۰ نفر

پشت پرده حذف استقلال و پرسپولیس از زبان وزیر

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۴۹
کد خبر: 618477
پشت پرده حذف استقلال و پرسپولیس از زبان وزیر

وزیر ورزش و جوانان درباره مسائل رخ‌ داده در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و خصوصی‌سازی آنها صحبت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ورزش سه، سید حمید سجادی در مراسم جشن ملی خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در هتل المپیک ضمن عرض خیر مقدم به سلاجقه معاون رییس جمهوری، خاندوزی وزیر اقتصاد، مدیرعامل و پیشکسوتان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و همچنین خسته نباشید به قربان‌زاده رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: اتفاق مبارکی در آغاز ماه شعبان و اعیاد شعبانیه با خصوصی‌سازی این دو باشگاه افتاد و برگ زرینی در تاریخ ورزش جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.

خصوصی‌سازی جوانان را امیدوارتر می‌کند

وی ادامه داد: اتفاق خوبی شروع شده و از اینجا به بعد مثل هواپیمایی است که به پرواز درآمده و حالا مسئولیت سنگین‌تری برعهده داریم. به نظرم کار شجاعانه‌ای اتفاق افتاده و حالا نسل جوان می‌توانند برای طرفداری از این دو باشگاه امیدوارتر باشند و کانون توجه و امید برای جوانان خواهد بود.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: این‌گونه اتفاقات که در ورزش رخ می‌دهد، برای جوانان هم هست و امیدوارم صدای بنده به گوش تمام مسئولان برسد و این‌گونه اتفاقات(خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس) را حمایت کنند.

سجادی ضمن تقدیر از افرادی که در راه خصوصی‌سازی دو باشگاه کمک کرده‌اند، گفت: ابتدا باید از دکتر رییسی تشکر کنم چون در روزهای منتهی به انتخابات و قبل از اینکه ایشان رییس جمهور شوند، جامعه محترم ورزش که دیداری با ایشان داشتند و در آن جمع آقای پرویز مظلومی درخواست کرد این دو باشگاه را واگذار کنید و آن را به مردم بسپارید که دکتر رییسی آنجا چنین قولی را دادند؛ ما هم دیدیم که در اولین مکاتبه، دستورات لازم را دادند و پس از آن نیز همکاران ایشان، وزیر اقتصاد و ... یک کار جهادی را در پیش گرفتند و کار مردمی و انقلابی در این زمینه اتفاق افتاد که جای تقدیر و تشکر دارد.

 تشکیل تیم‌های بانوان در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس

وی یادآور شد: یک خواهش از آقایان آجورلو و درویش و اعضای هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دارم که دستور و یک جبر نیست؛ خانم‌های ورزشکار خیلی دوست دارند پیراهن این دو تیم را بپوشند؛ ان‌شاالله برنامه‌ریزی کنید تا تیم‌های بانوان نیز در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال شکل بگیرند.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: خیلی از خانم‌های ورزشکار دوست دارند این شور و هیجان، طرفداری، هویت‌بخشی سندیت بخشی، رشد و پویایی و آینده بهتر برای ورزش خودشان را در این دو باشگاه رقم بزنند که فکر می‌کنم خواسته به حقی برای بانوان ورزشکار است؛ پیشاپیش از مدیر عامل دو باشگاه تشکر می‌کنم و امیدوارم این امر تحقق یابد.

توجه باشگاه‌ها به کشتی پهلوانی و چوگان

سجادی ادامه داد: یک خواهش قبل از واگذاری دو باشگاه داشتم؛ درست است که حدود ۱۰۰ سال ورزش نوین و سازمان‌یافته امروزی را در ورزش ایران داریم که خیلی از کشورهای دیگر نیز همین‌طور هستند ولی وقتی به تاریخ برمی‌گردیم، درباره المپیک باستان که چند هزار سال قبل برگزار می‌شد و ما هم در آن مقطع ورزش داشتیم، کمتر صحبت می‌شود. امروز در دنیا کمتر یاد می‌کنند که ایران چه بوده و چه تمدنی در ورزش داشته است.

وی یادآور شد: ما ۴ هزار سال قبل کشتی پهلوانی داشتیم که سبک آن کمی فرق می‌کرد و به رزم شباهت داشت. از یک مقطع، این کشتی پهلوانی به یک‌سری ورزش‌ها در گود در زیر زمین‌ها تبدیل شد(به ویژه در دوره مغول)؛ که برای دفاع از کشور دور هم جمع می‌شدند و بعدها تبدیل به ورزش و گود زورخانه شد.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: یکی دیگر از ورزش‌هایی که در تاریخ ایران قدمت دارد، چوگان است که در دنیا به نام پولو از آن نام می‌برند. فقط به‌عنوان خادم ورزش و جوانان آرزوی خودم را می‌گویم و تصمیم‌گیری را برعهده مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌گذارم. چوگان پایه خیلی از ورزش‌های امروزی در جهان است ولی وقتی مسابقات باشگاهی در کشورمان برگزار می‌شود، چهار، پنج تیمِ باشگاهی بیشتر نیستند.

