۰ نفر

نماینده تبریز در مجلس: تعلل در روند واگذاری تراکتور را پیگیری می‌ کنیم

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۵
کد خبر: 600682
نماینده تبریز در مجلس: تعلل در روند واگذاری تراکتور را پیگیری می‌ کنیم

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر درمورد انتقال تراکتور و ماشین‌سازی خللی ایجاد شود یا اتفاقی خلاف تعهدات وزیر رخ بدهد، دولت باید خود را مهیای پاسخگویی و رویارویی با افکار عمومی آذربایجان کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، احمد علیرضا بیگی ، درباره دلیل کند پیش رفتن روند دو باشگاه تراکتور و ماشین‌سازی به شرکت مس سونگون اظهار داشت: در جلسه‌ای که با وزیر صمت داشتیم وی متعهد شد ظرف یک هفته کارهای اجرایی مربوط به این واگذاری را انجام بدهد و محوریت کار را هم به استاندار آذربایجان شرقی محول کرد.  در آن جلسه درباره کلیات موضوع توافق و قرار شد پیرامون چهار موضع اقدام شود. وزیر صمت و نیکزاد، نایب رئیس مجلس هم روی این مضوع صحه گذاشتند.

وی ادامه داد: این چهار موضوع در خصوص اختصاص اشتغال به مردم آذربایجان شرقی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تکمیلی مس، انجام تشریفات قانونی برای تشکیل شرکت مس آذربایجان و در نهایت مشارکت شرکت ملی و مس آذربایجان در مسئولیت‌‌های اجتماعی است مانند کاری که در کرمان اتفاق می‌افتد. یکی از این موارد تشابه هم موضوع فوتبال است. همانگونه که شرکت ملی مس در کرمان عهده دار اداره تیم‌هایی مانند مس کرمان، مس سرچشمه، مس نوین، مس شهربابک و مس رفسنجان است باید مشابه این اقدام هم برای دو باشگاه ماشین‌سازی و تراکتور تبریز اتفاق بیفتد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وزیر صمت در این مورد تعهد داده و اکنون استاندار باید درباره چگونگی پیشرفت کار توضیح بدهد. اصل انتقال مورد توافق قرار گرفته و مباحثی مثل شیوه قیمت‌گذاری و تعیین مدیریت به عنوان مسائل جزئی باقی مانده که برعهده دولت است و  ما به عنوان نماینده مجلس در این موضوع دخالت نمی‌کنیم.

بیگی در مورد برخی مقاومت ها برای قطعی شدن این انتقال توضیح داد: این موضوع طبیعی است. 85 صدم درصد درآمدهای شرکت ملی مس باید صرف مسئولیت‌های اجتماعی شود. با احتساب درآمد 50 هزار میلیاردی این شرکت در سال، این درصد رقمی در حدود 450 میلیارد تومان خواهد شد. به شرکت مس گفته‌ایم توضیح بدهند در سال‌های اخیر این حق قانونی مردم آذربایجان را چگونه مصرف کرده‌اند اما نتوانستند پاسخ یا حساب و کتاب درستی به ما تحویل بدهند. تنها موردی که درباره ورزش ارائه داده‌اند همین هزینه‌هایی است که برای تیم فوتسال مس سونگون هزینه شده است. البته درمورد احداث بزرگراه هم گزارش داده‌اند که این موضوع مربوط به سال 90 است. در طول این 10 سال تعلل کرده و اکنون برای هزینه‌ای که باید آن سال اتفاق می‌افتاد برای ما حساب سازی می‌کنند. تمام این مسائل را به صورت جدی از شرکت ملی مس مطالبه می‌کنیم.

وی درخصوص نحوه پرداخت بدهی‌های باشگاه تراکتور در صورت قطعی شدن این انتقال عنوان کرد: واگذاری و فروش یک باشگاه هم مانند خانه، کارخانه و ماشین شیوه‌ای دارد. می‌توان بدهی را از اصل قیمت کم می‌کنند و این موضوع کاری ندارد. از نظر ما تراکتور دارای ارزش به مراتب بالاتری از دو تیم پایتخت‌نشین استقلال و پرسپولیس است. در مورد این دو تیم تجربه قیمت‌گذاری داریم. سازمان خصوصی‌سازی این دو باشگاه را قیمت‌گذاری کرده و  می‌خواهد 19 درصد سهام آنها را در بورس عرضه کند. بحث غیر روشن نیست بلکه واضح است.

این نماینده مجلس در خصوص اقدامات احتمالی که در خصوص انجام نشدن این انتقال، گفت: نمایندگان مجمع آذربایجان تعهداتی را از وزیر صمت گرفته‌اند. اگر در این مورد خللی ایجاد شود یا اتفاقی خلاف تعهدات وزیر رخ بدهد، دولت باید خود را مهیای پاسخگویی و رویارویی با افکار عمومی آذربایجان کند. هم درمورد بحث کلان استان درخصوص درآمدهای مس که تاکنون به آن نائل نیامده‌ایم و هم درباره مسئولیت‌های اجتماعی که این شرکت نسبت به استان داشته و به آنها عمل نکرده است مشغول پیگیری هستیم. ما هم این تعلل درباره واگذاری دو باشگاه را قبول نکرده و جدی موضوع را پیگیری خواهیم کرد. زمانبندی در نظر  گرفته شده برای این انتقال تمام شده و اکنون پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور بسته است. هواداران هم منتظرند شرکت مس و وزیر صمت به تعهدات خود عمل کنند.