۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بررسی وضعیت خرید بازیکنان جدید پرسپولیس / به یحیی انتقاد کنیم یا مدیریت؟

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴
کد خبر: 576985
بررسی وضعیت خرید بازیکنان جدید پرسپولیس / به یحیی انتقاد کنیم یا مدیریت؟

نمایش شب گذشته پرسپولیس برابر آلومینیوم نکات ابهام برانگیزی در خصوص نحوه خرید بازیکنان جدید به وجود آورده است.

اقتصاد آنلاین - امیر جهانی؛  تیم فوتبال پرسپولیس در دیدار هفته سوم مقابل آلومینیوم اراک نتوانست امتیازی به دست بیاورد. این در حالی است که هواداران تیم سرخپوش پایتخت در انتظار آن بودند که مقابل تیم بی ستاره تحت هدایت رسول خطیبی سه امتیاز دیگر به جمع امتیازات خود اضافه کرده و پرسپولیس را مثل سپاهان و استقلال در رده های بالایی جدول رده بندی ببینند اما چنین اتفاقی به صورت برعکس رقم خورد و این آلومینیوم بود که با بازیکنان بعضا بی نام و نشان خود توانست پرسپولیس پر ستاره را متوقف کند.

یحیی گل ‌محمدی بعد از بازی تحت فشار انتقادات قرار گرفت و باشگاه پرسپولیس با سرپرستی سید مجید صدری بخش دیگری از انتقادات را متحمل شد. در این میان یک سوال به وفور پرسیده شد؛ بازیکنان جدید بر چه مبنا و اساسی جذب شده‌اند و آیا آنها توسط مدیریت باشگاه جذب تیم شده‌اند یا کادرفنی بوده که دستور جذب این ۵ بازیکن را صادر کرد؟

برای بررسی پاسخ، باید به زمان نقل و انتقالات بازگردیم. ابراهیم شکوری معاون اجرایی و سخنگوی پیشین باشگاه همان زمان بارها به این موضوع اشاره داشت که همه بازیکنان به خواسته و دستور کادرفنی جذب شده‌اند و باشگاه شخصا و منحصرا اقدام به جذب بازیکنی نکرده است. بعد از جذب هر بازیکن، این صحبت‌ها به صورت مداوم تکرار می‌شد تا خیال هواداران از عدم دخالت مدیران باشگاه نسبت به جذب بازیکنان جدید راحت شود. به خصوص که پرداخت برخی مبالغ نجومی که مورد ویژه آنهم قرارداد رضا اسدی بوده، چیزی نزدیک به 20 میلیارد تومان هزینه در بر داشت. اکنون نمایش پرنوسان این بازیکن که با پروسه فرسایشی و به اصرار خود گل محمدی به باشگاه ملحق شد، باعث انتقاد از آقای سرمربی شده است. 

البته دیگرموضوع قابل بحث، ماجرای جدایی محمدحسین کنعانی زادگان، احمد نوراللهی و شهریار مغانلو بود. ماجرای کنعانی کاملا مشخص است؛ از اردیبهشت ماه و با اخباری که از رسانه های قطری مخابره می شد، مشخص بود در پرسپولیس نمی ماند و از این تیم جدا خواهد شد. همان زمان برخی اعتقاد داشتند قرارداد این بازیکن با یک باشگاه قطری بسته شده و راهی برای بازگشت وجود ندارد. نوراللهی نیز ۵ روز قبل از سفر به امارات به مدیران باشگاه قول قطعی داده بود که در پرسپولیس می‌ماند اما به یکباره همه معادلات تغییر کرد و او با پیشنهادی بسیار بالا و جذاب از پرسپولیس جدا شد. یکی از دوستان صمیمی نوراللهی به مدیران وقت باشگاه اعلام کرده بود احمد حتی با رقم ۲۰ میلیارد تومان هم در پرسپولیس نمی‌ماند و این در حالی است که باشگاه نهایتا می‌توانست ۱۳ میلیارد تومان برای تمدید قرارداد با نوراللهی در نظر بگیرد. از طرفی ماجرای شهریار مغانلو با بقیه بازیکنان کاملا متفاوت است زیرا شهریار که به عنوان یار قرضی در پرسپولیس حضور داشت، مغلوب معامله دو باشگاه دیگر شد و عملا خودش توان تصمیم‌گیری نهایی را نداشت. هرچند اگر این طور بود نیز، شهریار نمی‌توانست از رقم بالایی که شایعه شده بود می‌تواند از سپاهان دریافت کند، به راحتی بگذرد و در پرسپولیس ماندگار شود. باشگاه سانتاکلارا پرتغال در پیامی به باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود کمتر از ۷۵۰ هزار یورو بابت رضایتنامه شهریار دریافت نخواهد کرد.

به هر حال، نشانه‌ها و اسناد گویای آن است که هر پنج بازیکن جدید پرسپولیس، ستاره‌هایی بودند که توسط یحیی گل‌محمدی به باشگاه معرفی شده و عقد قرارداد کردند. هرچند که اکنون سرمربی پرسپولیس به شدت منتظر است تا پنجره باشگاه باز شود و این تیم یک فوروارد خارجی به خدمت بگیرد ولی مشخص نیست بازیکن مدنظر گل محمدی بهتر از خریدهای قبلی اش از آب دربیاید.

پس از ماجراهای کسب مجوز حرفه ای و رفتن پرونده پرسپولیس و استقلال به استیناف، این دو باشگاه نقدا یک میلیارد تومان بابت این موضوع جریمه شدند و ماجرا جایی جالب می شود که یکی از مدیران پرسپولیس در اظهار نظری جالب و خودمانی گفته بود شانس آوردیم این مبلغ در حساب باشگاه بوده وگرنه سهمیه آسیایی سوزانده می شد! همین اظهار نظر نشان از اوضاع نابسامان اقتصادی باشگاه دارد و باید دید بودجه خرید فوروارد خارجی چگونه تامین خواهد شد.