امیدوارم شاهد حضور تیم‌های آبی و قرمز در چوگان باشیم

ورزش مدرن امروز، زیربنای دستورالعمل خیلی از رشته‌های ورزشی است. در دنیا نیز خیلی مطرح است ولی زمانی که مسابقات باشگاهی آن در کشورمان برگزار می‌شود. در چوگان چهار، پنج تیمِ باشگاهی بیشتر نداریم. حیف نیست چوگان با این قدمت در کشور برگزار می‌شود، ما فقط این تعداد تیم داشته باشیم؟ این فقط یک خواهش بود و تصمیم گیری آن برعهده دو تیم مردمی بماند که اگر تصمیم گرفتند، یک روزی نیز ما در چوگان تیم‌های آبی و قرمز داشته باشیم.

پروپوزال خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به دستم رسیده

آقای دکتر خاندوزی عزیز! در همین چند روز که این اتفاق افتاده، پروپوزال دو موضوع پایان نامه در رابطه با نحوه واگذاری و فرصت‌های پیش رو برای خصوصی سازی دو باشگاه به دست من رسیده است و اینکه فوائد آن برای ورزش در جامعه‌ای مانند ایران چیست؛ اتفاق مبارکی است. آقای دکتر نیک بخش به‌عنوان مدیر مرکز پژوهش‌ها این خبر خوب را به من دادند و خیلی خوشحالم که هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده، سه پروپوزال از جنس اقتصاد در ورزش و فوتبال به دست ما رسیده است. ان‌شاءالله یافته‌های پژوهش‌های ورزشی در مدیریت ورزش استفاده شود.

امیدوارم باخصوصی‌سازی بارقه‌های امید را در کشور شاهد باشیم

ما تکالیف مختلف در وزارت ورزش و جوانان داشتیم و داریم. اتفاقی که اکنون رخ داده و در محضر شما عزیزان و ملت بزرگ ایران هستیم، یک تکلیف قانونی بوده که برعهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شد. از وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی سازی تشکر می‌کنیم که با تکنیک بسیار جالب، این اتفاق با بهترین شکل در حال رخ دادن است. اعتمادی که در این دو روز از هواداران واقعی دیدیم، ان‌شالءالله اجرایی می‌شود. امیدواریم که این کار مرحله به مرحله به اجرا دربیاید و بار دیگر بارقه‌های امید برای ورزش کشورمان را شاهد باشیم.

درباره سرخابی‌ها، شعار ما می‌توانیم را اجرا کردیم

تکالیف متعدد دیگری داریم. دولت، یک دولت مردمی است. به گفته رییس محترم جمهور، جمله ما می‌توانیم را باید نشان دهیم. این کاری است که در مورد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رخ داد. از این به بعد، کارهای تخصصی و بسیار دقیقی را پیش رو داریم که این کار تخصصی برعهده اعضای محترم هیئت مدیره است. ما حتما به برگزاری جلسات تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، در اختیار داشتن مشاوران خوب نیاز داریم تا سال به سال که گزارش می‌دهیم، خوب سپری شود تا اثرات و فواید آن در جامعه ورزشی‌مان دیده شود.

 مهلت ۵ روزه AFC در شأن فوتبال ایران نبود

ما شنیده بودیم که می‌گفتند فوتبال ایران آقای آسیاست. اما با اتفاقاتی که در AFC رخ داد، با بی‌نظمی‌هایی که از گذشته بود، از سال ۲۰۱۵ همه اینها را مرور کردیم و ورق زدیم. به ما برخورد وقتی که به ما اولتیماتوم دادند. خیلی جا خوردیم وقتی به ما گفتند که ۵ روز برای راستی آزمایی فرصت دارید. واقعا شأن ملت بزرگ ایران این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما ۵ روز فرصت بدهد؟

به‌خاطر بدقولی‌ها، به ما اولتیماتوم دادند

شرکتی که طرف قرارداد کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، به‌خاطر بدقولی‌ها و بدعهدی‌ها و اطلاعات اشتباهی که به‌صورت سهوی و عمدی داده بودیم، به فوتبال ایران و آقای آسیا ۵ روز اولتیماتوم می‌دهند.  اسم آن را نیز گذاشته بودند راستی آزمایی.

شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی سرخابی‌ها بودم

واقعا در آن ۵ روزفرصت، شبانه‌روزی تلاش کردیم. من هیچ موقع فراموش نمی‌کنم، اول وقت روز پنج‌شنبه‌‎ای بود که اولین تماس تلفنی برای پیگیری آن ۵ روز را با آقای خاندوزی داشتیم و خداوکیلی دوشنبه آخر وقت انبوهی از اطلاعات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آپلود شد.

