۰ نفر

کادرفنی امیدها در دسترس نیست؛

المپیک ایران در برزخ جدایی یا بازگشت مهدوی کیا!

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۰۲
کد خبر: 609056
المپیک ایران در برزخ جدایی یا بازگشت مهدوی کیا!

پس از نتایج درخشان در مقدماتی جام ملتهای آسیا، حالا در آستانه یک تورنمنت مهم، تیم امید ایران وضعیتی مبهم و نگران‌کننده دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ورزش سه، جام ملتهای آسیا در رده زیر 23 سال در حالی برگزار خواهد شد که ایران در سید دو این رقابت ها قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که در گروه بسیار سختی قرار بگیرد چراکه در سید یک و سوم این رقابت ها تیم های قدرتمندی از آسیا حضور دارند و هر گونه غفلت در آماده سازی ممکن است پرونده ایران را در همان دور اول مسابقات ببندد.

ایران باید از بین تیمهای سید اول با یک حریف (ازبکستان، کره جنوبی، عربستان و استرالیا) همگروه شود که حتی تقابل با ازبکستان هم باتوجه به میزبانی این تیم، دشواری خاص خود را خواهد داشت. سید سوم (عراق، قطر، ویتنام و ژاپن) نیز یک حریف برای ایران در برخواهد داشت تا به این ترتیب با هر حالت در قرعه کشی، ایران برای صعود به دور حذفی با عملیاتی بسیار سخت مواجه باشد که همین موضوع نیاز به تدارک جدی را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

نکته مهم اینکه مسابقات پیش رو مقدماتی المپیک نیست اما تقریبا همه تیمهای مدعی عنوان کرده‌اند که این تورنمنت را به عنوان گامی مهم در تدارک برای مسابقات اصلی که سال 1402 برگزار خواهد شد می‌بینند و بی تردید از دست دادن این فرصت برای تیم ایران نیز می‌تواند طلسم 48 ساله صعود به المپیک را ادامه دهد.

در حال حاضر وضعیت تیم امید یک سردرگمی مطلق با توجه به مسائل رخ داده بعد از حضور مهدی مهدوی‌کیا در قطر و همچنین مسائل مربوط به قرارداد او در فدراسیون فوتبال است؛ در این مدت حسن کامرانی فر دبیر فدراسیون بارها درباره ادامه همکاری با ستاره سابق تیم ملی اظهار نظر کرده اما هیچ نشانه ای مبنی بر قطعیت این تصمیم وجود ندارد و خود مهدوی‌کیا هم ترجیح داده در این باره سکوت کند.

المپیک ایران در برزخ جدایی یا بازگشت مهدوی کیا!

در حال حاضر تیم زیر ۲۳ سال ایران برای حضور در رقابت های سنگین پیش رو فیفادی قبلی را از دست داده و باید در فیفادی بعدی در فروردین ماه دور هم جمع بشود که این مساله مستلزم قبول مسئولیت این تیم از سوی مهدی مهدوی‌کیا با توجه به شرایط امروز است؛ در غیر این صورت اگر به هر دلیلی مهدوی‌کیا نخواهد به این کار ادامه دهد فدراسیون باید سریعا مربی جدیدی را جایگزین کیا کند که این موضوع با توجه به اهمیت پست امید و همچنین تعداد نه چندان زیاد مربیان شاخص در دسترس تبدیل به معمای بعدی فوتبال ایران خواهد شد.

تیم امید در دوره گذشته نیز به این مساله مبتلا بود و پس از سرگردانی میان گزینه هایی مثل کرانچار و فرهاد مجیدی در نهایت با زوج حمید استیلی و امیرحسین پیروانی وارد رقابت های انتخابی المپیک شد که با وجود شایستگی از دور این رقابت ها کنار رفت. تیم ایران در دوره های مختلف و در دوران آماده سازی با کرانچار و مجیدی کار کرد و در نهایت در بازی های پایانی با هدایت حمید استیلی به میدان رفت؛ در حالیکه چند ماه پیش از تصدی استیلی، یحیی گل‌محمدی موافقت خود را برای حضور در این پست اعلام کرده بود.

در حال حاضر بهترین گزینه ادامه کار با مهدی مهدوی‌کیا و دستیاران او است اما با توجه به مسائل پیش آمده معلوم نیست که مهدوی‌کیا به کار خود در فوتبال ایران ادامه می‌دهد یا نه. در این زمینه تماس ما مسئولان فدراسیون و اعضای هیات رییسه نیز به نتیجه نرسید و آنها نیز اطلاع دقیقی از این موضوع نداشتند. حسن کامرانی‌فر هم که ادعا کرده قرارداد مهدوی‌کیا به زودی امضا می‌شود، در این زمینه باید پاسخ شفاف و صریح خود را در اختیار کمیته جوانان بگذارد که اگر قرار به ادامه کار مهدوی‌کیا است، برای اردو تصمیم گیری شود و اگر مساله به سمت دیگری می‌رود، فدراسیون سریعا برای نفر بعدی تصمیم بگیرد.