجدد وارد دروازه یکی از این دو تیم شد، زمانی بود که احمد نوراللهی کرنر ارسالی روی دروازه مهدی رحمتی را با ضربه سر همراه کرد و تیم برانکو ایوانکوویچ را به پیروزی رساند.

نکته جالب اینکه در همان دربی و بازی بعدی پرسپولیس و استقلال، آبی‌پوشان یک پنالتی از دست دادند تا به این شکل سایه از دست دادن پنالتی هم روی این تیم سنگینی کند.

به هر حال باید دید تیم یحیی و مجیدی که در استفاده از ضربات ایستگاهی تبحر و توانایی ویژه نشان داده‌اند، آیا می‌توانند این طلسم را پشت سر بگذارند یا خیر؟