۰ نفر

طارمی، آزمون و رویای صعود از مرحله گروهی جام جهانی

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۱۱
کد خبر: 607376
طارمی، آزمون و رویای صعود از مرحله گروهی جام جهانی

ایران سومین صعود پیاپی به جام جهانی را با رکوردهایی قابل تحسین جشن گرفته و اغراق نیست اگر این نسل فوتبال ایران که به بلوغ و پختگی هم رسیده را یک نسل طلایی بنامیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ورزش سه، طارمی و آزمون را می توانیم باارزش‌ترین ستاره‌های این دوران بدانیم؛ دو مهاجمی که به خوبی نقش مکمل را برای هم بازی می‌کنند و تاثیر زیادی در موفقیت‌های اخیر تیم ملی داشته‌اند.

مهدی طارمی (6 بازی) با 4 گل و 2 پاس گل و سردار آزمون (5 بازی) با 2 گل و 3 پاس گل نقش پررنگی در صعود ایران به جام جهانی 2022 قطر داشتند. دو ستاره بین‌المللی ایران اما در همه بازی‌ها حضور نداشتند و ایران از هشت بازی مقدماتی جام جهانی فقط در سه بازی از حضور همزمان این دو استفاده کرد. اسکوچیچ در بازی‌هایی که طارمی و آزمون را در اختیار داشته بیشتر از آرایش 2-4-4 استفاده کرده اما در نبود یکی از دو مهاجم اصلی آرایش تیم ملی به 3-3-4 یا 1-3-2-4 تغییر کرده است. آمار تیم ملی در شاخص‌های هجومی تفاوت‌های معناداری را بین ایران با زوج طارمی-آزمون و بدون این زوج نشان می‌دهد. 

01687955

در سه بازی دور رفت مقابل امارات، عراق و کره جنوبی، طارمی-سردار زوج هجومی ایران را تشکیل دادند. بر اساس آمار سایت یازده ایران در حضور همزمان طارمی و آزمون به طور متوسط در هر 90 دقیقه 46.5 درصد  مالکیت توپ داشته و 11 شوت و 1.67 گل زده ثبت کرده است. تیم اسکوچیچ اما در غیاب یکی از این دو به طور متوسط 65 درصد مالکیت توپ داشته و با 15.8 شوت به متوسط 1.4 گل زده در هر بازی رسیده است؛ آماری که نشان می‌دهد ایران در حضور همزمان طارمی-آزمون مالکیت توپ کمتری داشته و کمتر هم به موقعیت ضربه زنی رسیده اما بهره‌وری بهتری در استفاده از موقعیت‌‌ها داشته‌است.

ایران حالا در استانه حضور در سومین جام جهانی پیاپی، تجربه حرفه‌ای و بین‌المللی بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته دارد. عمده بازیکنان تیم ملی بازی در اروپا و حضور در جام جهانی را تجربه کرده‌اند و در فاصله یک سال تا جام جهانی آزمون به لورکوزن پیوسته و هر روز از احتمال انتقال طارمی به یکی از تیم‌های بزرگ اروپایی صحبت می‌شود، صیادمنش ماجراجویی تازه ای در انگلیس در پیش دارد و بازیکنان تیم ملی در هلند، انگلیس، آلمان، اسپانیا، پرتغال، بلژیک و ... می درخشند. درخشش طارمی و سردار در اروپا و فرصت طلبی خیره‌کننده‌شان در فوتبال ملی ایران را امیدوار کرده تا برای اولین بار صعود از مرحله گروهی جام جهانی را جشن بگیریم.

01688884

سردار در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در هر بازی که حضور داشته یا گل زده یا پاس گل داده و طارمی هم که در 6 بازی به میدان رفته فقط بازی با کره جنوبی را بدون گل یا پاس گل به پایان رسانده است.

01688886

نکته دیگری که به خوبی هماهنگی بالای مهره‌های هجومی ایران را نشان می دهد این است که آزمون دو پاس گل به طارمی داده و هر سه گل جهانبخش در این مرحله هم روی پاس گل‌های طارمی و آزمون به ثمر رسیده است.

مهدی طارمی و سردار آزمون

بر اساس آمار سایت یازده طارمی که در دو پست مهاجم و وینگر برای تیم ملی بازی کرده بیشتر از آزمون در بازیسازی نقش داشته و با 10 دریبل و 8 پاس کلیدی یک از تاثیرگذارترین بازیکنان ایران در طراحی حمله است. آزمون اما فقط به عنوان مهاجم مرکزی بازی کرده و بیشتر سعی کرده خود را در موقعیت زدن ضربه نهایی قرار دهد. آزمون فقط سه پاس کلیدی داده که هر سه بار ایران به گل رسیده است.   

01688885