 در AFC به مدارک استقلال و پرسپولیس توجهی نکردند

فکر نمی‌کنم به این مدارک توجهی کرده بودند و رای خودشان را صادر کردند و باعث دلگیری هواداران دو باشگاه شد. همه ما نیز می‌دانیم که این رأی منصفانه نبود. خب هم اعتراض کردیم و هم درخواست تجدیدنظر دادیم. به هر دلیل تصمیمی بود که گرفته شده بود و زیبنده نام ما در ورزش نبود. زیبنده اتفاقات و دورخیزی که جمهوری اسلامی در ورزش کرده است، نبود. همه در ورزش کار و تلاش کردیم و همه ما در جبهه‌ای مانند دوران دفاع مقدس در ورزش کار کرده‌ایم. دوست نداشتیم برای این قسمت از ورزش و آن هم فوتبال، رشته‌ای که در رسانه ملی و در انواع جراید و فضای مجازی مورد استقبال است و آدم‌ها و ورزشکاران مردمیِ خوبی در آن است، چنین اتفاقی بیفتد.

 ما ورزشکاران آنقدر هم آدم بدی نیستیم

فوتبال رشته‌ای که در رسانه ملی و انواع اقسام جراید و فضای مجازی خیلی مورد اقبال است و خیلی آدم خوب در آن هست و خیلی ورزشکاران مردمی در آن هست. ۹۹ درصد چیزهایی که در مورد ما ورزشی‌ها می‌گویند؛ قبول نداریم، در هرجایی خوب و بد وجود دارد. نسبت بگیریم و ببینیم نسبت آن در ورزش چقدر است. ما ورزشی‌ها آنقدر هم بد نیستیم و آنقدر بی‌پروا و خدایی نکرده بی تفاوت به خون شهدا نیستیم. تعصب هم داریم و اصلا یک ورزشکار را ببینید وقتی پرچم بالا می‌رود، اشک شوقش نمی‌آید؟ چفیه را می‌آورد کنار اسلحه می‌گذارد و اولین کاری که بعد از کسب طلای المپیک می‌کند، این است که چفیه را باز می‌کند و سجده شکر می‌‌زند.

دوست داریم ارزش‌هایمان را بین‌المللی کنیم

در دنیا ‌مواردی را داریم اما به‌ندرت؛ در رده نونهال، وقتی قرعه‌ ورزشکاری به رژیم اشغالگر قدس می‌افتد، آن بچه مصاحبه می‌کند و در عالم خردسالی می‌گوید من با کشوری که بچه‌هایی مثل من را می‌کشد، بازی نمی‌کنم. دوست داریم همه این‌ها در میادین بین المللی رخ‌نمایی کند.

برای صعود به جام جهانی یک باخت هم نداشتیم

امروز صحبت از فوتبالمان است، فوتبال دوست داشتنی که همه شبانه‌روز مشغول تلاش در آن هستند. تیم ملی خوبی که داریم و همه کارشناسان می‌گویند آقای سجادی چه ستارگانی داریم. در بازی‌های مقدماتی جام جهانی، باختیم؟ نباختیم و فقط یک مساوی داریم. دو بازی دیگر هم داریم و دوست داریم سربلند خارج شویم. برای تیم ملی در بهار ۱۴۰۱ آرزوی موفقیت داریم و پیش بینی شده بعد از کره جنوبی، در مشهد مقدس میزبان لبنان باشیم. انشالله امام رضا بطلبد و برویم به کمک تیم ملی و لذت ببریم و بازهم دور هم باشیم.

پرسپولیس و استقلال الگوی خوبی هستند

یک بخش دیگر در معاونت ورزش‌های قهرمانی که در حوزه آقای پولادگر است، بحث نهایی شدن نظام باشگاه‌داری است و شامل همه باشگاه‌ها می‌شود. اتفاقا پرسپولیس و استقلال الگوی خوبی برای خصوصی‌سازی است تا همه باشگاه‌ها مردمی شوند و واگذار شوند.

دربی با ۲۰ هزار تماشاگر برگزار می‌شود

یک خبر خوبی هم که آقای شهیدی به من دادند، مصوب شد که دربی پیش رو با تماشاگر باشد اما سی درصد. مجوز گرفتند که ۱۰ هزار نفر از پرسپولیس و ۱۰ هزار نفر از استقلال در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند و یک جشن سازماندهی شده را بگیرند. از اینجا به بعد هم هوادار هستند و هم سهامدار؛ یک رقابتی هم هست که یک تیم می‌گوید جمعیت ما آنقدر است و دیگری می‌گوید جمعیت ما آنقدرِ دیگر. حالا اینجا می‌توانند نشان بدهند که کدام یک سهامدار بیشتری دارند.

 ۶ ماه شبانه‌روزی داشتیم

من دوست داشتم گزارشی بدهم و خداوند را شاهد می‌گیرم که در این ۶ماه، ۶ماهِ شبانه‌روزی، سنگین و پرتلاش را داشتیم. خودمان راضی نیستیم اما اتفاقاتی افتاده که می‌تواند تکیه گاهی باشد برای پرش و گام‌ها که دورخیز ما را استوارتر کند. از پیشکسوتان و بزرگترهای خودم تشکر می‌کنم. آقای آجورلو خانم محمدیان را منصوب کردند برای تیم زنان استقلال و امیدوارم آقای درویش هم زودتر اقدام کنند. استقلال الآن پیشرو در ورزش بانوان است. هم‌دوره‌های ما در ورزش مثل آقای فنونی زاده هم مو سپید کردند و از آنها هم تشکر دارم.