۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

داستان مجوز حرفه‌ ای استقلال و پرسپولیس به کجا رسید / مٌسکن وزارت ورزش فعلا کارساز شد

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۵۵
کد خبر: 576741
داستان مجوز حرفه‌ ای استقلال و پرسپولیس به کجا رسید / مٌسکن وزارت ورزش فعلا کارساز شد

خطر حذف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا روز گذشته به قدری جدی بود که بسیاری آن را قطعی می‌دانستند.

اقتصاد آنلاین - امیر جهانی؛  استرس و فشار هواداران دو‌تیم مبنی بر عدم‌ صدور مجوز حرفه‌ای که منجر به حذف از آسیا شد بسیار زیاد بود چراکه در واقعیت این دو تیم فاصله‌ چندانی تا این فاجعه نداشتند اما بازهم‌ کاغذبازی‌های اداری به سود آنان شد. به هر حال در لحظات پر از بیم و ناراحتی که تیمهای  دیگر لیگ مثل گل گهر خودشان را آماده حضور در آسیا می‌کردند و با تکمیل پرونده خودشان به شکلی سرعتی شایسته حتی مورد تقدیر هم واقع شدند، خبر رسید که مشکل این دو باشگاه حل و بحث حذف از آسیا حداقل در شرایط فعلی متوقف شد. جایی که با ورود وزارت ورزش و وزیر جدید حمید سجادی این اتفاق افتاد و در کنار آن حرف از تلاش عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال هم به میان آمد که مجموعه این تلاش‌ها منجر به این شد که با دادن فرصتی سه ماهه جواز حرف‌های سرخابی‌ها به شکل مشروط صادر شود اما ماجرا چه بود؟

ورود استیناف با دستور وزیر

واقعیت مسئله اینجاست هرچند که امسال کنفدراسیون فوتبال آسیا سخت‌گیری‌های بیشتری را اتخاذ نموده تا تیم‌ها با شرایط حرفه‌ای تری پای به مسابقات بین المللی بگذارند اما بازهم به دلیل واگذاری بخش زیادی از سیستم راستی آزمایی به خود کشور‌ها، علنا تناقضاتی به وجود می‌آید. مشابه اتفاقی که برای استقلال و پرسپولیس رخ داد. کمیته تعیین وضعیت به دلیل بدهی‌های انباشته شده، این دو باشگاه‌ها را لایق دریافت مجوز حرفه‌ای ندانسته بود و این دو هم نتوانسته بودند تا روز گذشته که ددلاین ارسال مدارک بود، بدهی‌های خود را تسویه کنند. اما وقتی خبر رسید که AFC دیگر مهلت فوق را تمدید نمی‌کند، هم باشگاه‌ها و‌هم خود فدراسیون که این مسیر از کانال آنها طی شده بود، به تکاپو‌ افتادند. به همین دلیل پای وزیر ورزش و جوانان وسط آمد و حمید سجادی دستور داد که اقدامات لازم برای ورود پرونده این دو تیم به استیناف فراهم شود.

اعتراض به سبک ایرانی

آنطور که پیگیری‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد، گویا از آنجایی که با نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا کمیته استیناف هم برای رسیدگی به شرایط اضطراری در داخل خود کشور‌ها قرار دارد، تلاش‌ وزیر خیلی زود به نتیجه نشست و این کمیته با ارسال نامه‌ای به مقر فوتبال آسیا، از برخی کاستی‌ها که با ضمانت طرفین تا حداکثر سه ماه آینده مرتفع می‌شود خبر داد و صدور مجوز را بلا مانع اعلام کرد. هرچند که همین پروسه رفتن به استیناف و اطلاع کنفدراسیون از آن برای هرکدام از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یک میلیارد تومان هزینه برداشته است اما قطعا به حذف از آسیا می‌ارزید. حالا که خطر حداقل به صورت موقت رفع شده، باید دید این دو باشگاه چه زمانی به صورت واقعی و قانونی تکلیف حرفه‌ای سازی‌شان مشخص می‌شود.