۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

انتظار بی جای استقلال و پرسپولیس؛ دروغ می گفتید تا به آسیا برویم!

۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱
کد خبر: 598152
انتظار بی جای استقلال و پرسپولیس؛ دروغ می گفتید تا به آسیا برویم!

دو باشگاه پرسپولیس و استقلال درحالی کمیته بدوی را مقصر حذف از لیگ قهرمانان می دانند که اصل ماجرا فراموش شده است.

اقتصاد آنلاین – امیر جهانی؛ استقلال و پرسپولیس بعد از ماجرای حذف شدن از لیگ قهرمانان 2022  آسیا توپ را به زمین کمیته بدوی و کاظم اولیایی انداختند. مجید صدری سرپرست باشگاه پرسپولیس که مستقیما مدعی شد اولیایی مقصر اصلی حذف سرخابی ها از آسیا است: "تمام ضربه ای که به باشگاه پرسپولیس وارد شد به خاطر مصاحبه اول و گزارش های اولیایی بود و همه مستندات این موضوع موجود است. ما برخلاف آن چیزی که دوستان گفتند، عمل نکردیم. موضوع مجوز حرفه ای برای دوره مدیریت من و آجرلو نیست و مسائل آن مربوط به سال های گذشته است. ما همه این موارد را پاسخ دادیم. کمیته استیناف ۳ ماه به ما مهلت داده بود و زمان آن هنوز فرانرسیده است." پس از آنهم نوبت به استقلالی ها رسید تا در قالب یک بیانیه از کمیته بدوی و اولیایی انتقاد کنند:" اکنون که مشخص گردیده رای کمیته بدوی درخواست مجوز حرفه ای دلیل حذف باشگاه استقلال از لیگ قهرمانان آسیا بوده، مهمترین سوال این است که چرا این کمیته، امسال رویه متفاوتی را پیش گرفت و درخواست باشگاه استقلال برای صدور مجوز حرفه ای را رد کرد؟ چه تفاوتی نسبت به سال های گذشته به وجود آمد که ماهیت رای این کمیته تغییر کرد؟ آیا این کمیته نمی توانست با توجه به نداشتن بدهی قطعی، با لحاظ کردن جریمه، مجوز یا فرصت لازم را به باشگاه استقلال بدهد؟ این کمیته در سالهای گذشته با چه استانداردی مدارک را تایید می کرد که اکنون متفاوت شده است؟ این کمیته چه تعاملی با باشگاهها در طول سال دارد و آیا اعضای آن اجازه دارند تا درباره حکم کمیته استیناف نظر دهند و آن را مرتبط به فشار برخی نهادها بدانند؟ آیا چنین سخنانی در حیطه اختیارات اعضای این کمیته قرار دارد؟ چرا قبل از رد درخواست باشگاه استقلال از مسئولین این باشگاه توضیحی درباره مدارک خواسته نشد و تنها خبر رد این درخواست به صورت رسمی ابلاغ گردید؟"

کاظم اولیایی مدیرعامل اسبق استقلال که آبی پوشان در اوایل دهه هفتاد با مدیریت او ستاره های زیادی ازجمله احمدرضا عابدزاده، مجید نامجومطلق و رضا احدی را از دست دادند تا راهی باشگاه رقیب شوند، حال در قامت رئیس کمیته بدوی، در ماجرای حذف آبی پوشان از آسیا هم نامش به عنوان مقصر اصلی این پرونده مطرح شده است و هم استقلالی ها و هم پرسپولیسی ها او را مقصر می دانند. همچنین علی خطیر کارشناس حقوقی و معاون اسبق باشگاه هم مدعی شده است که حذف سرخابی ها از آسیا کار کمیته بدوی و فدراسیون فوتبال است:" من همان زمان هم گفتم که AFC در کار نیست و خود کمیته بدوی فدراسیون فوتبال این دو باشگاه را حذف کرده است. آدرس غلط به هواداران می دهند، AFC در این مسئله کاری نکرد، مشکلات این دو باشگاه در سالهای قبل به مراتب بیشتر بوده است. متأسفانه امسال فدراسیون فوتبال بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست، این دو باشگاه را حذف و AFC را حساس کرد تا مجوز این دو باشگاه را باطل کند."

اما تمام این صحبت ها یک نقطه مشترک دارد و آنهم نقش فدراسیون فوتبال و کمیته بدوی در حذف سرخابی ها از آسیا است. با این تفاسیر ولی یک نکته مهم در این میان وجود دارد و آنهم این است که هیچکدام از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس منکر نداشتن شرایط اخذ مجوز حرفه ای نیستند. تمام صحبت سرخابی ها و منتقدان اولیایی و کمیته بدوی این است که چرا مانند سالهای گذشته باوجود این مشکلات و معایب، کمیته بدوی مجوز حرفه ای را تائید نکرده تا حذف نشوند. در شرایطی که با این قبیل مصاحبه و اعتراض ها به هواداران اینگونه القا شده است که کمیته بدوی و اولیایی در ماجرای صدور مجوز حرفه ای کارشکنی کرده است اما اصل ماجرا چیز دیگری است. آنها معترض هستند که چرا کمیته بدوی مانند گذشته به AFC دروغ نگفت و قانون را دور نزده است! فارغ از اینکه اصولا کمیته بدوی همانطور که سرخابی ها ادعا می کنند تلاش نکرده تا AFC را مثل همیشه فریب دهد و یا اصلا برای فصل جدید می توانسته چنین کاری را انجام دهد یا نه، به لحاظ حرفه ای و اخلاقی نمی شود شخص یا گروهی را به دلیل رفتار حرفه ای و راستگویی مورد هجمه قرارداد و سرزنش و شماتت کرد که چرا دروغ نگفتید و فریبکاری نکردید!

این موضوع با کارشکنی تفاوت زیادی دارد. به هرحال وقتی استقلال و پرسپولیس شاخصه و ویژگی های یک باشگاه حرفه ای را ندارند، به جای انداختن توپ به زمین کمیته بدوی باید به فکر حل و فصل مشکلاتی مانند بدهی های داخلی و خارجی، بدهی های مالیاتی، شفاف سازی مالی و مالکیت جداگانه باشند و تصور نکنند همیشه می شود با دروغ و پنهان کاری و سندسازی و کارهای صوری فیفا وای اف سی و دیگر مراجع داخلی و خارجی فوتبال و حتی هواداران و رسانه ها را فریب داد و از واقعیت گمراه کرد. به خصوص اینکه در افشای سندات اخیر، مشخص شده که در ارسال مدارک به کنفدراسیون فوتبال آیا جعل و فتوشاپ هم انجام شده و قطعا این موضوع در آینده تبعات سنگینی برای این دو باشگاه خواهد داشت.